اصلاحات به اصلاحات باخت/ دوپینگ پدرخوانده‌ها هم جواب نداد

دوپینگ پدرخوانده‌های اصلاح‌طلب در آوردگاه ۲۸ خرداد پاسخ نداد از این رو اصلاحات به اصلاحات باخت حتی اگر، بازیگران اصلی آنها در انتخابات ظهور و بروز می‌کردند.

اصلاحات به اصلاحات باخت/ دوپینگ پدرخوانده‌ها هم جواب نداد

انتخابات ۱۴۰۰ درحالی برگزار شد که جریان اصلاحات پس از اعلام اسامی کاندیداهای نهایی از سوی شورای نگهبان، عزم خود را جزم کرده بود تا نقش‌آفرینی چندانی در آوردگاه ۲۸ خرداد ایفا نکند زیرا حرف اول و آخر آنها این بود که «نامزدی در صحنه انتخابات ندارند» از این رو بود که «جبهه اصلاحات ایران» در چندین بیانیه بر عدم معرفی نامزد برای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد و در عین حال این مجوز را به احزاب اصلاح‌طلب داد که می‌توانند با نام و تابلوی حزب متبوعشان، از یک نامزد حمایت کنند.

علی رغم مجوز جبهه اصلاحات به احزاب اصلاح‌طلب، تنها حزبی که پای کار یک نامزد آمد، «حزب کارگزاران سازندگی» بود. ارگان رسمی این حزب نیز در ایام تبلیغات انتخابات برای حمایت از «عبدالناصر همتی» سنگ تمام گذاشت و از اصلاح‌طلبان هم می‌خواست از رئیس سابق بانک مرکزی و عضو پیشین کارگزاران سازندگی حمایت کنند.

هرچه به روز برگزاری انتخابات نزدیک می‌شدیم، پازل اصلاح‌طلبان در انتخابات تکمیل می‌شد. از یک سو رئیس دولت اصلاحات در پیامی تصویری بدون نام بردن از گزینه‌ای، مردم را به شرکت در انتخابات دعوت و از سوی دیگر یک نامزد شکست خورده سال ۸۸ که در حصر به سر می‌برد نیز رسما از یک گزینه حمایت کرد. پس از آن هم تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب، حمایت خود را از نامزد مورد نظر در انتخابات، اعلام کردند.

حال انتخابات به ایستگاه پایانی رسیده و تکلیف سکاندار دولت سیزدهم نیز مشخص شده است، اما پرسش اساسی این است که حتی اگر چهره‌های اصلی این جریان نیز در صحنه رقابت‌ها حضور پیدا می‌کردند، جریان اصلاحات باز حرفی برای گفتن داشت؟ وآیا می‌توانست اعتماد مردم را مجددا کسب کند!؟ پاسخ به این پرسش توسط اصلاح‌طلبان داده شده است.

اصلاحات باید شکست را می‌پذیرفت؛ بد عمل کردیم

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «مثلث برموداری اصلاح‌طلبان»، می‌نویسد: «شورای نگهبان از میان صدها نامزد به هفت نام رسید اما با قطعیت می‌گوییم حتی اگر همه نام و نشان دارها آمده بودند با همه سلایق، بازهم در دو مسئله هیچ خللی ایجاد نمی‌شد؛ یکی در جلب و جذب مشارکت، دیگری در پیروزی «سیدابراهیم رئیسی». این وسط فقط شورای نگهبان به داد پزشکیان و جهانگیری و لاریجانی رسید که در کشاکش قرار گرفتن در معرض قضاوت عموم به تیر غیب حسن روحانی، کلاب هاوس و کارگزاران سازندگی دچار نشوند.»

این روزنامه در گزارش خود با بیان اینکه «ما اصلاح‌طلب‌ها یا با همراهی با حسن روحانی اعتماد و معیشت و هست و نیست مردم را سوزاندیم یا با سکوتمان که در هر دو صورت مقصر بودیم و باید تاوان پس می‌دادیم که دادیم»، آورده است: «ظرفیت رای اصلاح‌طلب‌ها همانی بود که دیدیم با یا بدون جهانگیری، پزشکیان و حتی علی لاریجانی اصل ماجرا هیچ تغییری نمی‌کرد چون ما در «مثلث برمودای سیاست» از نظر مردم «نیست و محو» شده بودیم و چاره‌ای جز پذیرش شکست نداشتیم!»

اصلاح‌طلبان در انتخابات به خودشان باختند

روزنامه شرق هم به عنوان یک رسانه اصلاح‌طلب در انتقاد از عملکرد ضعیف جریان متبوعش در نهادهای انتخاباتی، نوشت: «در انتخابات ریاست‌جمهوری که جمعه ٢٨ خرداد برگزار و «سید ابراهیم رئیسی» به ریاست‌جمهوری انتخاب شد، اصلاح‌طلبان به رقیب نباختند بلکه به خودشان باختند، چراکه در سال‌های گذشته سرمایه انباشته‌ای که پس از دوم خرداد در انبان اصلاح‌طلبان جمع شده بود، به مرور در انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی، ریاست‌جمهوری و شورای شهر و روستا مصرف شده بود، بدون آنکه وقتی اصلاح‌طلبان سخاوتمندانه دست در انبان کردند و از موجودی سرمایه اجتماعی خودشان استفاده کردند به این فکر باشند که جای آن را پر کنند.»

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «اما اینک که انتخابات به پایان رسیده و اصلاح‌طلبان اجبارا از حضور نیم‌بند در قدرت به جامعه کوچ می‌کنند، باید با آسیب‌شناسی عملکرد خود در ٢۴ سال گذشته نقاط قوت و ضعف خود را به‌خوبی شناسایی کنند و ببینند کجا موفق و کجاها ناکام بوده‌اند.»

کنایه «عباس عبدی» به اصلاحات: کار را به تکنسین‌ها سپرده‌اید!

در این بین باید به کنایه سنگین عباس عبدی عضو پیشین حزب منحله مشارکت به همفکران خود در جریان اصلاحات اشاره کرد.

او که دل پُری از راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ دارد، در روزنامه اعتماد نوشت: «کسانی که به‌ طور کامل آگاهانه یا ناآگاهانه اسیر تکنسین و کارپردازهای سیاسی شده‌اند و رهبری اصلاحات را از مجموعه ایده‌پرداز و افراد دارای اعتماد به نفسی که درک درستی از سیاست داشته باشند به تکنسین‌های سیاسی تبدیل کرده است به ‌طوری که هر ۴ سال یک بار فیل آنان یاد هندوستان می‌افتد و با شیوه‌های نخ‌نما وارد میدان سیاست می‌شوند و غیرمسوولانه یکه‌تازی می‌کنند و نتیجه آن همین وضعیتی است که در ٢٨ خرداد دیدیم. اصلاح‌طلبان را چه می‌شود؟ خیلی خلاصه. در سطح نظری، عدول از اصول اساسی اصلاح‌طلبی و نداشتن راهبرد است.»

دست اصلاح‌طلبان از هر کارنامه و برنامه‌ای خالی بود

حسین دهباشی یک فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب و از حامیان دیروز حسن روحانی هم در صفحه شخصی خود پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: «اصلاح‌طلبان به ذوق‌مرگی از پُرشُدن اتاق‌های هشت‌هزارنفری و غفلت از خواسته‌های جمعیت هشتاد میلیون نفری باختند. اصلاح‌طلبان تعداد صفحه‌ی برنامه‌های رقیب را دست می‌انداختند ولی دست خودشان از هر کارنامه و برنامه‌ای خالی بود.»

اصلاح‌طلبان برخلاف وعده‌هایشان عمل کرده‌اند

کار فقط به چند رسانه اصلاح‌طلب و تحلیل‌گر سیاسی ختم نشد بلکه صدای امام‌جمعه اهل‌سنت مسجد مکی زاهدان هم در آمد. او طی سخنانی ضمن انتقاد از عملکرد جریان اصلاحات، گفت: «اهل‌سنت این استان اصلاح‌طلب هستند اما اصلاح‌طلبان در ۲۴سال گذشته برخلاف وعده‌های‌شان، اصلاحات نیاوردند و علمای اهل سنت بنابر درخواست اصول‌گرایان این‌بار به آن‌ها رای دادند و امیدوارند قول این جناح مثل اصلاح‌طلبان نباشد.»

اکنون که جریان اصلاحات بازنده انتخابات شد، باید به این نکته اذعان داشت که منفعل عمل کردن این جریان در ایام انتخابات از یک سو و عملکرد ضعیف آنها در نهادهای انتخابی از سوی دیگر به ضررشان تمام شد، حتی دوپینگ پدرخوانده‌های اصلاح‌طلب هم پاسخ نداد از این رو اصلاحات به اصلاحات باخت ولو اینکه بازیگران اصلی آنها در انتخابات ظهور و بروز می‌کردند.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • مظلوم نما
    0

    جبهه اصلاحات دلگیرترین جبهه سیاسی ایران است .... زبان بدن افراد حاضر در عکس گویای خیلی حرف هاست .افسرده و خسته و نالان .... جریانی که از انقلاب مشروطه سعی دارد هر طور که شده با غرب بسازد که نتوانسته و نخواهد توانست . جریانی که سابقه دیدار و همکاری با جرج سورس را دارد به سرنوشتی دچار می شود که قراربود بر سر انقلاب و کشور بیاورند !!! آن زمان هایی که قدرت به طور کامل دستشان بوده هیچ کاری را توانستند کامل و درست و درمون انجام بدهند ..... قسمت تلخ طنزمان هم اینجاست که اصول گرایان هم در صف پیوستن به اصلاحات هستند این ریش پرفسوری های اصلاح طلب در رزومه خودشان ریش دار بودن و آنکارد کردن ریششان را دارند !!!!!!!! .... تاریخ اصولگرایی و اصلاح طلبی به شیوه غرب گرایی منقرض شد و رفت ..

  • ناشناس
    0

    اصلاحات به روحانی و ظریف با این برجامشان و آخوندی که قانون اساسی را زیر پا گذاشت گفت افتخار می کنم یک مترمسکن نساختم

  • ناشتاس
    0

    اصلاحات در زباله دان تاریخ است آینده در راه است خواهیم دید هشدار اصولگرایان یکه تاز مراقب تند رو ها باشید تا گریبانت را نگرفته تند رو ها در کمین هستند به شما هم رحم نخواهند کرد

  • علی
    0

    اصلاح طلبان تو این ۲۴ سال نگفتند چه چیزهایی را می خواهند اصلاح کنند و ایا قدرت اصلاح انها را دارند یا اینکه افسار قدرت دست دیگران است؟پس نه ۱۴۰۰ و نه هیچ سال دیگری مردم دیگه گول حرف های کلی و مبهم اینها را نخواهند خورد.اصلاحات به بن بست خورده و هیچ چیزی از میسر صندوق رای تغییر نخواهد کرد مگر خود هسته سخت قدرت بخواهد که این نیز دست مردم نیست.

  • ملول
    0

    اصلاحات مثل جریان مجاهدین خلق شد . اولش مردم بهشون گرویدند ولی الان منفور همه شدن و تو البانی دفن شدند

    نظرات شما -
    • کارمند
      0

      روحانی جلاد اصلاحات شد

  • محمد
    0

    امان از حسادت ها که حتی برادر رعایت حال برادر را نمیکنددرست مانند زمان امیر المومین علی(ع) نمیدانم این آقایان تاریخ اسلام رامطالعه کرده اند چه جفاها به علی(ع) کردند چه انسان های جا طلبی بخاطر دنیا خیانت کردند چه کنم نمیشود همه چیز را گفت فقط بدانید اگر این انقلاب لطمه ببیندباعث وبانیش کسانی هستن که دنبال رو چپ وراست بودند اگر شما مسلمان هستید اصلاح طلب واصولگرا وده ها جناح دیگر چه معنایی دارد امروزه بشر نمیتواند خانواده خود را بدرستی اداره کند دست بردارید وخدا را در نظر بگیرد چه انسان هایی به شهادت رسیدند چه خانواده هایی داغ دار شدند تاریخ گواه این مدعا است وباید یک روزی جوابگوی وجدان اخلاقی خود باشیم

  • علی
    0

    قبیله خوارج

  • راوی
    0

    این دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب باید خود را منحل اعلام و به مردم بپیوندند همان کاری که رییس جمهور منتخب انجام داد و به عنوان مستقل ارائ مردم را طلب وبرنامه های خود را اعلام نمود و کارنامه بخصوص سالهای اخیرش را گواه گرفت.....

  • زنبوعسل
    0

    دشمن مردم ایران

  • ابی
    0

    اصلاح طلبان ریاکاران مزورند و به دروغ منافع شخصی خود و فرزندان را پشت اصلاح طلبی قایم کرده اند دقیقاً هزارچهره هستند ولی اصول گرایان باکی از اظهار منویات درونی خود ندارند با اینکه درنهایت نفعی به حال مزدم نیست

    نظرات شما -
    • ع-الف
      0

      خود پسندی ،جان من،برهان نادانی بود. با چه دلیلی اینطور قطعی قضاوت می کنید؟!‌ در همه اقشار جامعه انواع اندیشه و تفکر وجود داره،

  • ناشناس
    0

    هر چی خاتمی خوب بود روحانی بد بود بخاطر همین این جریان نابود شد

  • قلندر واقعی
    0

    بله بعد مرحوم شاه تاکنون سر کار بودیم و بالانشینان که به همت ملت و از گرده ملت بالا نشین شدن هر روز یه دسته بیل حوالمون میکنند و ما چقدر وقیحانه سر در زیر برف کرده ایم

    نظرات شما -
    • سالمند
      0

      تو واقعی نیستی اگر هستی شعر بگو

  • ع-الف
    0

    این طور نیست عده ای از مردم از رد صلاحیت های ناحق شورای نگهبان رنجیده خاطر شده اند وقطعا اگر لاریجانی کاندیدا می شد، رای می آورد.

    نظرات شما -
    • ا الف
      0

      چقدرپول گرفته ازعلی لاریجانی نوچهه پرور که اینگونه هزیان میگویی!؟

  • محمد
    0

    از۵۷اندرخم یک کوچه ایم .اصلاح واصول هردوسروته یه کرباسن‌.هردوبفکرمنفافع خودوضدملت

    نظرات شما -
    • سوختیم...
      0

      از آبان 98 داریم فریاد میزنیم: اصلاح طلب، اصول گرا، دیگه تمومه ماجرا...

  • مهدی
    0

    بابا وی دارید میگید همه می‌دونن که اصلاحات به شورای نگهبان باخت. در یک مرحله ظریف را حذف کردند در مرحله بعدی پزشکیان و لاریجانی را حذف کردند. همه دنیا می‌دونن در انتخابات این دوره چه اتفاقاتی رقم زد. حالا میگید اصلاحات به اصلاحات باخت؟؟؟

  • دریا
    0

    شب دراز است و قلندرانه بیکار. خانه از پای بست ویران است/ خواجه در بند و نقش ایوان است.

  • رضا..
    0

    این یک واقعیت است که نظر حاکمیت به اصولگراها نزدیکتر است و این را کاملا در مناصب انتصابی که در اختار اصولگراها است میبینیم. اصلاح طلبی هم یک جریانی بود برای نمایش دموکراسی و گردش قدرت که به صورت ظاهری نمایش داده شد و حالا به آخر خط رسیده و این را میتوان از خروجی تایید صلاحیت شدگان شورای نگهبان میشود کاملا فهمید.اصولگرایان حالا به جز مراکز قدرت انتصابی مجلس و دولت و شوراها را در اختیار دارند و خیلی شبیه به چین شده ایم.امیدوارم حداقل اقتصادمان مثل چین رشد افتصادی دو رقمی داشته باشد

  • وحید
    0

    چند ماهه بیکاری و کسادی بازار گریبان مردم را گرفته آقای رئیسی باید زودتر وارد عمل بشود و بر بازار تاثیر بگزارد.

    نظرات شما -
    • شیخ
      0

      دوزاربده اش به همین خیال باش هربدی رفته بدتری امده روح طیبه پهلوی مگرتاثرگذاردراقتصاد ومعیشت مردم باشه

  • رفراندوم
    0

    مرگ اصلاحات ،یعنی مرگ دمکراسی،،یعنی مرگ مشارکت مردم عادی،،بی انگیزگی،،زندگی (باری به هر جهت،)برای مردم!! اصلاحات فقط برای سیاست نبود !!حتا برای خندیدن هم باید اصلاحات انجام شود،،

  • سید
    0

    آقای ریسی آیا میدانید از زمان روحانی بازاری و مغازه دار به نابودی رسیدند تمام زندگیشون را فروختن و خوردن الان دیگه بازاری وجود ندارد مردم طلای زن و بچه اشون را میفروشند میدن اجاره خانه بیشتر مردم در فقر به سر میبرند ایا دولت شما میتواند کاری کند دلار بشود ۴ ت آیا دولت شما میتواند کاری کند که مردم همون یه لقمه نون بخور نمیر را در بیارن خانه دار شدن هیچ حداقل بتونیم اجاره خانه را پرداخت کنیم اگر واقعا خدا را قبول دارید به مردم و بازار کمک کنید بسم الله

  • احمد
    0

    اصلاحات به کسی نباخت اولین نفر شورای شهر یک سوم رأی نفر آخر شورای فعلی رأی آورده چه کسانی در کشور باید سرشون از زیر برف در آورد و آسیب شناسی کند و در سیاست های داخلی و خارجی تجدید نظر کنند در این این مملکت بلای منیت زده و استبداد رأی زده، معلوم نیست

  • الکی
    0

    شورای نگهبان مگر کسی رو تایید کرد . این انتخابات نبود انتصابات بود . رقابت باید عادلانه باشد . اجازه میدادید خاتمی یا پزشکیان بیان جلو ان وقت اگر رای میاوردید حساب بود .

  • در ذیل
    0

    بیشتر از همه این کارگزاران کارو خراب کردند و باعث اختلاف شدند

  • مهرداد سربندی
    0

    بدبختی شما تمومی نداره. با اینکه خیر سرتون رسانه هستید اما چون بی اختیار و سفارشی هستید جرئت نمایش نظرات را ندارید. آخه به چه دلیل نظر مرا از دیروز تا حالا نمایش ندادید. خدا وکیلی از چی هراس دارید؟ در مورد هذیان گویی شریعتمداری هم نوشتم آن هم نمایش ندادید. چرت و پرت او را تیتر می کنید تا ذهن مردم را خراب کنید اما جواب منطقی به او را سانسور می کنید. شرم آور است.

  • مورچه
    0

    خاءنین کفتار پلشتهای که ب خوردن چرک وخون مامردم اعتیاد دارند تنبل های بی عرضه هستن که ب مفتخوری وحق مردم خوری عادت کردن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها