۵ مورد ساخت‌ وساز غیرمجاز در باغستان قزوین تخریب شد

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین گفت: در راستای اجرای قانون حفظ کاربری اراضی کساورزی و باغی ۵ مورد ساخت‌وساز غیرقانونی در باغستان سنتی تخربب شد.

۵ مورد ساخت‌ وساز غیرمجاز در باغستان قزوین تخریب شد

محمد قاسمی با اشاره به اهتمام جدی قوه قضائیه برای مقابله با تخریب زمین‌های کشاورزی و باغات اظهار داشت: در راستای اجرای قانون حفظ کاربری اراضی کساورزی و باغی 5 مورد ساخت‌وساز غیرقانونی در باغستان سنتی تخربب شد.

وی اضافه کرد: این تخریب‌ها شامل دیوارکشی غیرمجاز، ساخت اتاقک نگهبانی و محوطه‌سازی بود که در روز گذشته با حضور معاون دادستان و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری صورت گرفت.

قاسمی با اشاره به اقدامات خرابکارانه سال‌های اخیر برای تخریب باغ‌های سنتی در قزوین اضافه کرد: با توجه به ارزش افزوده بالای زمین باغات که در باغستان تخریب می‌شوند. انگیزه ساخت‌وساز غیرمجاز در باغستان افزایش یافته و بیشتر این ساخت‌وسازها یدون هیچ توجیه فنی انجام می‌شوند.

وی ادامه داد: حراست و حفاظت از باغستان سنتی یکی از وظایف مهم دستگاه‌های متولی از جمله سازمان‌ جهادکشاورزی و میراث فرهنگی است و دادستانی هم برای این منظور کمیته صیانت از باغستان را شکل داده که مشکلات باغستان را تخصصی بررسی می‌کند.

دادستان قزوین همچنین از ایجاد شعبه ویژه برای بررسی مشکلات تخریب و تغییر کاربری در باغستان خبر داد و گفت: در این شعبه به شکایت باغداران از افراد و دستگاه‌های اجرایی رسیدگی می‌شود و شاهد تسریع در رسیدگی به پرونده‌های باغستان خواهیم بود.

قاسمی ادامه داد: آب، راه و امنیت همچنان 3 چالش اصلی برای احیای باغات سنتی محسوب می‌شوند و ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی میوه در کنار باغات برای سودآور شدن باغداری احساس می‌شود که انگیزه باغداران را در حهت حفظ این میراث مضاعف خواهد کرد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها