جنجالی که افشاگری بیک‌زاده درباره سانسور سریال امام علی به پا کرد

تهیه‌کننده سریال امام علی هفته گذشته خبر از اعمال سانسورهایی در سریال امام علی داد که این موضوع، بسیار جنجالی شد.

جنجالی که افشاگری بیک‌زاده درباره سانسور سریال امام علی به پا کرد

نام داوود میرباقری در تلویزیون با آثار مهم و درخشانی پیوند خورده است که هر کدامش برای مانایی کارنامه یک هنرمند کفایت می‌کند. میرباقری در دهه ۶۰ با سریال‌های روز و اجتماعی چون «رعنا» و «گرگ‌ها» به کارگردانی مطرح و شناخته شده در عرصه آثار تلویزیونی بدل شد و بعد از آن با ساخت «امام علی (ع)» یکی از ماندگارترین و درخشان‌ترین آثارش را برای خاطره جمعی چند نسل نه فقط در بعد سرگرمی که حتی در فضای فکری و اعتقادی تثبیت کرد.

بعد از آن هم سریال‌های ماندگار دیگری را در همین فضای تاریخی و با تکیه بر یک تفکر اعتقادی خلق کرد آثاری از قبیل «معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» که هر یک بارها و بارها از تلویزیون به نمایش گذاشته‌اند و اگر در آینده باز هم به کرات به پخش برسند از لطف و غنای دراماتیک و اندیشه‌ای آنها کم نخواهد شد.

نظر مخاطبان تلویزیون واقعاً همین است؟/ مهران مدیری بازهم متهم شد!

سریال امام علی (ع) هم از همین دست آثار است و هنوز هم تنها اثر و سند تصویری که اگر بخواهید شمایی کامل از زمانه امیرمومنان (ع) به دست بیاورید که هم درام بی نظیری داشته باشد و هم دیالوگ‌هایی به روز و حتی گاهی میخکوب کننده داشته باشد، باز هم بهترین گزینه تماشای این سریال است. سریالی که شاید طی سه دهه هیچ سالی نبوده است که بازپخش نداشته باشد اما هنوز هم برای مخاطب حرف دارد و هنوز هم سازندگانش ناگفته‌های بسیاری از آن دارند.

چندی پیش محمد بیک‌زاده تهیه کننده این سریال گفتگویی با روزنامه «فرهیختگان» داشت که از بخش‌های سانسور شده این سریال خبر داد. این تهیه کننده در مصاحبه‌اش روایت عجیبی از این سانسورها دارد که برای تلویزیون جمهوری اسلامی ایران تا حدی تاسف‌آور هم هست. وی درباره بخش‌های سانسوری این سریال عنوان کرد که مربوط به شخصیت ابوذر می‌شود و درباره دلایلی که منجر به حذف سکانس‌های ابوذر می‌شود توضیح داده است که «ابوذر در زمان حیات خود طاقت این را نداشت کسی کوچک‌ترین تخطی از طریق عدالت کند. گفتند برخی حرف‌های ابوذر به برخی دوستان برمی‌خورد؛ درنتیجه حذف کردند. قائم مقام وقت سازمان خیلی مقاومت زیادی کردند که این میزان از نقش ابوذر ماند.» این تهیه کننده این صحنه‌ها را حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ دقیقه از سریال می‌داند و می‌گوید سازمان اینها را حذف کرده چون دیالوگ‌های تندی داشت.

خود میرباقری در این سال‌ها کمتر درباره آثار قبلی‌اش حرف زده و بیشتر مشغول به کار بوده است. او همین الان هم مشغول ساخت سریال «سلمان فارسی» است تا اثر جاودان دیگری را این بار در تاریخ کشور ثبت کند. سریالی که یکی دو سالی است درگیر تولید آن است و البته هنوز زمان زیادی نیاز دارد تا به خروجی برسد.

منبع: مهر

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها