عضو شورای نگهبان:

اگر در مناظره‌ها بفهمیم کاندیدا صلاحیت ندارد، صلاحیتش را مورد تجدید نظر قرار می‌دهیم

یک عضو شورای نگهبان گفت که این نهاد تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری را مورد تجدید نظر قرار دهد.

اگر در مناظره‌ها بفهمیم کاندیدا صلاحیت ندارد، صلاحیتش را مورد تجدید نظر قرار می‌دهیم

هادی طحان نظیف درباره این که آیا تعداد تایید صلاحیت شده‌های شورای نگهبان از الان مشخص است، گفت: در جلسه شورا هیچ زمانی درباره تعداد صحبت نمی‌کنیم. انتخابات عرصه خودنمایی و بازی با احساسات مردم نیست که هرکس در خود مختصر توانی را ببیند بیاید و مثلاً یک هیجانی را ایجاد کند. انتخابات یک عرصه کاملاً معقول و منطقی است و قرار است اتفاق مهمی برای ۴ سال آینده سرنوشت کشور در آن رقم بخورد. بنابراین کسانی که شرایط آن را دارند و ‌توان اجماع سازی و توان اداره کشور را دارند و می‌توانند در اداره کشور موثر واقع شوند همیشه عدد آنها مشخص است و شورا به آن رسیده است. از این حیث شما می‌بینید در هر دوره تعداد داوطلبان نهایی با ادوار دیگر متفاوت بوده است اما شخصاً فکر نمی‌کنم در این دوره نیز تفاوت چندانی با ادوار قبلی داشته باشیم و انبوهی ۴۰ تا ۵۰ نفری از داوطلبان تأیید شوند. حداقل سابقه این نبوده و مردم هم فکر میکنم چنین انتظاری ندارند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره این که آیا ممکن است نامزد تایید صلاحیت شده بعد از مناظره صلاحیتش رد شود، گفت: مبانی ما نظارت استصوابی شورای نگهبان است. اما اگر در خلال مناظرات مشخص شود که فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته اما الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیت خود را از دست داده است شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد.

وی درباره این که با توجه به شرایط کرونایی امکان این هست که انتخابات به صورت الکترونیکی یا به مدت دو روز برگزار شود، افزود: بارها در جلسه شورای نگهبان این بحث به طور مفصل انجام شده است که به همان اندازه که سلامت انتخابات برای ناظر انتخابات یعنی شورای نگهبان مهم است سلامت مردم هم برای ناظر انتخابات مهم است و به صورت عمومی هم این را اعلام کرده ایم. کارهایی هم در شورای نگهبان و پژوهشکده در این جهت شده است. رقابت ایده‌نگاری انتخابات و کرونا در پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد و نخبگان کشور برای برگزاری انتخابات طرح‌هایی را آوردند و از بین آنها طرح‌های برگزیده به وزارت کشور جهت استفاده ارسال شد.

طحان نظیف ادامه داد: معتقدیم تمهیداتی را باید در نظر گرفت و البته با هماهنگی‌هایی که بین شورای نگهبان و وزارت کشور انجام شده این تمهیدات باید صورت بگیرد که برخی از این تمهیدات نیاز به اصلاح قانون ندارد مثلا اینکه تعداد صندوق‌ها افزایش پیدا کند که صفی شکل نگیرد یا صفی حداقل طولانی شکل نگیرد.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ردا
    0

    هه هه هه هه مثل انگار دارن بچه مدرسه ای میترسونن جمع کنین بابا . خدایا اینا دیگه کی ان با این کارهاشون

  • اسدالله
    0

    رضاخان هم این قدر مشی دیکتاتوری نداشت ! این حرف اقای طحان عضو شورای نگهبان یعنی کاندیدا ها جرات نکنند حرف های خود را مطرح کنند !؟ وقتی یک کاندیدا صلاحیتش تایید شد شما حق ندارید او را در دایره خودتان با تهدید نگه دارید ؟ چرا کاندیدا نباید ازادانه ان چه که به نفع و مصلحت ملت می داند بیان کند ؟ این کار دومین خلاف بزرگ بر علیه قانون اساسی است و هیچکس هم از جمله رئیس جمهور که قسم‌خورده حافظ قانون اساسی باشد جرات دفاع ندارد چون می داند سرنوشت پیشینیان در انتظار اوست. پیش به سوی حکومت رضا خانی نظامیان .

  • ناشناس
    0

    شورا که نیستید چون خود رای و خود رای هستید اما نگهبان خوبی هستید .... اصلا یه کاغذ بدید دست کاندید از روش بخونه خیلی بهتره

  • مسعود
    0

    من نمیدونم از ترس اومدن کی دارن اینقدر نقشه میکشن؟ زمان احمدی نژاد و منظره های او که اینقدر آبرو ریزی راه انداخت که این حرفا نبود.

  • رضا
    0

    پس از روی قیافه صلاحیت میدید ؟

  • ناشناس
    0

    خدایا خودت به داد مادرش از این همه کج فهمی جمهوری اسلامی داریم

  • حسین
    0

    حتمآ صلاحیت شما مادر زادی است و نیاز به تایید ندارد .

  • شهرام.ر
    0

    یه حرف‌هایی میزنید که مرغ لای پلو خندش میگیره . چرا خودتون و ما رو راحت نمیکنید ؟ بذارین اقای جنتی ضمن حفظ پنج شغل دایم دیگه ای که داره ، رییس‌جمهور هم بشه . تو شورای نگهبان هم آنقدر ... موجوده که صلاحیت ایشان دوباره تایید بشه ‌‌ . مردم هم که پشم !!!.

  • محمد
    0

    شورای نگهبان باید از طرف مردم انتخاب شود و یا منحل شود در غیر اینصورت رای بی رای .

  • رضا.
    0

    خواهشا یک نفر جواب دهد. به تخلف شورای نگهبان چگونه میشود رسیدگی کرد؟؟

  • حسین
    0

    خوب شد گفتید. تصمیم داشتم که مناظره ها رو بشنوم ولی در انتخابات شرکت نکنم.‌ولی حالا با این خبر فهمیدم که مناظره ها رو هم نبایستی گوش داد!!!

  • حسن
    0

    من نهفمیدم اینها چی از جان این نظام میخواهند گیرم قدرت کلا مال شما باشد این چه بلایی که نظام را گرفته باباجان به خدا ۱۵درصد هم موافق با تفکر غیر انقلابی شما ندارد

  • افشین
    0

    من و کل همکارانم عهد کردیم‌چون بخش خصوصی امسال مارا له کرد ،حداکثر یک میلیون بیشتر راضی نشد حقوق اضاف بشه در صورتی که بانک مرکزی حقوق زیر ۱۰ میلیون رو زیر خط فقر اعلام کرد تصمیم گرفتیم پای هیچ صندوق رای نرویم نه اصلاح طلب نه اصولگرا چون دو گروه دزد بیت المال هستن اصلا در این نظام و حکومت کارگر عزتی ندارد در این حکومت فقط نظامی آن هم پاسدار عزت دارد و کارکنان سازمان وزارت اطلاعات تمام خورد و خوراکشان از شیر مرغ تا جون آدمیزاد قاضی ها دکترا سازمان انرژی اتمی کشور دادستانها و انجمن دانشگاهیان استادان هم حقوق بالا میگیرند و مالیات هم نمیدهند ولی منه کارگر بدبخت حقوق سه تومنی میگیریم باید مالیات بدهم این انصاف نیس پس ما اینا و حکومتشون قبول نداریم کشور شده نظام سرمایه داری بقیه مردم عادی اصلا مهم نیستن فقط بلد باشی انقلابی بدزدی کاریت ندارن ولی از دیوار مردم بالا بری دزدی بیت المال رو جارو کنی ببری دزد نیستی ما هم قبول نداریم این نوع حکومت کردن رو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها