وزیر بهداشت:

۱۳ بیمار جدید مبتلا به کرونای هندی شناسایی شدند/ شناسایی ۳۸ مورد مشکوک و مبتلا به کرونای آفریقای جنوبی

وزیر بهداشت از شناسایی ۳۸ مورد مبتلا و مشکوک به ویروس جهش‌یافته آفریقایی و ۱۳ مورد ابتلا به ویروس جهش یافته هندی خبر داد.

۱۳ بیمار جدید مبتلا به کرونای هندی شناسایی شدند/ شناسایی ۳۸ مورد مشکوک و مبتلا به کرونای آفریقای جنوبی

سعید نمکی در حاشیه اجلاس مجازی معاهده بین المللی واکنش پاندمی کرونا اظهار داشت: امروز نشستی ویدئوکنفرانسی با مدیران و وزرای بهداشت مدیترانه شرقی داشتیم؛ بعد از هجمه ویروس کرونا، همه کشورها دچار مشکل شدند و ساختار سازمان جهانی بهداشت در جنبه‌های مختلف پاسخگوی این هجمه نبود.

وی افزود: در منطقه شرق مدیترانه سازمان جهانی بهداشت، این نشست برگزار و بررسی شد که کشورها به چه میزان لازم است که امکانات و تجهیزات را در اسرع وقت تهیه کنند. اگرچه سازمان جهانی بهداشت در این دوره قابلیت‌های بالایی از خود نشان نداد اما به عنوان تنها گزینه ممکن برای پیوند بین کشورها در عرصه نظام سلامت، باید مقتدر و سرپا بماند و حمایت شود.

وی بابیان اینکه بی‌عدالتی گسترده در بین کشورها فقیر و غنی نیز در این جلسه مطرح شد؛ گفت: تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه کشور ما را به شدت تحت فشار قرار داد و این مسئله بررسی شد که کشورهای تحت تحریم، با چه مکانیسمی دچار آسیب جدی نشوند.

نمکی با بیان این‌که موج چهارم با ویروس انگلیسی با همت بلند مدافعان سلامت و همراهی مردم، به سمت نزول رفت تصریح کرد: در بسیاری از استان‌های کشور شاهد نزول روند کرونا و بازگشت به آرامش نسبی بودیم. در این دوره تعداد بیماران ما 2.5 برابر قبل بود و در برخی استان‌ها حتی تا 10 برابر پیک قبلی نیز خیز کرونا را داشتیم اما با تمهیداتی که برای مبارزه با ویروس کرونا اندیشیدیم وضعیت مطلوبی نسبت به پیک‌های قبلی طی کردیم.

وزیر بهداشت با اشاره به جهش‌های جدید ویروس کرونا تصریح کرد: در برخی استان‌ها به جز ویروس انگلیسی، جهش‌های جدید دیگری را پیدا کردیم، در هرمزگان سه نمونه ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی را پیدا کرده بودیم که به 5 مورد افزایش یافت؛ همچنین 30 نفر مشکوک به ابتلا به ویروس جهش یافته آفریقایی هستند که حدود 35 تا 38 مورد ویروس موتاسیون یافته‌ی آفریقایی را در استان هرمزگان خواهیم داشت.
وی ادامه داد: از هفته پیش به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی فارس، بوشهر و هرمزگان ابلاغ کردم که شهرها را پایش کنند.

وزیر بهداشت درباره جهش هندی نیز تصریح کرد: در استان قم، سه مورد از بین هندی‌هایی که در استان بودند به ویروس جهش یافته هندی مبتلا هستند که در حال پایش تمام افرادی هستیم که با آنها مرتبط بوده‌اند؛ این افراد را قرنطینه کرده‌ایم. در آذربایجان غربی در ماکو و شوط در یک مجموعه که توسط کارگران هندی اداره میشد حداقل 10 مورد جدید ابتلا را پیدا کرده‌ایم که این 10 مورد، به یک نوع ویروس هیبرید هندی- کالیفرنیایی مبتلا شده‌اند. دراستان یزد نیز در یک‌کارخانه فولاد کارگران هندی بودند که تعدادی به کرونای هندی مبتلا و قرنطینه شده‌اند.

وی هشدار داد: این ویروس از نوع هیبرید است که یکی از وحشی‌ترین ویروس‌های کرونا تاکنون است. نمونه‌هایی از آشتیان، تهران ، ورامین، بیمارستان شهدای پاکدشت گزارش کردند که همه را بررسی کردیم و هیچ جهش آفریقایی و هندی در بین آن‌ها نبود.

وی با اشاره به نزدیک شدن به عید فطر خاطرنشان کرد: اگر مردم در عید فطر نکات بهداشتی را رعایت نکنند و ما با ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی گرفتار شویم، بسیار کار سخت‌تر از مدیریت ویروس انگلیسی خواهد شد زیرا یکی از مشکلات ویروس جهش یافته افریقای جنوبی، عدم پاسخ به درمان‌ها، مقاومت در برابر پروتکل‌های درمانی جهان و بی‌اثر یا کم اثر بودن واکسن‌های کرونا روی آن است‌.

نمکی در پایان هشدار داد: اگر به دام ویروس هندی یا آفریقایی بیفتیم، تاب آوری نظام سلامت دچار مشکل می‌شود. من ابزاری به جز تمنا و خواهش ندارم! با رعایت 60 درصدی پروتکل‌های بهداشتی وضع مطلوبی نخواهیم داشت و امیدواریم آتش به دامن‌کل کشور نیفتد‌‌.

منبع: تسنیم

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • رضا
    0

    مقابله با کرونا اقای وزیر یک کار تیمی وچند جانبه است که درست است مردم سهم مهمی دارند ولی دولت نیز نقش بسزایی در مدیریت ان دارد که با برنامه ریزی صحیح میتوان در کنترل کرونا موفق بود در حال حاضر به سمت هر چه پیش اید خوش اید و در مواقعی با اقداماتی که باعث تجمع میشود کمک به شیوع بیماری میشود کاش از کشورهای موفق الگو میگرفتیم و دست از این خودشیفتگی وشعارهای پوچ برمیداشتیم و مردم وکادر درمان را نابود نمیکردید

  • کاربر ناشناس
    0

    مردم مسافرت نرن شما این اجازه روبهشون ندید خواهشن سخت بگیرید

  • حق دوست
    0

    علی بابامی زمینه موج پنجم روهم ازالن توجیب داریداما احتمالا این موج پنجم اگرقبل ازانتخابات باشدتا28خردادحتما کلاه شرعیش روجورمیکنین ومیگین جورشدوخوب شداگربعدازانتخابات باشدکه خاک برسرمان

    نظرات شما -
    • ..
      0

      الان نگران انتخاباتی معلوم نیست کسی تا آن موقع مانده باشد مگر مردم دیوانه شدند در این اوضاع کرونایی پای صندوق رای بروند

  • ارژنگ
    0

    وزیر بدردنخور و بی مصرفه بهداشت،کرونای هندیو آفریقایی دیگه حکایت واکسن نیس که بخوایی بی لیاقتیو بی عرضگیه خودتو بندازی تقصیر تحریمو بازم تحریمو بهونه کنی؟موندم تو بعنوانه وزیر بهداشت داری چیکار میکنی که حقوق بهت میدن؟والا این یکسالو چندماهه تنها کاری که ازت دیدیم اینه که اومدی گفتی ویروس چموش تر شده،ماسک بزنید،فاصله گذاری رو رعایت کنید،حرفایی که ی بچه هم بلده بزنه،انقد بی عرضه ایی که هیشکی به حرفت گوش نمیده مرز زمینی و هواییو ببنده.اسمتو از سعید نمکی به پفک نمکی تغییر بده چون پفک خاصیتو فایدش خیلی از تو بیشتره

    نظرات شما -
    • و
      0

      پس حکایت چی هست اگر واکسن داشت ومر دم واکسینه می شدن اینجور نمی شد

  • ناشناس
    0

    جدا فکر نمی کردم اینقدر هندی ایران باشه، ایران برای همه مردم دنیا کار فراهم می کنه الا مردم خودش.

  • ایرانی
    0

    ایران شده بهشت هندیا.میان اینجا کارخونه می زنن و از انرژی ارزان ایران استفاده می کنن و کلی سود می برن و کارگرا رو هم از کشور خودشون میارن و اینجا هزار کثافت کاری هم می کنن. روحانی رییس جمهور اتباع بیگانه.

  • دانیال
    0

    آقای نمکی لطفاً کمتر چرت بگید

  • محمد
    0

    وا ی خدا باز شروع شد.عین تابستان پارسال میخوان امتحان های دانشگاه هاو نهم دوازدهم و کنکور برگزار بشه.اخه خدا بگم چیکارتون کنه با این وضع کرونای هندی میخوایین حضوری امتحان بگیرین که چی بشه؟میریم واسه پیک پنجم

  • جوان
    0

    خراب بشه این کشور این همه جوون بیکار داریم بعد ایران شده محل رفع بیکاری کارگران هندی و چینی و غیره

  • سیاح
    0

    شب قدر است شاید هم حرفم معصیت باشد ولی متملق تر وپاچه خوارتر و شیفته قدرت تر ازاین نمکی ندیدم در همه عمر .

  • سبحان
    0

    تنها راه مقابله با این ویروس های جهش یافته چموش ،قرنطینه شدن کل شهر ها و شهرستان ها و منع تردد و تعطیلی اتوبوس رانی مترو و تاکسیرانی هست.تا وقتی شرکت های خصوصی و دولتی و کارخانه ها و کارگاه ها فعال باشند و کارگران و کارمندان و ...مجبور به حضور در کار باشند ویروس کرونا وحشی تر و جهش یافته تر میشود .فقط کل کشور را یک ماه قرنطینه کامل کنید.از ارتش و سپاه بر اجرای منع تردد افراد در کوچه و خیابان و اتوبان و بزرگراه و بلوار و میدان و جاده و کوه و دشت وبیابان استفاده کنید. کنترل ویروس کرونا به این راحتی نیست که با حضور نصف کارگران در سر کار و یا 40 درصد و 30 درصد و ....بشود آن را کنترل کرد.یک همت عالی باید از سوی حاکمیت انجام شود تا ویروس کرونا از بین برود.

  • شهروند
    0

    خفه شو اشغال پاچه خوار

  • مهرداد سربندی
    0

    جناب دکتر نمکی خدا قوت و خسته نباشید. مگر ورود چند مبتلاین به کرونای انگلیسی از طریق عراق همه ما را نقره داغ نکرد و نه مگر قرار بود مسئولین عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نشوند. مگر قرار نبود همه راه های آبی و خشکی و هوایی به روی ورود حاملان کرونا و مخصوصا از نوع جهش یافته بسته شود. خب همه مردم به مسئولین اعتماد می کنند و خیالشان راحت است که جهش یافته ها راهی برای ورود به مملکت ندارند. آیا این تعداد افریقایی و هندی از راه فاضلاب وارد کشور شدند. مگر راه های زیر زمینی هم داریم؟

  • ...
    0

    خب ديگه به اميدخدا تيم داره تكميل ميشه ،ميريم براي فينال انشالله،،خجالت نميكشيدبااين مديريتتون؟؟؟

  • حق دوست
    0

    جناب وزیرچراهمیشه ازمردم طلبکارهستیدشماعرضه بستن وکنترل مرز رونداریدکرونا خارجی واردایرات میشه مردم مقصرن؟ شمابه هردلیل که عمده اش فسادوطمع است مردم رو واکسینه نمیکنیدمردم مقصرن ؟اون بزرگتون که هشت ساله دستش توجیب مردمه شمامیگیدهمکاران من درحال قربانی شدن هستن چراپرسنل شریف وسلحشور وایثارگر روکه خود مردمن رو رودرروی مردم قرار میدین شما اجازه ندین خارجیها واردبشن ومردم رو واکسینه کنیدکم حاشیه پردازی ومظلوم نمایی کنیدوالله ابن مردم خیلی مظلومن که توهم سرشون خراب بشی نمیتونی برو کنارهی داد وبیدادمیکنی مردم چکارکنن راه کسب وکارشون روبستین مرتب ازشون قسط میگیرین واینجوری هم سرشون هوار میکشین

  • مهرداد سربندی
    0

    سایت خبر فوری آیا شما به این خط مشی خود اعتقاد دارید؟ دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد. پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد. من بارها در مورد مسئله ای نظر داده ام اما شما ان را نمایش نداده اید نه بخاطر این که نظر من حاوی تهمت و افترا بوده بلکه بخاطر اینکه من با منطق و دلیل موضوع را تحلیل می کنم. خب اگر موضوع در مورد شخصی باشد که بقای شما به اشاره او بستگی دارد نظرم را نمایش نمیدهید. خب این وحشت شما و گزینه ای عملکردنتان با بند اول جور در می آید هر چند منصفانه نیست. اما اینکه بعضی از نظرات حاوی تهمت افترا و توهین هستند و شما آنها را نمایش میدهید جای تعجب دارد. لااقل برای ادعای خود ارزش قائل شوید. مثلا من در مورد نظر سنجی دو قطبی شدن انتخابات ظریف - رئیسی پیام می گذارم. شما نمایش نمیدهید. اما در همین صفحه با خجلت نگاه کنید که یک نفر بعنوان شهروند پیام میدهد خفه شو اشغال پاچه خوار و شما با کمال افتخار اهانت او را نمایش میدهد. احتمال شما اهانت را از مقوله تهمت و افترا نمیدانید. درسته؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها