در گفت و گو با استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا مطرح شد؛

روابط ایران - آمریکا مثل روابط آمریکا - چین در دهه ۷۰ میلادی می شود؟/ فقط یک راست محافظه‌کار ضد کمونیست همچون نیکسون توانست به پکن سفر کند

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آمریکا گفت: خوشبینیم که در دولت جدید ایران، مدل برخورد نیکسون با چین تکرار شود. فقط یک راست محافظه‌کار ضد کمونیست مانند ریچارد نیکسون توانست به پکن سفر و روابط را عادی کند.

روابط ایران - آمریکا مثل روابط آمریکا - چین در دهه ۷۰ میلادی می شود؟/ فقط یک راست محافظه‌کار ضد کمونیست همچون نیکسون توانست به پکن سفر کند

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا تاکید کرد: اگر طرفین حاضر به دادن امتیاز به طرف مقابل نباشند، توافقی صورت نمی‌گیرد.

ادوارد رودز، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا است. وی در حوزه‌های روابط بین‌الملل و سیاست خارجی آمریکا مشغول بحث و بررسی و تحقیق است. رودز در گفت‌وگویی نظرات خود را درباره مذاکرات برجامی و احیای توافق بیان کرده است.

آیا دو دولت حاضرند تصمیم سیاسی پرهزینه‌ای بگیرند

ادوارد رودز در ابتدا در مورد مذاکرات وین گفت: به نظر می‌رسد که مذاکره‌کنندگان وین توافقنامه پیشنهادی را تنظیم کرده‌اند که با موقعیت چانه‌زنی رسمی هیچ یک از طرف‌ها سازگار نیست. به این معنا که توافقنامه پیشنهادی شامل مقرراتی است که هم دولت ایران و هم دولت ایالات متحده در گذشته عنوان کرده‌اند که غیرقابل قبول است. اکنون سوال این است که آیا دو دولت حاضرند تصمیم سیاسی پرهزینه‌ای را برای دادن امتیازاتی به طرف دیگر بگیرند.

اگر طرفین حاضر به دادن امتیاز به طرف دیگر نباشند، توافق ممکن نیست

وی اضافه کرد: بدون دانستن اینکه این امتیازات دقیقاً چه امتیازاتی است، نمی‌توان فهمید که آیا هر دو دولت مایل به پرداخت هزینه سیاسی داخلی باشند که لازم است پرداخت کنند. با این حال، چیزی که تقریباً درست است این است که بهای سیاسی برای هر دو دولت قابل توجه خواهد بود. بخش‌های عمده مردم و بازیگران مهم سیاسی در هر کشور به شدت مخالف انجام این امتیازات هستند. به احتمال زیاد هیچ یک از دو دولت قادر به ارائه توافق به عنوان "پیروزی" نیستند.

این استاد دانشگاه همچنین در ادامه گفت: اگر هر یک از دو طرف تمایلی به تعیین امتیازات و پرداخت هزینه‌های سیاسی مربوط به امتیازات نداشته باشند، در این صورت توافق امکان‌پذیر نیست.

بازگشت آسان به برجام اصلی ممکن نیست

ادوراد رودز افزود: یک مشاهده نهایی مهم است؛ آنچه مدتهاست روشن شده این است که "بازگشت" آسان به برجام اصلی ممکن نیست. این غیرممکن است چرا که طی چند سال گذشته، اقدامات برگشت‌ناپذیری از سوی هر دو طرف انجام شده است. آنچه روی میز است چیزی در روح برجام اصلی است، چیزی که به عقیده مذاکره‌کنندگان نگرانی‌های مهم ایالات متحده و ایران را برطرف می‌کند حتی در حالی که از هر دو امتیاز سیاسی قابل توجهی می‌خواهند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: برای انجام توافق نهایی، تهران و واشنگتن باید امتیازاتی را بدهند و بگیرند. با فرض اینکه هر دو طرف به این نتیجه برسند که مایلند هزینه سیاسی انجام این امتیازات را بپردازند، هر یک باید زمان بهینه برای انجام آنها را تعیین کنند.

وی اضافه کرد: احتمالاً دو طرف به وضعیت سیاسی داخلی خود نگاه کنند و در تلاشند تا زمانی را تعیین کنند که هزینه‌های سیاسی آنها را به حداقل برساند.

تمایل به زنده نگه داشتن توافق وجود دارد/ اینکه "هیچ خبری" از وین نمی‌رسد، نشانه خوبی نیست

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بهترین حدس من این است که تنها چیزی که می‌تواند به سرعت نهایی شود، شکست مذاکرات است. به این معنی که یا ایالات متحده یا ایران (یا هر دو آنها) می‌توانند به سرعت "نه" بگویند، اما گفتن "بله" زمان قابل توجهی را می‌طلبد حتی اگر هر دو، تصمیم به گفتن "بله" داشته باشند. من فکر می‌کنم در شرایطی هستیم که در واقع این که "هیچ خبری" از وین نمی‌رسد، نشانه خوبی نیست. این واقعیت که هر دو طرف درگیر بحث های وین هستند نشان می دهد که هیچ یک از طرفین وضعیت موجود را کاملاً قابل قبول نمی دانند. من فکر می کنم منصفانه است که بگویم تمایل به زنده نگه داشتن توافق وجود دارد. اما این احتمال وجود دارد که اگر امتیازاتی که هر طرف از دیگری می‌خواهد، مورد پذیرش قرار نگیرد در این صورت مذاکرات با شکست مواجه می‌شود.

مخالفت اسرائیل با برجام از موانع احیای برجام است

ادوارد رودز تاکید کرد: مخالفت اسرائیل با برجام از موانع احیای این توافق است. یکی از هزینه‌هایی که دولت بایدن مجبور به پرداخت آن شد، عصبانیت متحدان آن‌ها است. حفظ این روابط احتمالاً به تعهدات اضافی آمریکا در قبال آنها، حداقل در حد تأمین خواسته‌های طرفداران و مدافعان آنها در آمریکا، احتیاج دارد.

ادوارد+رودز

خوشبینیم که در دولت جدید ایران، مدل برخورد نیکسون با چین تکرار شود

وی در ادامه در مورد تاثیر انتخابات در ایران بر مذاکرات وین گفت: بله تاثیر دارد اما تأثیر آن برای ناظران آمریکایی مشخص نیست و حتی ممکن است برای ناظران ایرانی نیز مبهم باشد. خوش‌بینان در آمریکا امیدوارند آنچه که "نیکسون با چین" انجام داد را ببینیم. در طول جنگ سرد، عادی‌سازی روابط با چین برای یک سیاستمدار میانه‌رو یا چپ غیرممکن بود. فقط راست محافظه‌کار ضد کمونیست شناخته شده مانند رئیس‌جمهور ریچارد نیکسون توانست به پکن سفر کند و روابط را عادی کند بدون اینکه متهم به، به خطر انداختن امنیت و ارزش‌های آمریکایی شود. رأی دهندگان راست آمریکایی و ضدکمونیست‌ها به نیکسون اعتماد کردند؛ او نتیجه گرفت که عادی‌سازی روابط با چین کار درستی است و آنها مایل بودند قضاوت وی را بپذیرند.

منبع: ایلنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • شوقی
    0

    آمریکا نمیدانم ولی در ایران اصولگرایان مومن متدین انقلابی حاضر اند همه کار بکنن برای ادامه حفظ قدرت و ماندن در راس نظام

  • داریوش
    0

    تاریخ خیانت های آمریکا از کودتای ۲۸ مرداد تا جنایات جنگی علیه ملت ایران و تحریم دارو وساختن گروه های تروریستی و سرنوشت صدام وقذافی را مطالعه کنید بعد بیاید خبر بگذارید.

    نظرات شما -
    • ب داریوش
      0

      لطفا ببند

  • کاربر ناشناس
    0

    امریکا واسراییل هم یه همچین کاری با مردمشون نمیکنن اینها معلوم نیست اصلا کین وچرا این کارها رو میکنن .با۶ کلاس سوادداشتن که نمیشه به۸۰ میلیون نفر خدمت کرد که .عاقبتش میشه این بانده ریموت واین مشکلات واین همه ادمهایی رو که محسن خلیلی وهاشمی وشعبانی به کشتن دادن ...

  • رضا...
    0

    بی طرفانه بخواهم نظر دهم بزرگترین مشکل مملکت ما خالت تخاصم بین ایران و امریکاست که بی تعارف اقتصاد و معیشت ما را به سمت نابودی سوق داد و در این گیروداد هم امریکا مقصر بود و ما هم گاها سیاست های غلط را دنبال کردیم و شد چیزی که میبینیم. جناب رییسی همه میدانند دولت در قبال سیاست های خارجه کلان اختیار چندانی ندارد ولی نکته مهم اینه که چون نظر رهبری و دیگر نهاد های قدرت به شما نزدیک است از این اهرم مهم استفاده کنید این داستان را تمام کنید و بعد از 42 سال دشمنی و انزوای حاصل آن و هزاران بلا و معضل که ناشی از تقابل و جنگ های نیابتی با دیگران است را خاتمه دهید کمبود و حسرت و انزوا و استرس و... از این ملت دور کنبد.

  • سعید پور مسعود
    0

    ما نسل سوخته ایم...‌ سوختیم تا ایدئولوژی عده ای احمق وطن فروش همیشه در اولویت باشه

    نظرات شما -
    • ش.معلم
      0

      آفرین. درود.

  • ولایی
    0

    خیر .

  • قلندر واقعی
    0

    اگر امام خمینی زنده بود توی دهن دگم اندیشان متحجرین هیاهو گر کاسب تحریم انقلابی نماها میزد درود بر شرف دکتر سید محمد خاتمی

  • منوچهر
    0

    حسن عباسی و امثالهم اگر قدرت ایران در حد آمریکا بود کاخ سفید را حسینیه میکردند تا مردم آمریکا برند عزاداری کنند

  • علیرضا عباسی
    0

    اول دولت روحانی هم به به وچه چه زدن که مشکلات بیکاری معیشتی و.....حل میشه اخرکارچی شد8سال دیگه دوباره همین اش وهمین کاسه بادلار40هزارتومن اینترنت قطع مردان باریشهای 15سانتیمتری یغه هاکیپ استینهاپایین زنان کنج خانه و.....

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    و ایران همچنان به جنگ نیابتی علیه امربکا از طرف روسیه ادامه داده و هزینه سنگینی به ملتش تحمیل می کند !!!!!! این نه شرقی و نه غربی را از سر در وزارت خارجه بردارید...

    نظرات شما -
    • کلاغ پر
      0

      منظور از شرق وغرب چیز دیگه بود مثل مجانی بودن اب وبرق دراول انقلاب ...این بصیرت میخواهد که من وشما نداریم حتما.....

  • چ
    0

    راه حل فقط رابطه مسالمت آمیز با غرب و اسرائیل است هر راه حلی غیراز این دروغی بیش نیست.در اصل حل مشکلات کشور در گرو حل مسائل سیاست خارجی میباشد .تا کی باید دنیا سر جنگ داشته باشیم .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها