تبلیغات با انتشار تصاویر برهنه بیماران در فضای مجازی/ مجازات تخطی‌گران در این زمینه چیست؟

طبق قوانین و آیین‌نامه سازمان نظام پزشکی، حوزه سلامت و خدمات درمانی هر گونه انتشار و تبلیغ تصویر برهنه از بیمار نباید وجود داشته باشد.

تبلیغات با انتشار تصاویر برهنه بیماران در فضای مجازی/ مجازات تخطی‌گران در این زمینه چیست؟

در چند سال گذشته کشورمان نیازمند برخی عمل‌ها بود، عمل‌های حیاتی که نبودنشان جان خیلی از افراد را هدف میگرفت. این موضوع باعث شد تا پزشکان کشورمان پس از یک دوره کش و قوس‌های فراوان، پای پیشرفت‌های شگرفی را به عرصه پزشکی و سلامت باز کنند؛ پیشرفت‌های تعجب برانگیزی که با بوجود آمدنش در کشور توانست، مانع نیمی از مرگ‌های حتمی شود.

دیری نپایید که حرفه پزشکی و سلامت در مدت چند سال فعالیت مداوم به جایگاهی رسید که بسیاری از پزشکان و استادان کشور‌های اروپایی و غربی برای یادگیری و آموزش و انتقال دانش کشورمان به ایران سفر کرده و دانش حوزه پزشکی ما را برای کشور خودشان به سوغات بردند. دانشی که امروزه به یک صنعت قدرتمند در جهان تبدیل شده است اما همیشه یک خلاء در این حوزه محسوس بود و آن گمنام بودن برخی پزشکان و حرفه‌های آن‌ها بود.

به همین دلیل این حوزه نیز همانند سایر صنایع باید به سمت پیشرفت بیشتر حرکت می‌کرد. تبلیغات یکی از راه‌های نشان دهنده مهارت هر انسانی در کار است، بنابراین برخی پزشکان تبلیغات خود را از فضای مجازی شروع کردند، تا بتواند علاوه بر تبلیغات حرفه، کار و به زبان انداختن نام خود در میان افراد جامعه، ترس، افسردگی و حتی از مرگ برخی افراد جلوگیری کنند اما برای نشان دادن توانایی، پتانسیل و حاذق بودن یک پزشک احتیاج به تبلیغات نیست زیرا آن‌ها می‌توانند با اطلاع رسانی صحیح، یک بیماری را به راحتی به افراد جامعه معرفی و درمان کنند.

اما این صنعت در این چند سال اخیر آنقدر با فضای مجازی آمیخته شد تا نظر و عقیده آن دسته از پزشکانی هم که به این فضا اعتقادی نداشتند برگشت. تبلیغاتی که چنان دستخوش تغییر شد که گویی هر پزشکی برای تبلیغ مهارت خود از هیچ پیکر و یا عکس بیماری دریغ نکرده و به سرعت آن را برای تبلیغات کار خود در فضای مجازی منتشر می‌کند.

تبلیغات و انتشار عکس‌هایی که دیگر هیچ رنگ و بویی از قید و بند در آن وجود ندارد. برخی پزشکان از خصوصی‌ترین نوع عمل‌های خود عکس گرفته و آن را در صفحه مجازی به اشتراک می‌گذارند، موضوعی که به شدت موجب تشویش اذهان عمومی توسط کاربران مجازی و افراد در فضای حقیقی قرار گرفته و شکایت‌هایی را به دنبال دارد، تخلفات محرزی که هر نوع جنسیتی را از مرد تا زن درگیر این اتفاق کرده است.

طبق قوانین و آیین‌نامه سازمان نظام پزشکی، تبلیغات در حوزه سلامت و خدمات درمانی جایی ندارد و خدمات باید از راه‌های دیگر برای عموم جامعه اطلاع رسانی شود، البته پزشکان باید توجه داشته باشند اطلاع رسانی‌های آن‌ها نباید موجب گمراهی افراد جامعه شود. انتشار تصاویر برهنه از بیمار، تبلیغات گمراه کننده‌ای است که در تمام سازمان‌ها و ارگان‌های حوزه سلامت احراز شده است. از چندین سال گذشته مقرر ش، انتشار هرگونه تصویر برهنه در فضای مجازی یک نوع تخلف تلقی می‌شود و در صورت مشاهده، با افراد متخلف برخورد خواهد شد.

اگرچه بار‌ها این موضوع با سیل عظیمی از انتقاد‌ها از سوی مردم و حتی مسئولان رو به رو و تصمیم به برخورد جدی با این افراد گرفته شد اما متاسفانه همچنان در برخی صفحات مجازی، شاهد این نوع تبلیغات هستیم؛ تصاویری از پیکر بیمار که هیچ گونه سنخیتی با عرف جامعه ما ندارد و کاملا در تضاد رفتار کشورمان است. بی مبالاتی که حالا باعث شده است از هر ۱۰ صفحه مجازی، شاهد ۵ عکس مهجور از هنجار‌های اجتماعی باشیم.

تخطی گران باید بهای سنگینی برای تخلف خود بپردازند

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی، اظهار کرد: این موضوع چندین سال است که در سازمان نظام پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او افزود: انتشار و تبلیغ خدمات سلامت اعم از عمل‌های زیبایی، طبق آیین‌نامه سازمان نظام پزشکی در صفحات مجازی همانند اینستاگرام ممنوع است و تحت هیچ گونه شرایطی، پزشک نباید چنین عکس‌ها و تصاویری را از بیمار منتشر کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: براساس قوانین و ضوابط سازمان نظام پزشکی، همکاران و پزشکان تنها مجاز به اطلاع رسانی خدمات خود از راه‌های دیگر هستند و نباید هیچ گونه متن، عکس برای تبلیغات اعمال زیبایی چه قبل و چه بعد از عمل از بیمار در صفحات مجازی بارگذاری شود. در صورت مشاهده چنین تخلفاتی همکاران باید بهای سنگینی را برای مجازات بپردازند.

او تصریح کرد: طی سال‌های گذشته در نامه‌ای خواستار رسیدگی و اقدام قانونی درباره این قبیل از تبلیغات شده بودم که در یک بازه‌ای با چندین نفر از تخطی گران برخورد کاملا جدی صورت گرفت.

انتشار خصوصی‌ترین نواحی بدن ممنوع است

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درباره انتشار چنین رفتار زشت خارج از عرف در فضای مجازی اظهار کرد: انتشار تصاویر دست، صورت و قسمت‌هایی از بدن با رضایت بیمار ایرادی ندارد اما انتشار خصوصی‌ترین قسمت و نواحی قابل پوشش اعضای بدن حتی با رضایت افراد در فضای مجازی ممنوع است و با افراد متخلف قطعا برخورد‌های لازم انجام خواهد شد.

او افزود: وزارت بهداشت هیچ ضمانتی درباره تبلیغات فضای مجازی ندارد؛ بیماران توجه داشته باشند که فریب این پزشکان و صفحات تبلیغی آنها را نخورند.

گرچه چندین سال می‌شود تا به امروز مسئولان وزارت بهداشت و سازمان‌های سلامت و پزشکی کشور بار‌ها در زمینه انتشار و تبلیغات عمل‌های زیبایی و پزشکی دستورالعمل صادر کرده و هشدار داده‌اند، اما همچنان شاهد فعالیت این افراد در فضای مجازی برای درآمدزایی بیشتر هستیم، امید است مسئولان با برخورد‌های لازم خود از انجام این کار در شبکه‌های مجازی جلوگیری کرده و بتوانند با متخطیان برخورد کنند.

گرچه چندین سال می‌شود تا به امروز مسئولان وزارت بهداشت و سازمان‌های سلامت و پزشکی کشور بار‌ها در زمینه انتشار و تبلیغات عمل‌های زیبایی و پزشکی دستورالعمل صادر کرده و هشدار داده‌اند، اما همچنان شاهد فعالیت این افراد در فضای مجازی برای درآمدزایی بیشتر هستیم، امید است مسئولین با برخورد‌های لازم خود از انجام این کار در شبکه‌های مجازی جلوگیری کرده و بتوانند با متخطیان برخورد کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها