مالیات گرفتن از دارندگان خودروهای لوکس روشی «رابین‌هود»ی است!؟

 تا یک هفته دیگر لوکس‌نشینان شناسایی می‌شوند که در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهد کمترین و بیشترین مالیاتی که صاحبان خودروهای لوکس باید بپردازند به ترتیب معادل ۵۰۰ هزار تومان و ۱۶۸ میلیون تومان است.

مالیات گرفتن از دارندگان خودروهای لوکس روشی «رابین‌هود»ی است!؟

بودجه امسال، صاحبان خودروهای با ارزش بالای یک میلیارد تومان را مکلف به پرداخت مالیات تا پایان بهمن سال جاری کرده و این افراد تا خرداد ماه ۱۴۰۰ شناسایی می‌شوند. این خبری بود که «ایسنا» در در دو نوبت روی خروجی خبرگزاری قرار داد! یک بار با تعرفه مالیاتی بسیار بالا و نوبت دیگر به عنوان اصلاحیه و با اعداد کوچک‌تر در نوبت شامگاهی شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰!
در هر صورت بر اساس قانون مورد نظر، تمام مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن‌ها «بیش از یک میلیارد تومان» باشد، به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو هستند:
۱ - تا ۱.۵ میلیارد نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد
۲- تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ ۲ درصد
۳ - تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان؛ ۳ درصد
۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان؛ ۴ درصد
نحوه محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند برحسب قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است.
در این بین، بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروی تولید داخل با ارزشی بیش از یک میلیارد تومان وجود ندارد اما معادل ۴۲ خودروی خارجی بالای یک میلیارد تومان شناسایی شده‌اند که در بین آن‌ها صاحب خودروی پریوس با قیمت یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان کمترین مالیات معادل ۵۰۰ هزار تومان بپردازد.
همچنین، صاحب خودروی BMW مدل ۷۳۰i با قیمتی معادل ۷‌.۴ تا ۸.۲ میلیارد تومان باید بیشترین مالیات در بین خودروهای بالای یک میلیارد تومان را به میزان ۱۳۶ تا ۱۶۸ میلیون تومان پرداخت کند.اما چقدر این طرح نمایندگان مجلس در بودجه بر بازار خودرو تاثیرگذار است و با منطق اقتصاد رفتاری چه واکنش‌هایی در بازار راکد این دسته از خودروها رخ خواهد داد؟
روزنامه «آفتاب‌یزد» این موضوع را با «سپهر زنگنه» کارشناس خودرو در میان گذاشت.«سپهر زنگنه» با بیان اینکه این قانون از جمله قوانین جدید و در عین حال شگفت‌انگیز است که تا زمان اجرای آن هنوز نمی‌توان به ضرس قاطع در خصوص پیامدهای آن اظهار نظر دقیق و قطعی کرد می‌گوید: اگر چه محل اخذ این مالیات مشخص نیست که در چه جهتی هزینه خواهد شد، اما آنچه آشکار است اینکه قرار نیست دردی از بازار خودروی داخلی را دوا کند؛ چرا که از سویی هیچ خودروی داخلی قیمتش به یک میلیارد تومان نرسیده است و دیگر آنکه خریداران خودروهای خارجی چنان شیفته استفاده از این خودروها هستند که پرداخت مالیات آن به هر قیمت که باشد در رویکرد آنها به خرید و تعویض آن‌ها تغییر نخواهد کرد.وی با بیان اینکه قانون اخذ مالیات از خودروهای لوکس به نوعی در راستای ژست «رابین هود»ی اخذ مالیات از ثروتمندان وضع شده است تا تاثیرگذاری بر بازار خودروی داخلی، می‌افزاید: اما فارغ از هر انگیزه‌ای این شیوه اخذ مالیات حتی از طبقات ثروتمند به جای روش‌های دیگر اخذ مالیات ناعادلانه است؛ چرا که خریدار خودرو به عنوان یک شهروند پیش از این و هنگام خرید مالیات آن را در قالب ارزش افزوده پرحرف و حدیث نیز پرداخت کرده است!
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در کنار هزینه یادشده پرداخت عوارض ۱۰۰ درصدی برای واردات خودروی با کیفیت خارجی که مصرف سوخت آن نیز بهینه است نیز قابل‌تامل است تصریح می‌کند: این در حالی است که در کنار هزینه‌های فوق، باید دیگر هزینه‌های اضافی مانند هزینه نوسازی خودروهای فرسوده کشور یا خرید آمبولانس و پلاک‌گذاری را نیز لحاظ کرد.
وی می‌افزاید: کما اینکه خریداران و مالکان خودروهای موسوم به لوکس در مواردی مانند خرید خودروهای «سانتافه» در سال ۲۰۱۴ که در آن سال به میزان ۲۰ هزار دستگاه وارد کشور شد، آن را به نرخ ۲۰۰ میلیون تومان در آن مقطع خریدند و به عنوان خودروی لوکس هم تلقی نمی‌شد.
این کارشناس خودرو تشبیه اخذ مالیات از خودروهایی که به آنها نسبت لوکس داده شده یا خواهد شد به اخذ مالیات از خانه‌های خالی را قیاسی مع‌الفارق برشمرده و می‌گوید: چرا که دارندگان خودروهای لوکس برخلاف مسکن خالی امکان یا تمایل به ذخیره‌سازی این خودروها را ندارند و درآمدهای آنها از محلی خارج از خرید و فروش خودروهاست.
زنگنه با بیان اینکه این دست طرح‌ها به دلیل نداشتن پشتوانه کارشناسی محکوم به شکست است تصریح می‌کند: کمااینکه به‌زعم اینجانب در صورت شکایت حتی یک نفر از این مالکان به «دیوان عدالت اداری» چه بسا اصل این قانون ملغی شود!
وی با استناد به این که شیوه درست این موضوع دست کم این بوده تا جهت مدیریت بازار مقطع زمانی مشخصی برای وضع مالیات به خودروهای خریداری شده از یک فرجه زمانی تا فرجه زمانی دیگری تعریف می‌شد اظهار می‌دارد: ضمن اینکه اگر با این استدلال چنین قانونی وضع شده است باید توجه داشت که با گران‌شدن برخی کالاها مانند لپ‌تاپ ۲۵ میلیون تومانی نیز، دارندگان این دستگاه رایانه‌ای در فردا روزی نسبت به آنها که هیچ لپ‌تاپی ندارند، مکلف به پرداخت مالیات خواهند شد!این کارشناس خودرو در خصوص واکنش احتمالی بازار به این تصمیم جدید می‌گوید: همانطور که اشاره کردم هنوز نمی‌توان به ضرس قاطع واکنش بازار را سنجید، اما دور از انتظار نخواهد بود تا رکود کنونی خودروهای خارجی که چشم انتظار تعیین تکلیف ارز هستند، به تعمیق بیشتر رکود بینجامد.

زنگنه با بیان اینکه دارندگان این دست خودروها چندان واکنش قطعی و صریح اعتراضی به این قانون نشان نخواهند داد تصریح می‌کند: چرا که این دست افراد به دلیل نوع مشاغل و روابط خاص و بالادستی که دارند راه جبران مالیات وضع شده را نیز تدبیر خواهند کرد و به نوعی هزینه بیشتری از عایدات مالی خود نخواهند پرداخت.وی با بیان اینکه وضع‌کنندگان این قانون این موضوع را نیز روشن نکرده‌اند که در صورت به سرانجام رسیدن برجام و مذاکرات وین، قیمت ارز به شدت کاهش خواهد یافت و متعاقب آن درهای کشور به روی خودروهای وارداتی باز خواهد شد می‌گوید: پیرو این اتفاق احتمالی مشخص نیست که وقتی حباب قیمتی این خودرو بشکند، دولت چگونه مالیات اخذ شده از پرداخت‌کنندگان را به آنها اعاده خواهد کرد؟ و با توجه به همین موضوع چه بسا دارندگان این خودروها دست‌کم تا حداکثر مهلت ممکن در پرداخت آن نیز پیش دستی نخواهند کرد!

منبع: آفتاب یزد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • کاربر ناشناس
    0

    حرفهای این کارشناس درسته، در ضمن مالیات بر خانه های خالی هم جواب مثبتی نخواهد داد چون بعضی از خانه های خالی به دلایل مختلف خانوادگی یا وراثتی یا مهریه یا... میباشد همه ی خانه های خالی برای دلال بازی نیست که، باید دقیق بررسی شود

  • صغری خانم
    0

    بسیار روش خوبی است و در اروپا هم این کار را میکنند ولی اول از آقا زاده ها شروع کنید

  • 259
    0

    بسیارخوب است ولی اول ازپرایدههای لوکس مدل زیر90شروع کنید باباگرسنگی این دولت کی تمام می شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها