خرید توافقی پیله‌ تر ابریشم از نوغانداران گیلان پایان یافت

مدیر تعاون روستایی گیلان گفت: خرید توافقی پیله تر ابریشم در این استان با خرید یکهزار و ۶۰۰ کیلو پیله از نوغانداران به پایان رسید.

خرید توافقی پیله‌ تر ابریشم از نوغانداران گیلان پایان یافت

عباس جعفرپور اظهار داشت: این میزان خرید توافقی پیله تر ابریشم از سوی شبکه تعاونی روستایی هفت شهرستان گیلان به ارزش افزون بر ۲ میلیارد ریال از حدود ۴۰ کشاورز نوغاندار خریداری شده است.

وی با اشاره به خرید پیله تر ابریشم به صورت توافقی از سوی شبکه تعاونی روستایی استان گیلان از ۲۰ خرداد اضافه کرد: خرید توافقی پیله تر ابریشم از سوی شبکه تعاونی روستایی شهرستان های رشت، فومن، شفت، صومعه سرا، لاهیجان، سیاهکل و لنگرود انجام شده است.

مدیر تعاون روستایی گیلان گفت: خرید توافقی پیله تر ابریشم با هدف حمایت از تولید این محصول مهم صاحب قدمت منطقه و کمک به رونق بازار و در راستای تحقق وظیفه حمایتی، ترغیب و ارتقاء انگیزه تولید نوغانداران با هدف کمک به احیاء و توسعه زنجیره ارزش افزوده محصول ابریشم از سوی تعاون روستایی گیلان انجام شده است.

وی با بیان اینکه امسال قیمت توافقی پیله تر ابریشم مرغوب ۱۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود، اضافه کرد: این مبلغ نسبت به سال گذشته افزایش یافته، پارسال پیله تر ابریشم به طور میانگین ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان از نوغانداران خریداری شد.

هم اکنون ۹ هزار و ۹۲ خانوار در گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود ۵۶۰ تن پیله ابریشم تولید می کنند، با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود و از هر پنج کیلوگرم پیله تر پس از فرآوری، یک کیلوگرم نخ ابریشم خام نیز به دست می آید.

٣١ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان کانون تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می رود.

تولید پیله تر ابریشم در کشور به یک هزار و ۷۰۰ تن رسیده است که این میزان برابر با کل تولید ۱۳ سال گذشته است، با این میزان تولید، خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخل از ۲۸ درصد سال ۹۲، به ۵۴ درصد رسیده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها