چه کسانی در شورای عالی امنیت ملی اکثریت هستند؟/ پاسخ به یک شائبه علیه دولت

در روزهای اخیر که بحث سیاستگذاری در امور دیپلماسی نقل محافل شده، برخی رسانه ها مدعی شده اند که اکثریت اعضای شورای عالی امنیت ملی را اعضای دولت تشکیل می دهند. اما آیا واقعیت همین است؟

چه کسانی در شورای عالی امنیت ملی اکثریت هستند؟/ پاسخ به یک شائبه علیه دولت

در اصل ۱۷۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اعضای این شورا با تریب زیر معرفی شده اند.

روسای قوای سه‌گانه
رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح
مسوول امور برنامه و بودجه
دو نماینده به انتخاب مقام رهبری
وزرای امور خارجه، کشور، اطلاعات
حسب مورد وزیر مربوط و عالیترین مقام ارتش و سپاه

همانگونه که ملاحظه می شود اعضای وابسته به قوه مجریه در شورای عالی امنیت ملی عبارتند از:

رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیرخارجه، وزیرکشور، وزیر اطلاعات. حتی اگر طبق بند۶ موضوعی که در جلسات شورا مطرح می شود به یکی از وزرا مربوط شود و او نیز در جلسه حضور یابد تعداد دولتی ها به ۶ نفر می‌رسد (که در مقام عمل،احتمال حضور چنین وزیری بسیار نادر است)

با شمارش سایر اعضا ملاحظه می شود روسای دو قوه قضاییه و مقننه، رئیس ستاد فرماندهی نیروهای مسلح، دو نماینده رهبری (مجموعا ۵نفر) عضو شورا هستند. حتی اگر طبق بندششم، فرماندهان سپاه و ارتش و وزیر مربوطه در جلسات حضور نیابند تعداد غیردولتی ها و دولتی ها مساوی می شود اما چون حضور فرماندهان سپاه و ارتش در تصمیم گیری برای مسائل کلان امنیتی کشور کاملا امری طبیعی است بنابراین همواره ترکیب شورایعالی امنیت ملی با دو رای بیشتر، به سمت اعضای غیردولتی سنگینی می کند.

منبع: سایت قرن نو

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • ناشناس
    0

    خب اینکه الان گفتی مثلاً چی !! میخوای بگی ظریف اختیار نداره خبر فوری خودتو به ... نزن رییس شورای امنیت ملی رییس جمهوره !! اونم حسن روحانی هر کی هر چی بگه بازم حرف حرف خودشه ! بعد صحبت سر امنیت ملی هست نکته انتظار داری از ارتش و سپاه که امنیت خودمون رو مدیون همین ها هستیم نماینده در شورا نداشته باشه ! خودتو بکشی در کل دنیا اول میدان هست بعد دیپلماسی ! اگر هم میبینی آمریکا رو کدخدا میدانند بخاطر دیپلمات های اونها نیست بخاطر ارتش قوی آمریکا هست ... پس میدان اولویت داره و باید نماینده بیشتر هم در امنیت ملی داشته باشه ! التماس تفکر

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      پس چرا در شبکه های مجازی هیاهو راه انداخته اید که ترکیب شورای عالی امنیت ملی به نفع دولت هست ؟ خب لامصب آرزو به دل ماندیم یه جا حرفی بزنید و تناقض داخلش نباشه. هم میگید ترکیب شورا به نفع دولته هم میگیئ میدان مهمتر است و باید ترکیب شورا به نفع مسایل لمنیتی باشد. خب حداقل با خودتان روراست باشید.

    • به ناشناس
      0

      و قطعا یه منقلی هستی مفلس مفلوک اقلیت تندرو ساندیس خور دلواپس ننگین بیان حیا کن بشین با حال نداری زارت زارت زارت زرررشک

    • علی
      0

      معلومه که ظریف اختیار نداره اگر داشت که بهش دستور نمیدادند برو تویین کن دروغ بگو... مگه مصوبات شورا را رهبری تایید نمیکنه ؟ مگه اصل میدان نیست ؟ مگه حرف رهبری ختم کلام نیست ؟ ای جماعت هوچیگر لااقل با خودتان روراست باشید.

  • مهدی
    0

    نکته کلیدی آن است که مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس ازتایید مقام رهبری قابل اجرا است.

    نظرات شما -
    • ۱۱
      0

      دوستی که منفی داده، متن قانون اساسی را بخواند. با قانون اساسی که مخالف نیستید؟

  • حقایق تلخ
    0

    به موارد بالا این واقعیت رو هم اضافه کنید که: 1- برای انتخاب وزیر اطلاعات و وزیر کشور، افرادی از طرف رییس جمهور معرفی می شوند که رهبری باید حتما با آنها موافقت کند. بخصوص وزیر اطلاعات. به عبارتی منتخب رهبری محسوب می شوند. 2- مصوبات شورا فقط با تایید رهبری مشروعیت می باید و قابل پیاده سازی است. یعنی حتی نسبت ترکیب دولتی ها به غیر دولتی ها هم اینجا خیلی معنی ندارد.

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      یه چیزهایی شنیدی به معنیش نرسیدی، وزیر خارجه و وزیر اطلاعات رو رییس جمهور پیشنهاد میده از اون نفراتی که پیشنهاد میده انتخابها خارج نیست ، کسی خارج از پیشنهاد رییس جمهور انتخاب نمیشه یک کمی به مغزت فشار بیار ، دوما هر چی رو که در شورایعالی امنیت ملی تصویب بشه قطعا رهبری هم اون رو تصویب میکنه ایران دیکتاتوری نیست و تصمیمات ملی حتما جمعی اتخاذ میشه

    • حقایق تلخ
      0

      همانطور که پیش بینی می کردم، ارتش ساندیسی که الان به برکت پول های هنگفتی که مجلس 4 درصدی برایش کنار گذاشته، 24 ساعته در تمام سایت ها فعالیت دارند. دیسک لایک نفرمایید. جواب بدهید البته اگر دارید!!

    • ناشناس
      0

      دیسک لایک؟؟ یا dislike ؟ ای وای

    • حقایق تلخ
      0

      خودت جر نده جوابت را حامد داده.

  • رضاسان
    0

    چرا متوجه نمیشم نهادهای بالا دستی.... قالبا با رای مستقیم مردم نیست... پس ما مردم چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ قاقیم

  • فتاحی
    0

    اینجا بحث یارکشی نیست کشور را به بیراهه نکشونید.

  • حمید
    0

    رییس مجلس زمان تصویب برجام لاریجانی بوده که در وکیل الدوله بودن او شکی نیست، در موارد خاصی فرمانده ارتش و سپاه حضور دارند ، در برجام این دو نفر حضور نداشتند و با رای اکثریت دولتیها ننگنامه در شعاف تصویب شد

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      حرف مفت نزن وقتی مصوبات آن جای دیگه باید تایید بشه یعنی فقط در حد مشورت هست

    • در جواب حسن
      0

      اگه یک کمی شعور داشتی مزدور اجنبی ، چرت و پرت نمیگفتی. سکوت در برابر نادانی مثل تو بهتر از جواب دادن به اوست، بیسواد اُمُل

  • الن
    0

    قابل توجه دوستان ارزشی.

  • شهرام.ر
    0

    بقول ظریف « حرف آقا ختم کلام است» . اعضای دولتی و غیردولتی رو هم بی خیالش .

  • مجلس شورای ملی
    0

    شورایی که مصوباتش با رای اکثریت لازم الاجرا نباشد هیچ خاصیتی ندارد. همه در حد مشاور هستند نه تصمیم گیر. اگر واقعا رای رای اکثریت است و تمامی قوا هم در ان نماینده دارند بایستی بدون نیاز به تصویب مصوبات ان در جای دیگری، تصمیماتش اجرا شود . بهترین حالت هم این است که رهبر گرامی و محترم انقلاب هم خودش رییس این شورا باشد نه رییس جمهور که یک نوع ریاست تشریفاتی دارد الان

  • سلام
    0

    نکته مهم اینه که رهبری هم حداقل یکی از نمایندگان منصوب خودش را از بین دولتی ها و با نظر رئیس جمهور انتخاب میکنه. کما اینکه الان شمخانی از نزدیکان فکری حسن روحانی انتخاب شده.

  • حامد
    0

    خبر فوری نمی دانم هزینه این رپرتاژ را دولت داده، آسنا داده ، ظریف پرداخته ولی اگر رسانه هستی باید منثف باشی زیرا افکار مردم را شکل می دهی پس پاسخگو هم خواهید بود. نظر من را هم منتشر کن : ۱- اولا تو خواستی بگویی برجام دست پخت رهبری است ، پس این ثخبت های ایشان را در سال ۹۸ بخوان : یکی از دوستان گفتند تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند؛ خب بله، امّا شما که چشم دارید، ماشاءالله هوش دارید، همه چیز را میفهمید! آن نامه‌ای را که من نوشتم نگاه کنید، ببینید تصویب چه جوری است؛ شرایطی ذکر شده که در این صورت این [توافق] تصویب میشود. البتّه اگر چنانچه این شرایط و این خصوصیّات اجرا نشد، اِعمال نشد، وظیفه‌ی رهبری این نیست که بیاید وسط و بگوید برجام نباید اجرا بشود. [البتّه]خود این، یک مقوله‌ای است که وظیفه‌ی رهبری در این جور مواقع اجرائی چیست. عقیده‌ی ‌ما این است که در زمینه‌های اجرائی، رهبری نباید وارد میدان بشود و یک کاری را اجرا کند یا جلوی اجرای یک کاری را بگیرد، مگر آنجایی که به حرکت کلّی انقلاب ارتباط پیدا میکند؛ آنجا چرا، وارد میشویم، امّا در موارد دیگر نه. بنابراین نه، برجام را به آن صورتی که عمل شد و محقّق شد، بنده خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به خود مسئولینِ این کار -به آقای رئیس‌جمهور، به وزیر محترم خارجه، به دیگران- همین را گفته‌ایم و موارد زیادی را به آنها تذکّر داده‌ایم.۱۳۹۸/۰۳/۰۱ » ۲- خودت بهتر می دانی رهبری دو نماینده دارند و بهتر از ما می دانی یکی از نمایندگان رهبری همیشه دبیر شورا بوده که این دبیر شورا که فعلا شمخانی است از سوی روحانی منصوب شده است . پس مغلطه نکن. ۳- آیا حراج سی میلیارد دلار، چند تن طلا، فساد برادران روحانی و جهانگیری، خصوصی سازی فاسد و قومی قبیله ای ، افتضاح‌بورس هم مصوبات شورا امنیت ملی است. نمی توانید از کارنامه ناامیدانه روحانی فرار کنید.

    نظرات شما -
    • به حامد
      0

      برو گال و کمی مطالعه کن کجا ت میسوزد حرف حقیقت را بر نمی تابی به جرات میگم زارت زارت زارت زرررشک زرررشک به نامت زده شده با یه ساندیس سیب خدمتتون چطوره؟

    • حسن
      0

      جناب حامد متاسفم برای شما طرفداران دولت که ادبیاتتون فقط توهین متاسفم برات جلوی منطق چیزی ندارید

  • ایرانی
    0

    شورای امنیت ملی چرته . همه تصمیمات را شخص رهبر و با اهرم فشار میدان داران می گیرند. دولت چکاره است.اخوی

    نظرات شما -
    • وحید
      0

      چرت و پرت نگی کسی بهت نمیگه لال

  • دن کیشوت
    0

    همه تصمیمات را در مملکت، سرمایه دارها میگیرند و مسوولین نظام از صغیر تا کبیر، عروسک های خیمه شب بازی هستند در دست آنها، این از گفته اکبر طبری پیداست که در جایگاه متهم، با کمال خونسردی، میگوید که اگر لب تر کند، دوستانش کل لواسان را به نامش میزنند، این به اصطلاح دوستان همان همه کاره ها هستند که به شورای نگهبان دستور میدهند چه کسانی تایید صلاحیت شود و چه کسی رییس جمهور شود و چه چیزی گران یا ارزان شود، روابط خارجی در چه سطحی و با کدام کشورها باشد؟ چه کسی وزیر شود و...،کسیکه هشتاد کارخانه و دو هزار فروشگاه زنجیره ای دارد و امثال ایشان تصمیم گیرنده اند.

  • علی
    0

    بهر حال کفه ترازو به نفع دولت است واسه همین با ظریف برخوردی نشده تا حالا اکثریت با خائنین و لیبرال هاست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها