معاون امور جرائم خاص، دادگستری خراسان رضوی:

جرائم خاص و خشن در خراسان رضوی با فوریت مورد بررسی قرار می‌گیرند

معاون امور جرائم خاص، خشن و امنیتی دادگستری خراسان رضوی گفت: جرائم خاص و خشن در دادسراهای خراسان رضوی با قید فوریت مورد بررسی قرار می‌گیرند.

جرائم خاص و خشن در خراسان رضوی با فوریت مورد بررسی قرار می‌گیرند

حجت الاسلام محمود فروتنی اظهار داشت: در بحث جرایم خاص و خشن، در استان خراسان رضوی به جهت تقسیم کارها برابر دستورالعملی که از سوی رییس قوه قضاییه صادر شده، یکی از معاونین رییس کل دادگستری به عنوان معاون رسیدگی به جرائم خاص، خشن و امنیتی منصوب شده است.

وی گفت: مهمترین نکته در خصوص این جرائم بحث آگاهی دادن به مردم است؛ زیرا هرچه میزان سطح فرهنگ حقوقی مردم بالاتر باشد، شاهد مشکلات بسیار کمتری خواهیم بود که متاسفانه بعضا سطح آگاهی برخی از شهرها، روستاها و بخش‌ها کم است و کسانی که مرتکب جرائم خاص و خشن می‌شوند، بیشتر از عدم آگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند.

معاون امور جرائم خاص، خشن و امنیتی دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: مسئله بعدی لزوم توجه به قانون است؛ راه و روش و رسالت دادگستری این است که همه آحاد جامعه به قوانین عمل کنند. این موضوع شامل تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است و در گام بعدی نیز از تمام مردم عزیز تقاضا داریم در راه اجرای هرچه بهتر قوانین از ضابطین قانون به ویژه نیروی انتظامی کمک بگیرند.

وی افزود: پس از وقوع جرائم ما به آسیب شناسی آنها در جهت پیشگیری از تکرار دوباره شان می‌پردازیم و مسئله را ریشه یابی می‌کنیم و به لزوم فرهنگ سازی در محافل اجتماعی به ویژه مدارس پی می‌بریم؛ هر چند که به لطف خدا کشور ما دارای امنیت بسیار خوبی است اما باید تا حد توان موارد لازم را رعایت کنیم تا از وقوع جرائم پیشگیری شود

معاون امور جرائم خاص، خشن و امنیتی دادگستری خراسان رضوی گفت: برای مثال حادثه‌ای که سال گذشته در نزدیکی فریمان رخ داد، حاصل بی دقتی یک زوج جوان بود؛ البته تامین امنیت در تمام نقاط وظیفه ماست اما نباید زمینه را برای بزهکاران و مجرمین فراهم آوریم. هر چقدر هم که جامعه ما امن باشد، بازهم باید نکات اولیه پیشگیری از وقوع جرم را رعایت کنیم.

فروتنی خاطرنشان کرد: اگر با وجود همه این نکات، جرمی وقوع پیداکرد در سراسر خراسان رضوی، دادستان‌ها و روسای دادگاه‌های بخش برابر دستورالعملی ابلاغی، به پرونده‌های جرائم خاص و خشن قاطعانه، سریع و بدون اغماض برخورد خواهند کرد. دادسراهای خراسان رضوی بدون تعطیلی فعال هستند؛ این دادسراها در روزهای جمعه و سایر ایام تعطیل سال حضور فعال دارند؛ قضات دادسراهای ما از صبح تا 12 شب آماده به خدمت رسانی به مردم هستند.

معاون امور جرائم خاص، خشن و امنیتی دادگستری خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از کارهایی که در قانون پیش بینی شده است، دادگاه‌های جنایی یا دادگاه‌های کیفری یک است؛ این دادگاه‌ها که شامل 6 شعبه هستند در مرکز استان مستقر بوده و وظیفه شان رسیدگی به جرائم خاص، خشن و امنیتی است.

فروتنی درباره مصادیق جرائم خاص، خشن و امنیتی اظهار داشت: قتل عمد، یکی از موارد این جرائم است که برای پیگیری آن علاوه بر نیروی انتظامی و ضابطین، دادسراهای ما نیز به فوریت اقدامات لازم را انجام می دهند. مورد دوم اینگونه جرائم بحث تجاوز به عنف است؛ پرونده های تجاوز به عنف نیز مستقیماً به دادگاه کیفری یک ارسال می شوند و به فوریت مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرند.

وی افزود: اراذل اوباش و افراد شرور سومین مصداق جرائم خاص و خشن هستند و شامل افرادی می‌شوند که با قدرت نمایی یا اقدامات مشابه امنیت مردم را دچار مشکل می‌کنند؛ ما یک بانک اطلاعاتی از این افراد داریم که مشخصاتشان با جزئیات در آن جا ثبت شده است.

معاون امور جرائم خاص، خشن و امنیتی دادگستری خراسان رضوی اظهار داشت: جرم دیگری که عنوان خشن و خاص دارد، سرقت به عنف است؛ این گونه سرقت‌ها شامل مواردی مانند زورگیری‌ها و ورود به حریم شخصی مردم می‌شود. این موارد با برخورد سریع و قاطع ما همراه خواهد بود و نیروی انتظامی نیز زحمات بسیار زیادی در راستای مقابله با این جرائم داشته و دارند. همچنین سرقت مسلحانه نیز جزو این پرونده‌هاست که به لطف خدا و هوشیاری مردم این گونه سرقت‌ها بسیار کم و نادر است. مفاسد اقتصادی نیز از مصادیق سرقت به عنف است.

فروتنی افزود: مورد دیگر از انواع جرائم خاص، آدم ربایی است؛ در اینگونه پرونده‌ها نیز دادگستری ورود ویژه و قاطعانه خواهد داشت.

وی یکی دیگر از مصادیق جرائم خاص نیز مفاسد اجتماعی به ویژه مفاسد باندی و سازمان یافته دانست و خاطرنشان کرد: مواردی مانند پارتی‌های مختلطی که در باغ ها و ویلاها برگزار می‌شود مورد پیگیری جدی دادگستری، دادسراها و دادستان های سراسر استان خواهند بود.

معاون امور جرائم خاص، خشن و امنیتی دادگستری خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی در دادسرای مرکز استان و باپیگیری‌های معاونت جرائم خاص، خشن و امنیتی برخورد با این پرونده‌ها با فوریت و قاطعانه است و همچنین اجرای احکام مجرمین نیز در اولویت قرار دارد.

فروتنی در خصوص نحوه تعامل دادگستری خراسان رضوی با ضابطین قانون به ویژه نیروی انتظامی گفت: به جرئت می‌توانیم بگوییم بهترین تعامل و همکاری را با نیروی خدوم و پای کار انتظامی در سطح کشور مربوط به ماست. حضور جدی نیروی انتظامی در خراسان رضوی فوق العاده است و همفکری و همکاری بسیار خوبی با آنها داریم.

وی در پایان گفت: بنای مجموعه دادگستری درباره بسیاری از جرائم و مسائل بر پیشگیری است؛ بارها از مردم عزیز درخواست داشته و داریم که نسبت به پیرامون خود هوشیار باشند به ویژه در زمینه فرزندانشان و فعالیت‌های اجتماعی آنها داشته باشند زیرا این مسئله سبب می‌شود تا حد زیادی از وقوع بسیاری از جرائم پیشگیری شود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها