واکنش کدخدایی به انتقادات درباره رد صلاحیت‌ها

مصلحت‌سنجی به مفهوم خوب یا بد بودن افراد نداریم/ مسائل سال ۸۸ و مرحوم هاشمی هر کدام جزئیات خود را دارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان یک شخص واحد نیست و تصمیمات، خروجی کل شورا است؛ به این مکانیزم قانونی، نمی‌توان سلیقه گفت و اعضای شورا، برخی مستندات را قبول دارند و برخی قبول ندارند و رأی نمی‌دهند.

مصلحت‌سنجی به مفهوم خوب یا بد بودن افراد نداریم/ مسائل سال ۸۸ و مرحوم هاشمی هر کدام جزئیات خود را دارد

به همت سازمان تبلیغات اسلامی، نشستی با حضور عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان با دانشجویان دانشگاه‌های تهران و فعالین رسانه‌ای پیرامون مسائل مطرح شده در چندوقت اخیر در مورد اسامی تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان برگزار شد که سخنگوی شورای نگهبان به سؤالاتی درباره عملکرد این نهاد در تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی پاسخ داد.

کدخدایی در ابتدای این نشست گفت: ما هیچ‌کدام نمی‌خواهیم خدشه‌ای به نظام جمهوری اسلامی وارد شود و این را همگی آگاه هستیم. در طی ۲۰ سال اخیر که بنده در شورای نگهبان بوده‌ام، مسائل مختلفی را داشته‌ایم. مانند مسائل سال ۸۸ یا در سال ۹۲ و مسأله مرحوم هاشمی که هرکدام جزئیات خود را دارد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان یک نهاد حقوقی است که وظیفه مستمر آن یک نظارت تقریری است، افزود: مصوباتی که از سوی مجلس شورای اسلامی و هیأت وزیران به شورای نگهبان ارسال می‌شود، بر اساس شرع مقدس و قانون اساسی بررسی می‌شوند تا مغایرتی با موازین اسلامی و قانون اساسی نداشته باشند. تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات نیز بر عهده شورای نگهبان است که این مسائل تأثیرات سیاسی و اجتماعی زیادی داشته و دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دانشجویان مبنی بر اینکه روش و معیارهای اصلی شورای نگهبان برای تأیید یا عدم تأیید صلاحیت افراد در انتخابات‌های مختلف چیست؟ پاسخ داد: بنده در هر زمانی بوده، به میان جمع‌های دانشجویی رفته و صحبت کرده‌ام و ما همیشه آماده پاسخگویی بوده‌ایم. معیارهای شورای نگهبان معیارهای قانونی است و همیشه در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، همین‌طور بوده است. باید گفت آیا شورای نگهبان طبق این معیارها عمل می‌کند؟ این معیارها متأسفانه خیلی روشن نیست و باید دقیق‌تر مشخص شود. به عبارتی این معیارها کیفی است و تعابیر و تفاسیر متفاوتی از سوی افراد مختلف از آن انجام می‌گیرد و هرکس از زاویه‌ای به آن نگاه می‌کند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در همین انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو، تعریف از رجل سیاسی متفاوت است و معیارهای عرفی و حقوقی زیادی وجود دارد. در کل باید گفت معیارهای قانونی ما باید دقیق‌تر از وضعیت فعلی باشد. صلاحیت افراد برای هر دوره در شرایط همان دوره بررسی و اعلام می‌شود و ممکن است فردی در دوره‌ای تأیید و در دوره‌ای رد شود.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان مسأله مشارکت را در فرآیند تأیید صلاحیت نامزدها در نظر می‌گیرد؟ یادآور شد: مشارکت پایین از جهت قانونی و حقوقی مشکلی ندارد و در قانون تحت این عنوان مسأله‌ای وجود ندارد. شورای نگهبان در جایگاه حقوقی و کاملاً طبق قانون عمل می‌کند و ممکن است در یکجا مشارکت بالا باشد و در یکجا پایین و این فرآیند طبیعی است. یک کنش سیاسی و اجتماعی به یک نهاد حقوقی به نام شورای نگهبان واگذار شده است و بنده معتقد هستم که باید یک مکانیزم دیگری برای این امر درنظر گرفته شود.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: رهبری در سال ۸۴ به مسأله تأیید صلاحیت‌ها ورود پیدا کردند و دو نفر را اضافه کردند و این حکم قانونی است و بعد از مصوبه شورای عالی امنیت ملی نیز ما قوانین دیگری را در نظر گرفتیم. ما در شورای نگهبان مصلحت‌سنجی به مفهوم خوب یا بد بودن افراد نداریم و در تمامی موارد صلاحیت‌ها بررسی می‌شود. البته ممکن است به‌گونه‌ای بررسی کنیم که تعداد بیشتری را درنظر بگیریم، اما باید همه اعضا به آن رأی بدهند و همه اعضا نیز هم‌نظر نیستند. باید گفت انتظار سیاسی صرف از شورای نگهبان درست نیست. در مورد مشارکت چندین نهاد، مسئولیت دارند و فقط به شورای نگهبان مربوط نیست.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه آقای آملی‌لاریجانی به عنوان یک عضو از اعضای شورای نگهبان، صحبت‌هایی را در مورد دخالت نهادهای دیگر در این شورا داشته‌اند. آیا شما تأیید می‌کنید؟ گفت: درمورد صحبت‌های آقای آملی‌لاریجانی، بنده صحبت‌هایی با ایشان داشته‌ام و نکاتی را متذکر شدم، ولی من مسئول صحبت‌های ایشان نیستم. در همه جلسات شورای نگهبان از مراجع امنیتی، گزارش‌هایی دریافت می‌شود و طبق آن، افراد مختلف بررسی می‌شوند، اما نظرات اعضاء متفاوت است و تحلیل‌های زیادی بر روی این مسأله وجود دارد.

وی در مورد اینکه روند عدم تأیید صلاحیت برخی کاندیداها در این دوره چه بود نیز تأکید کرد: بنده نمی‌توانم تک‌تک پرونده‌ها را باز کنم و همه مسائل را بگویم و برای ما منع قانونی و شرعی وجود دارد. به عبارتی مسائلی که در جلسه خصوصی شورای نگهبان گفته شده است را بنده نمی‌توانم در جلسه عمومی مطرح کنم. شورای نگهبان یک شخص واحد نیست و تصمیمات، خروجی کل شورا است. به این مکانیزم قانونی، نمی‌توان سلیقه گفت و اعضای شورا، برخی مستندات را قبول دارند و برخی قبول ندارند و رأی نمی‌دهند.

منبع: خبرآنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 42
  • کاربر ناشناس
    0

    شفاف تر بگید

  • ما
    0

    خلاصه بگو مقام رهبری با یک گروهی بهتر می تونن کار کنن

    نظرات شما -
    • قاسم
      0

      اول فکر بعد چرندیات بگو چطور این ۸ سال که روحانی جانت دو دوره رییس جمهور شد و اصلاح طلبان بر کرسی قدرت تکیه کرده بودند چنین چرت و پرت هایی را نمی‌گفتید ؟

  • محم
    0

    اگر یک فکر واحد نیستند لااقل یک جناح مشخص که هستند .موضوح مصلحت نیست موضوع محدود کردن حق مردم با تفکرات مختلف هست .لطفا کاندیدی که تقاضای علت رد صلاحیت را می خواهد چرا به اطلاعش نمی رسانید.چرا شما که حافظ قانون هستید از قانون گذار نمی خواهد حق اعتراض داوطلب را در قانون بیاورد.شورای نگهبان نباید زیر فشار نیروهای امنیتی تصمیم خلاف قانون بگیرد

  • علی
    0

    شورای نگهبان فساد و شیطان را در نطفه خفه کرد (علی برکت الله)

    نظرات شما -
    • جواد
      0

      نکنه مثل همیشه! خخخخخ

  • ناشناس
    0

    خودتون انتخاب کردید چرا به مردم فشار می ارید که رای بدن درمقابل مردم پا برهنه شما کارای نیستید پس چرا مردم باید فشار بیارید رای بدیم انتخاب کردید مناطر انتخابی پرشور نیست چیزی به دنبال چی هستید مردم برای شما بی ارزش هستن تواین چند سال چه قدر براتون ارزش داشتیم الا چرا اصرار می کنید .شما سلیقه خودتون رو دراوردید .

  • ناشناس
    0

    جان هر که دوست داری کمتر مصاحبه کن گندی زده شده با مصاحبه جمع نمیشه با گوشه گیری و خودتان را غایم کنید شاید یه خورده دلها آرام گیرد

    نظرات شما -
    • .
      0

      ایواله

  • کدخدا
    0

    اگر به عمد .یا سهوا رد یا تایید صلاحیت کردید ..حق الناس است ...اگر به شرطی که حق الناس را بشناسید

  • رحمان
    0

    انسان از حرفاى اين بشر شاخ در مياره

  • یکی از مردم
    0

    مردم خودشون شعور دارند میتون تشخیص بدن مصلحتشون چیه با اینهمه امیرالمومنین علی (ع) به مالک گفت حق با مردمه حتی اگر اشتباه کنند...شما معلوم نیست پیرو کدوم دین هستید!!!

  • رضا..
    0

    جناب سخنگو آیا ملت را کودک فرض کردید واقعا مرغ پخته از استدال شما به خنده میاد. شخصی سالهای سال است در راس شورای نگهبان که خط فکری ابشان کاملا مشخصه و بقیه اعضا همگی مستقیم و غیر مستقیم از نهاد رهبری انتخاب میشوند و کاملا هم فکر و هم سو هستند. آنقدر آش شور شده که حتی مدیران و افراد شاخص جناح راست هم فریاد اعتراض بلند کردند حالا بقیه که وضعشان مشخصه و خارج از گردونه هستند. بدترین عملکرد این شورا را امسال دیدیم و کاملا مشخصه که دیگه اصولا عدم مشارکت مردم برای تصمیم گیرندگان اصلی اهمیت چندانی ندارد و فقط مهم اینه که قدرت تمام و کمال در اختیار حلقه محدود خود باشد و روز به روز هم آن را تنگ تر میکنند.

  • حق الناس
    0

    شما با این رد صلاحیت ها مصداق ظلم در حق الناس انجام داده آید شخصی که دو مرتبه حکم تنفیذ رهبری را گرفته با چه دلیلی رد صلاحیت میکنید اینها نادیده گرفتن حق ملت هست کم کم شورای نگهبان دارد تبدیل به قانونگذار میگردد و این نه از لحاظ حقوقی درست است و نه از لحاظ اصل جمهوریت اسلامی نوعی بدعت گذاری در برهه انجام هست باید هر چه زودتر اصلاح گردد میزان رای ملت است وقتی یک شخص از شورای نگهبان به خودش اجازه دهد بگوید مشارکت مردم هم نباشد هیچ خدشه ای به نظام وارد نمیشود حرف خیلی کوته فکری زده و جای بررسی و پیگیری دارد نادیده گرفتن مردم نشان دهنده دست های پشت پرده دارد که میخواهد شهدای عزیزمان را پایمال کند فرزند انقلاب به درخواست قشر فقیر جامعه پا به عرصه انتخابات گذاشته بگذارید بیاید اگر مردم صلاح دیدند رای می آورد اگر صلاح ندیدند به کاندیدای دیگری رای میدهند لطفا به پایه های این انقلاب که فرزندان همان شهدا هستند آسیب وارد نکنید

  • ملول
    0

    توجیه اشتباه خیلی بدتر از انجام اشتباه هست . چارلی چاپلین

  • محمد
    0

    یه سری ادم معمولی نشستن واسه خودشون تو شورای نگهبان خودشونو عقل کل میدونن. اینهمه نخبه داریم تو این کشور شماها انگشت کوچیکشونم نمیشید. واسه هشتادمیلیون تصمیم میگیرن قیافه هم میگیرن واسه مردم به هیچ کسم جواب نمیدن. مسخره س

  • مردم
    0

    آقای کدخدایی وقتی انتقاد از نحوه احراز صلاحیت از خود شورا رسانه ایی میشود و همچنین میلیونها انسانی که بواسطه رای آنان؛ غیرمستقیم جایگاه شورای نگهبان را اشغال نموده اید . از نحوه رسیدگی به ثبت نام شدگان این دوره از تعجب موبه تن مردم سیخ شده است براحتی میتوان اعتراض آنان را درپیاده رو خیابانها دید وشنید . اما هرگز از مواضع خودتان کوتاه نخواهید امد . این نوع عملکرد شماها سبب خواهد شد که رای مجلس خبرگان درآینده ونمایندگان مجلس درآینده سقوط آزاد دیگری فراتر از انتخابات مجلس گذشته داشته باشد . شورای نگهبان بتدریج از رویکرد مفید بودن برای جامعه یک امر زاید تلقی میگردد واین اعتراض عمومی درآینده شماها را وامیدارد قافیه را تنگ نکنید بلکه اجازه بدهند آزادانه مردم آینده خود را خودشان رقم بزنند نه اینکه مانعی برسر راه معیشت وزندگی آنان قرار گیرید .

  • حسین
    0

    برادر عزیز همیشه وهمه وقت صرفا پاسخگویی یک ویژگی مثبت نیست بلکه علامت دگم بودن است.‌بعضی مواقع بایستی نشست و‌گوش کرد. البته در جمهوری اسلامی گوش شنوا کم است و اگر گاهاً هم می بینم صرفا نمایشی است و‌گرنه اوضاع این نمی شد. لذا هر کس در هر مقامی اگر ادعا کرد، شک کن

  • موسوی
    0

    سلام ای کاش ای سخت گیری را در باره روحانی هم انجام می دادید تا ۸ سال با اعصاب و روان مردم بازی نکند و می دانستید که او آدم بی اراده و اشرافگری و ترسوی است

  • کاربر ناشناس
    0

    این حرفها رو برای قانع کردن مردم میزنین ولی تا دلیل مدرک دار به مردم نشون ندین مردم حرفهای شما رو قبول نمیکنن لاریجانی و جهانگیری رو هم چون میدونستین مردم بهشون رای نمیدن مثلابا زرنگی رد صلاحیت کردین که رد صلاحیت احمدی نژاد رو ماست مالی کنین ولی مردم زرنگ شدن ۴۲ سال از انقلاب گذشته و هر روز بدتر از دیروز برای مردم پیش اوردین دیگه کلکی نیست که سوار نکنین و مردم نفهمن

  • ناشناس
    0

    ای شورای نگهبان ازخداونددراین دنیاواندنیا بترسید که حق دیگران راضایع کردبد

  • کاربر ناشناس
    0

    وجدانا شما به اخرت وروز حساب هم اعتقاد دارید

    نظرات شما -
    • ب کاربرناشناس
      0

      شمااگروجدان داشتی با۳اسم کامنت نمی گذاشتی بی وجدان

  • حکایت انحطاط
    0

    امنیت یک مفهوم وسیع است و سطوح امنیت در یک کشور: 1- سطح اول (رونما)، همین سطحی ترین امنیتی است که مردم مشاهده می کنند و از گرفتن دله دزد و زورگیر، که در جای خود مهم است، در این سطح امنیت، تقریبا همگی از نیروهای مسلح از جمله از پلیس تشکر می کنند، حتی ممکن است ابرخلافکارهای یک کشور در تشکر قدردانی از بقیه مردم پیشی بگیرند و مثلا ابرخلافکارها کشور برود هدایای ارزنده ای به پلیس بدهد! چرا؟ چون حتی ابرخلافکارها نیز نیاز به امنیت خانواده و بچه هایشان دارند! یک ابرقاچاقچی هم تمایلی ندارد زن و بچه اش هنگام رفت و آمد مزاحمت خیابانی و دله دزد و زورگیر مزاحمشان شود! خیلی قضیه کمدی تراجیک است!نه؟! این سطح سوژه فیلمهای عوام پسند هالیوودی و بالیوودی و قهرمان بازی های آبدوغ خیاری است، اینجا تقریبا همه از جوجه لات های محله تا ابرقلدرهای کشورها میتوانند راحت با درهم مالیدن چندتا دله دزد و معتاد متجاهر با کمترین هزینه ژست ابرقهرمان بگیرند و حکومتهای فاسد و ناکارامد هم هیچ مشکلی ندارند با این ابرقهرمان بازی ها! 2- سطح دوم (زیرنما)، در این سطح ناامنی حکومتها کمی حساس میشوند، این سطح امنیتی، پای میدران میانی و کارتلها خلافکار به میان میاید، اینجا است آزمون واقعی قدرت فسادناپذیری یا فسادپذیری یک حکومت و توانایی بالا سیستم اطلاعاتی رخ نمایی میشود. خلافهایی مانند اختلاس، کلاهبرداری، خلافهای سایبری و غیره رخ میدهد. 3- سطح سوم (زیربنا یا زیرساخت)، این سطح امنیتی، دقیقا شامل تهدیدات امنیتی کشوری میشود، بخش عمده ای مسائل سیاسی است، اما ابرخلافکارها مثل مافیا و باندهای قدرت-ثروتی که میتوانند مقدرات و مقامات یک کشور دست کاری کنند تا به نیتشان برسند، حوزه خلافکارهایی بزرگ که فسادهای نسل سوزانه اتفاق می افتد، از مافیای کنکور و فساد در مراکز مهارتی تحت نظارت وزارت ارشاد که اخیرا توسط افرادی افشاگری شد و در کمال وقاحت وزارت ارشاد سه بار سایت ثبت نام باز کرد تا یکی از بزرگترین مدرکفروشی های تاریخ در تیرماه انجام میشود و صدها هزار نفر درگیر فسادی بکند تا نسلها ادامه خواهد داشت وقتی جین با عدم اهمیت روبرو میشویم در چینی سطخی از امنیت، بایست بدانیم عمق فساد تا نفوذ کرده در این بدنه حاکمیتی این کشور که چنین فسادهای آشکاری بخاطر منافع اشخاص بی توجهی میکنند، این فساد را هم اکنون میتوان جلویش گرفت با چند تمهید ساده، اما چرا نمیگرند؟! دقیقا بخاطر سطح امنیتی زیرساختی اش است، باندهای قدرت-ثروت در پشت قضیه هستند! 4- سطح چهارم (بنیاد)، امنیت بنیادی از نوع حکمرانی شروع میشود تا به سطح برآوردن نیازهای اولیه بنیادی زنده ماندن یعنی خوراک،پوشاک و سرپناه برای عموم، مسئله های بنیاید مانند امنیت تامین منافع عمومی، امنیت ارضی، امنیت قضایی و امنیت غذای و امنیت سلامتی در این حوزه است، همه این موارد جزء موارد راهبردی و استراتژیک امنیت یک کشور است. در این سطح ایران از ابرمشکلات رنج میبرد. زمانی میتوانیم بگوییم حکومت در یک کشور، امنیت نسبی خوب دارد بنظرم در همه این سطوح وضع نرمال و قابل قبولی داشته باشد. https://www.khabarfoori.com/detail/2684345 انتقاد کامل

    نظرات شما -
    • از تخم مرغ تا شتر دزدی
      0

      اول مدرک مهارتی و دیپلم با تقلب و پول میرخرد (تخم مرغ دزدی) و بعد رفتن به دانشگاه و با اشغال مقامات حکومتی یا مجوزها به واسطه همین مدارک، انواع دزدیهای بزرگ مثل اختلاس و یا ناکارامدی بخاطر عدم لیاقت علمی (شتر دزدی!). امروز جلوی این فساد مدرکفروشی در سطح گواهی مهارت و دیپلم گرفته نشود، بایست شاهد تشدید فساد مالی و اقتصادی و ناکارامدی در سطوح بالاتر باشیم!

    • مردم
      0

      انتقادات شما بجا وشایسته اما امروز همان بنیاد ها ی در راس این خیمه آنچنان بفساد مشغول هستند که هرکاری انجام میدهندادعا میکنند مهر قانون برآن خورده است . مافیاهای موجود درحیطه مدیریتشان نام خدا وپیامبر را پرچم حرکت خود قرار داده اند اما اگر تعرضی برای پاسخگویی به آنان شود درپاسخ شما خواهند گفت که ما اسلام را تاجایی قبول داریم که به منافع وغارتگری آبرومندانه ما آسیب نزند . درپایان انتقادات بسیار خوبی بود

  • مصطفی
    0

    داداش، خیلی وارد جزئیات نشدی؟ هاشمی کسی نیست که امثال شما بخواهد در مورد او صحبت کند. روزگار ، روزگار بدی شد که حالا شما بنشینید و بهم ببافید.

  • ناشناس
    0

    شما یک شخص که بیشترین کارکرد وبهترین عملکرد وبیشترین محبوبیت و رادارد وبه واسطه اسرار جمع کثیری از مردم به دعوت و اسرار مردم ثبت نام می نماید رد صلا حیت می کنید ایا این توهین به جمع کثیری از مردم نیست ایا شما فکر می کنید مردم توان شناخت مسولین راندارند ایا شما اعضای شورای نگهبان را مردم قبول دارند وشمارا می شناسند ایا شما تشخیص می دهید که فردی خوب است یا مردمی که کار کرد ان شخص را دیده ولمس کرده اند ایا شما ضمانت ان شخص که تاید کرده اید می کنید که در پا یان کارش او را بعلت کم کاری محا کمه وباز خواست کنید

  • کفتار
    0

    همین کارا رو می کنین بی بی سی فارسی نزدیک سیزده میلیون فالور جمع کرده.

  • حسین
    0

    سلام، یکی از همین حضرات فرموده اند: عدم شرکت در انتخابات یعنی بازی در زمین تند رو ها، یک سوال؛ چرا همیشه شورای نگهبان در زمین تندروها بازی می‌کنه و‌هیچکس هم هیچی بهش نمیگه؟؟؟!!!

  • ناسناس
    0

    ای شورا شما چرا بعضی ها را نشناختید طرف سالهای سال در اوج قدرت بود برای فامیل هایش خزب تشکیل داده بود در سن ٨٠سالگی باز هم می خواست اعصای قدرت بگیرد دستش بهترین کاخها وبهترین جاهای این مملکت صاحب ساکن شود وبود این قانون برای آن وطایفه و هم حزبیهایش از نظر آنها این قانون برای آنها صدق نمی کرد اینجا قیمت و بهست به شما نشان میدهند دروغ دروغ قدرت قدرت

  • خ شه
    0

    برادر شما سر بعضی ها را که رد صلاحیت شدند اشتباه کردید ولی روی بعضی ها را که چهل سال در قدرت ثروت هستند کار بسیار خدا پسندانه کردید

  • ع.ف
    0

    آقایون شورای نگهبانه قدرت!؟ اگر واقعا کارتون از نظر خودتون صد درصد قانونیه دلیل نداره توضیح بدید....‌ وقتی خودتون دارید توضیح میدید و از خودتون دفاع میکنید حتما خودتون خوب بلدید کارتون ایراد داره

  • از طرف ش م لت
    0

    بعضیها خیلی بیشرف بودند که برای قدرت بچه های خودشان خون دماغ نشدند ولی از خون شهدا رسیدند به کاخ نشینی دیگر طلبکار ٨۵میلیون از مردم شدند چندین بار هم از ملت شکست خوردند باز هم ول کن نیستند

  • مورچه
    0

    چرا۷نفردرعدد۷چه رازورمزی نهفته هست؟ایاازروی حروف ابجدمیباشد؟یاازاینروانتخاب شده گه عددمعبوب شیطان پرستان است؟

  • مش جمعه
    0

    برای یکباره هم که شده جلسه شورای نگهبان از طریق تلویزیون میلی با حضور کاندیداها پخش بشه تا مردم با فرآیند کاری آنها آشنا بشوند که فقها و حقوق دانان چقدر قدرت عمل دارند.عقیده ام بر این هست که شورای نگهبان مستقل نیست همانطوری که آملی لاریجانی اعلام کرد.

    نظرات شما -
    • چیتگر
      0

      کاری که شورای نگهبان با مردم کرد این میوه ها از نظر ما مورد تایید است موز سیب زمینی پیاز کدو خیار هویج بادمجان شما فقط یک میوه باید انتخاب کنید که این ویژگی ها را باید داشته باشد انتخاب شما یک میوه لاکچری باشد کدام را انتخاب می کنید ؟ اگر قرار باشد با شیر بخورید ؟ اگر قرار باشد برای بیمار ببرید ؟ من دیگه سوالی ندارم اینجوری دست مردم بسته شده

  • ایرانی
    0

    رئیس جمهوری که پشتوانه مردمی نداشته باشد . از همان ابتدا شکست خورده است...

  • کامل
    0

    کدخدا خودتی.... .بقیه ادای کدخدا را در می آورند

  • رهبر
    0

    رهبر مورد تایید مردم فقط آیت اله خمینی،،حرف ایشان ،،میزان رای ملت است!!! چرا از رای ملت میترسید؟؟چون برعکس نظر شما که به چه کسی نظرتان نزدیک تر است ،،رای میدهند ،!!؟؟همه، این خودش یعنی عدم ا عتماد به شما ها،، این مسله را خوب فهمیده اید،که میگویید مشارکت پایین مشکلی ندارد،،

  • رضاسان
    0

    کدخدا اذیت میکنی ها اصلا تو کجا بودی یکدفعه اینقدر مهم شدی شبیه کدخدای روستای پدر بزرگم حرف میزنی

  • ناشناس
    0

    چه مصلحتی چه کشکی ،خودتون می برید وخودتون می دوزید وتن ملت می کنین....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها