ساوجبلاغ پایلوت اجرای طرح نوغانداری البرز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ اعلام کرد که این شهرستان با اختصاص حدود ۹۰ درصد طرح نوغانداری استان البرز، پایلوت اصلی اجرای این طرح در استان شناخته شده است.

ساوجبلاغ پایلوت اجرای طرح نوغانداری البرز شد

علی اکبر الماسی نوکیانی اظهار داشت: اداره جهادکشاورزی شهرستان ساوجبلاغ با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج و معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اجرای طرح نوغانداری را با هدف ارتقای سطح درآمد زنان و مردان روستایی در برنامه کاری خود قرار داده است.

وی بیان داشت: برهمین اساس تعداد ۱۲ جعبه نوغان با هماهنگی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی تامین و در اختیار ۱۸ نفر از بانوان و مردان روستایی و عشایری شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته است.

الماسی نوکیانی گفت: با توجه به اینکه شهرستان ساوجبلاغ از نظر ذخیره درختان توت در شرایط مناسبی قرار دارد بر این اساس می تواند مرکز مناسبی برای توسعه نوغانداری در استان البرز محسوب شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ اظهار داشت: در اجرای طرح نوغانداری طی سال گذشته تاکنون چهارو۵۰۰ اصله نهال توت اصلاح شده (واریته kenmochi)، بین بهره برداران ساوجبلاغی توزیع شده است.

وی افزود: از ویژگی های این نهال‌ها می‌توان به ریشه زایی مناسب، برگ های گوشتی و مضرس با بریدگی های عمیق که دارای مواد خشک بالا و مغذی مناسب تغذیه کرم ابریشم هستند، شاخ و برگ زیاد و رشد خوب، مقاومت به کم آبی و غیره اشاره نمود.

الماسی نوکیانی گفت: در صورت رعایت اصول و نکات فنی می توان در یک دوره ۴۰ تا ۴۵ روزه به طور متوسط ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم پیله و در بهترین شرایط تا ۵۰ کیلو گرم پیله تولید کرد.

پیله تولیدی به صورت تضمینی توسط مرکز نوغانداری کشور خریداری می شود.

اکنون در استان البرز ترویج نوغانداری در شهرستان کرج نیز در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان البرز قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها