مدیرکل امور عشایر استان ایلام:

۳۰ هزار تن جو برای تعلیف دام های عشایر ایلام نیاز است

مدیرکل امور عشایر استان ایلام گفت: ۳۰ هزار تن جو برای خوراک دام های عشایر این استان مورد نیاز است که این میزان به وزارت جهادکشاورزی سفارش داده شده است.

۳۰ هزار تن جو برای تعلیف دام های عشایر ایلام نیاز است

فرشاد یاسمی اظهار داشت: مقدار جو سفارش داده شده از نوع وارداتی بوده و نیاز دامداران به این نهاده دامی را مرتفع می سازد.

وی افزود: همچنین پس از برداشت محصول، کاه، کلش و پس چرای مزارع نیز از کشاورزان خریداری و ذخیره سازی می شود و به تدریج بین گله داران متقاضی توزیع خواهد شد.

یاسمی یادآور شد: به دستور دادستانی امسال آتش زدن پس چرای مزارع توسط کشاورزان بعد از برداشت محصول ممنوع بوده و با فرد خاطی نیز برابر قانون برخورد می شود.

وی اضافه کرد: خروج هرگونه کاه، کلش و علوفه مزارع از استان نیز ممنوع است و باید پس چرای مزارع برای مصرف احشام داخل استان مورد استفاده قرار گیرد بر این اساس روند خرید کاه و کلش از کشاورزان در حال انجام است.

وی علت اصلی کمبود نهاده های دامی در استان را خشکسالی و کاهش بارش نزولات جوی دانست و توضیح داد: در سال آبی جاری استان ایلام دچار خشکسالی شد و مراتع و حتی اراضی زراعی از رشد مطلوبی برخودار نشد.

مدیرکل امورعشایر استان ایلام افزود: خشکسالی اخیر باعث شد تامین نهاده های دامی بامشکل مواجه شود و در این راستا برنامه ریزی هایی صورت گرفته است تا نهاده های دامی دامداران با سهولت در اختیار آنها قرار بگیرد.

طی روزهای اخیر دامداران استان ایلام با مشکل تامین نهادهای دامی برای احشام خود مواجه شده اند و همچنین به دستور دادستانی خودروهای متعددی حامل کاه و علوفه قبل از خروج از استان توسط نیروهای پلیس راه توقیف شده اند.

عشایر استان ایلام دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین هستند که از این رقم ۷۰۰ هزار راس آن را گوسفندان تشکیل می دهند.

جامعه عشایر استان ایلام با ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار و ۶۰ هزار نفر جمعیت حدود ۱۱ درصد جمعیت استان و پنج درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند.

عشایر ایلام همچنین با پرورش یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام ۶.۵ درصد جمعیت دامی عشایر کشور را در اختیار دارند.

استان ایلام رتبه چهاردهم جمعیت عشایری کشور را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها