بر اساس تازه ترین داده های پایگاه نظامی گلوبال فایرپاورز؛

کشورهایی که بیشترین شبه نظامی را در خود جای داده اند؛ بنگلادش و کره شمالی در صدر/ ایران کجای جدول است؟

بسیاری از ارتش های جهان و نیروهای نظامی کشورهای مختلف از نیروهای شبه نظامی استفاده می کنند. تازه ترین داده های پایگاه نظامی گلوبال فایرپاورز ، 30 کشور نخست دنیا که بیشترین شبه نظامی را دارند معرفی می کند.

کشورهایی که بیشترین شبه نظامی را در خود جای داده اند؛ بنگلادش و کره شمالی در صدر/ ایران کجای جدول است؟

به گزارش خبر فوری ، بسیاری از ارتش های جهان و نیروهای نظامی کشورهای مختلف از نیروهای شبه نظامی، نظامیان غیر رسمی یا پارامیلیتاری (Paramilitary forces) استفاده کرده و از آنها کمک می گیرند. این نیروها به خصوص در جنگ های زمینی و میدانی به شدت می توانند به کمک ارتش رسمی یک کشور بشتابند.

البته نباید از خاطر برد که واژه شبه نظامی در اینجا بار منفی ندارد چراکه معادل پارامیلیتاری (Paramilitary) است نه میلیشیا (Militia). توضیح آنکه، واژه نخست بر گروه های آموزش یافته، واحد و هدفمند نظامی اطلاق می شود که عضو رسمی ارتش یک کشور نیستند اما توسط دولت یا حکومت آن کشور اداره شده و یا به رسمیت شناخته می شوند. همچنین، این قوا در غالب اوقات علیه حکومت شورش نمی کنند. این در حالی است که واژه دوم (میلیشیا) غالبا به گروه های شبه نظامی و آموزش دیده مسلحی اطلاق می شود که لزوما توسط دولت رسمی هدایت نشده و همیشه نیز مطیع آن نیستند و در بسیاری از موارد علیه حکومت داخلی شورش می کنند.

به هر حال، بسته به شرایط کشور و منطقه این نیروهای شبه نظامی می توانند مفید یا مضر باشند. اگر تاریخ ایران را بررسی کنید متوجه می شوید که در بسیاری از اوقات این نیروهای شبه نظامی در ارتش های باستانی ایران هم وجود داشته و به ارتش رسمی کمک می کردند. البته نباید فراموش کرد که اگر ارتش مرکزی قوی وجود نداشته باشد و یا دولت مستحکم و بوروکراسی متقنی در میان نباشد حتی این گروه ها نیز می توانند تبدیل به میلیشیا شده و شورش کنند اما در بسیاری از موارد این اتفاق نمی افتد.

بسته به شرایط و تاریخ و جغرافیای یک کشور، نیروهای پارامیلیتاری زیاد و کم می شوند. در کشوری مانند آمریکا تقریبا هیچ گروه پارامیلیتاری وجود ندارد؛ این در حالی است که در چین و روسیه که گستره قومیتی و جغرافیایی بسیار زیادی دارند، گروه های شبه نظامی یا پارامیلیتاری به وفور یافت می شوند.

گروه های شبه نظامی به خصوص در شرق و جنوب شرقی آسیا یافت می شوند. هر چند این گروه ها در مناطق مختلف دنیا، حتی کشورهای اروپایی بزرگی مثل فرانسه وجود دارند، اما به لحاظ جغرافیایی می توان جنوب شرق آسیا را قطب پارامیلیتاریسم دانست.

همچنین، معمولا کشورهایی که به صورت سوسیالیسم اداره می شوند دارای گروه های مختلف شبه نظامی یا پارامیلیتاری هستند. نکته دیگر هم مربوط به تاریخ و جمعیت شناسی کشورهاست. کشورهای غیرمرکزگرا و قوم محور بیشتر از کشورهای مرکزگرا دارای پارامیلیتاریسم هستند؛ افغانستان، پاکستان و بنگلادش به خوبی این رای را اثبات می کنند.

جدول کشورهای پارامیلیتاری

بعد از بیان این مقدمات بد نیست به کشورهایی با بیشترین تعداد افراد و گروه های شبه نظامی (پارامیلیتاری) اشاره کنیم. جدول زیر بر اساس تازه ترین داده های پایگاه نظامی گلوبال فایرپاورز ترسیم شده و 30 کشور نخست دنیا را به لحاظ شاخص نظامی فوق الذکر معرفی می کند.

رتبه

کشور

تعداد نیروهای شبه نظامی

1

بنگلادش

6.800.000

2

کره شمالی

6.000.000

3

ویتنام

5.040.000

4

کره جنوبی

3.010.000

5

هندوستان

2.527.000

6

کوبا

1.146.000

7

ایران

1.050.000

8

چین

660.000

9

روسیه

555.000

10

پاکستان

500.000

11

برزیل

400.000

12

مصر

400.000

13

اندونزی

280.000

14

مالزی

267.000

15

ونزوئلا

220.000

16

الجزیره

190.000

17

کلمبیا

190.000

18

ایتالیا

176.000

19

ترکیه

160.000

20

افغانستان

150.000

21

فرانسه

145.000

22

عراق

145.000

23

تایلند

140.000

24

بلاروس

110.000

25

میانمار

110.000

26

لائوس

100.000

27

سوریه

100.000

28

سری لانکا

93.000

29

اوکراین

90.000

30

نیجریه

80.000

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • ali2
    0

    هر خبری را که باز میکنیم یک پیام تحمیلی در وسط خبر دوتا هم کنارشون باز میشن این پیامهای تحمیلی را بردارید

  • ب
    0

    ما بسیج و نیروی های لباس شخصی را داریم که طبق آمار حکومتی بیش بیش از ۲۰ میلیون نفر است،همان ارتش بیست میلیونی،پس ایران اول است

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    آمار ایران و عراق و سوریه درست نیست .!!!! در ضمن جایگاه لبنان کجاست؟

  • سینا
    1

    با وجود بسیجی ها و ساندیس خورها ایران باید در صدر این فهرست قرا گیرد .

    نظرات شما -
    • محمد مهدی بابایی
      0

      24 میلیون عضو بسیج داریم ناراحتی ؟ میتونی جمع کنی بری کسی زورت نکرده بمونی

    • امیر
      0

      یه چیزی شنیدی هی داری نشخوار میکنی،اصلاً میدونی ساندیس خور یعنی چی؟

    • حمید
      0

      در جواب بابایی : چرا ما برویم مگر مملکت ارث پدر شماست . در مدت این ۴۰ سال بسیج چه کار مثبتی البته برای ایران و نه سوریه ،عراق ،حشدالشعبی ، نصرالله خان لبنانی و امثالهم انجام داده است . شعار ندهید کارنامه بسیج را در این مدت به ملت ایران ارا ئه دهید .

    • نوا شاکر
      0

      امام خمینی(رح):بسیج لشکر مخلص خداست. واقعا راست میگی ما بخاطر یک ساندیس خون دادیم

    • هفت لنگ بختیاری
      0

      اززبان وزیر بهداشت اصلاح طلب .در این مدت کرونا برید ببینید بعضی جاها خانواده جرات نزدیک شدن به مریض کرونایی خودشون رانداشتن اما بسیجی ها با دل وجان به مردم وکرونایی ها درطرح شهید سلیمانی کمک می کردند.وهزاران خدمات دیگر باانصاف باشیم

  • منتقد
    0

    لباس شخص ها و نیروهای خودسر( به قول نظام و صدا و سیما خودجوش) و چماق داران و.... ایران را حساب کردید!!!!!!

  • علی اقا
    0

    این کشورا همه عقب افتاده هستند که در جدول هستند کشورایی که شبه نظامی در آنها هست درگیر جنگ و خونریزی و دعوا و جدل هستند و از دنیا عقب افتادن

  • رصد
    0

    ای وای بر اسیری

  • ملا شرالدین
    0

    دن کیشوت،مورچه،و سید؛ هم 3شبه نظامی مزدور جیره خوار اسرائیلند

  • دن کیشوت
    0

    ملا شر الدین درست می گوید،بنده کارگر کارخانه ای هستم که مدیر عاملش پاسدار است و از قضا،صاحب هشتاد کارخانه و فروشگاه های زنجیره ای و اینترنتی است،و از آنجا که ایشان مزدور جیره خوار انگلیس است و اسراییل هم ساخته و پرداخته انگلیس، پس بنابراین بنده هم که مزدور سردار مدیر عامل هستم،به واسطه ایشان،مزدور جیره خوار انگلیس و اسرائیل هستم با این تفاوت که آن جناب ماشین شش میلیاردی سوار می شود و بنده اندر کف یک دوچرخه هستم

    نظرات شما -
    • هفت لنگ بختیاری
      0

      کلمه پاسدار به حاج قاسم سلیمانی وشهید حججی ها وجان برکفان مدافع حرم وامنیت کشور اطلاق می گردد هرجااسم پاسدار بیاید انجا ارامش است .همچنین پاسداری که شما می گویید وجود ندارد واگر این چنین باشد به خیلی ها نان می دهد ومثل شمل به جای تشکر پاچع وی را می گیرید

  • سيد
    0

    جناب خبر فوري اگرچه كشورهاي آمريكا و اروپايي گروه هاي شبه نظامي به آن اصطلاحي كه توضيح داديد ندارند، اما در مقابل شركت هاي خصوصي مانند بلك واتر دارند كه همان كار را انجام مي دند و تازه پول هاي سنگيني هم دريافت مي كنند و با عنوان شركت هاي خصوصي تامين امنيت فعاليت مي كنند.

  • قربانی
    0

    کره جنوبی و برزیل اندونزی و مالزی و هند و روسیه و چین و الجزایر عقب مانده ان؟! آمریکا پر است از شرکتهای امنیتی خصوصی اروپا هم به جز آلمان و فرانسه و انگلیس و ایتالیا بقیه کشورهایی کوچک و کم جمعیتن و حتی ارتش بزرگی هم نیاز ندارن چون عمدتا زیر ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارند.

  • به ملا شرالدین
    0

    درد مورچه و دن کیشوت و سید و تموم کارگرها بخوره تو سرت ملای پاچه خوار

  • مهرداد
    0

    اسم ایران بیارید اولین کشور باشه،چون هر چی خرابکاریتوی دنیاست یه ریشه اش امده تو ایران

  • میم
    0

    پیامی به رسانه دو روی خبر فوری! کدوم طرفی هستی عزیز!توی نظرات به بسیجیا توهین میکنن، توهم همون نظرا تایید میکنی؟و از اون طرف به روحانی توهین میکنن پاک میکنی؟

  • داریوش
    0

    خبر فوری چرا اینقدر دو رویی اگر از اماری که دادی منظورت بسیح است که الان حدود پانزده ملیون بسیحی داریم .پس یک ملیون شبه نظامی حتما منظورت بخش نظامی بسیج هست که باز هم چرت گفته ای چون بخش نظامی بسیج ۹۰ درصد جزیی از ارتش و سپاه و نیروی انتظامی هستند

  • ازاد
    0

    کسی که در خانه اسلحه گرم نگهداری می کند ودر موقعیت ش از آن استفاده می کند می شود شبه نظامی پس آمریکا در بالا ترین رده با فاصله قرار دارد

  • ناشناس
    0

    بعضی ها خودشون رو زدن به خریت کارنامه بسیج از کارنامه بعضی از دولت های گذشته درخشان تره پس احمق ها از خواب دیدن امریکا بیدار شوید که همش درمورد امریکا افسانه است مثل افسانه جومونگ شون تمام.

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    درود بر بسیجیان قدرت مند ایران وپشتیبانهای نیروهای مسلح

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها