گزارش یک پایگاه صهیونیست از واکنش احتمالی ترکیه به ماجرای نسل کشی ارامنه

سایه گذشته بر آینده؛ نسل کشی ارامنه، متحدان منطقه را تغییر می دهد؟/ وحشت صهیونیست‌ها از ائتلاف اردوغان - پوتین با ایران

اورشلیم پست معتقد است احتمالا با جدی‌تر شدن مساله تاریخی نسل کشی ارامنه، ترکیه به جبهه

سایه گذشته بر آینده؛ نسل کشی ارامنه، متحدان منطقه را تغییر می دهد؟/ وحشت صهیونیست‌ها از ائتلاف اردوغان - پوتین با ایران

به گزارش خبر فوری ، اظهار نظر اخیر جو بایدن ( اینجا بخوانید) در مورد نسل کشی ارامنه به دست ترک‌های عثمانی باعث ایجاد واکنش‌های تندی از جانب ترکیه شد ( اینجا بخوانید). برخی رسانه‌های صهیونیست این اظهار نظر را خطرناک و زمینه ساز شورش اردوغان در مقابل آمریکا و متحدانش دانستند.

ترکیه و موقعیت استراتژیک بکرش

اورشلیم پست در گزارش اخیرش که به موضوع فوق ارتباط دارد، ابتدا در مورد جایگاه ترکیه در منطقه توضیحاتی داد. ترکیه در سال‌های جنگ سرد یکی از سدهای محکم غرب در مقابل شوروی بود. از این رو، غرب و به خصوص آمریکا باج بسیار زیادی به این کشور می‌دادند و مجبور بودند آن را به لحاظ اقتصادی و نظامی حمایت کنند تا در دامن کمونیسم نیفتد.

با پایان یافتن جنگ سرد این رابطه همچنان ادامه یافت. ترکیه به علت موقعیت جغرافیایی و ژئوپولیتیک خاص خود، ربط دهنده شرق و غرب بوده و هست. با تلاش ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا این نقش واسطه‌ای بیشتر خود را نشان داد. ترکیه از طریق استفاده از این جایگاه استراتژیک باج زیادی از غرب گرفت و همواره از اروپا استفاده می‌کرد.

ترکیه حساسیت به شدت زیادی روی مساله نسل کشی ارامنه دارد. اردوغان بارها با استفاده از همین جایگاه استراتژیک، کشورهای غربی و منطقه را تهدید به نپذیرفتن این مساله (نسل کشی ارامنه) کرده است. اورشلیم پست مدعی است خود اسرائیل نیز از ترس تهدید ترکیه تاکنون این نسل کشی را نپذیرفته و به رسمیت نشناخته است.

ترس اسرائیل از ائتلاف اردوغان با پوتین و ایران

با پذیرش جو بایدن احتمالا ترکیه مجددا تهدیدهای سابق خود را تکرار کند. البته این تهدیدات شاید این بار جدی‌تر از گذشته باشد. به هرحال همانطور که بیان شد، ترکیه در مرز عالم شرق و غرب قرار دارد و به راحتی می‌تواند به سمت یکی از دو جبهه (به اصطلاح) غش کند. اورشلیم پست معتقد است احتمالا با جدی‌تر شدن مساله تاریخی نسل کشی ارامنه، ترکیه به جبهه "ایران - روسیه - چین" نزدیک شود و ائتلافی با این کشورها تشکیل داده و از ناتو نیز خارج شود.

نویسنده پایگاه صهیونیست نسبت به این اتفاق به شدت نگران بوده و معتقد است هرگونه اتفاقی از این قبیل می‌تواند آسیب زیادی به متحدین غربی در خاورمیانه و حتی آن سوی مدیترانه بزند.

با وجود این، اورشلیم پست معتقد است احتمالا در صورت وخیم شدن اوضاع، ترکیه پا پس کشیده و از مواضعش عقب نشینی کند. نویسنده معتقد است شاید ترکیه در آینده دور یا نزدیک، به روسیه و ایران نزدیک‌تر شود اما بعید است به طور کلی رابطه اش را با غرب قطع کند و یا از ناتو خارج شود، چرا که اصولا یک مساله تاریخی که مربوط به 100 سال گذشته است، ارزش این را ندارد که یک کشوری مانند ترکیه خود را از تسلیحات نظامی غربی محروم کند.

ترکیه و بازکردن درب تکفیری‌ها

آنچه البته بسیاری نسبت به آن نگران هستند این است که ترکیه در آینده نقشی شبیه افغانستان یا پاکستان را ایفا کرده و از طریق حمایت گروه‌های تندرو و راه دادن به آنها برای سکونت در مرزهایش، غرب یا کشورهای منطقه را تهدید کند. نباید فراموش کرد که اردوغان قبلا نیز دست به چنین تهدیداتی زده است. یک بار غرب را تهدید کرد که راهها و مرزهایش را به روی مهاجران باز می‌کند و همه را به سمت یونان و مرزهای اروپا گسیل می‌کند.

باید صبر کرد و دید که این بار چه اتفاقی می‌افتد و آیا یک مساله تاریخی ( و صد البته تراژیک) می‌تواند آنقدر توان داشته باشد که شکل سیاسی - راهبردی منطقه را تغییر دهد یا خیر.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • خ.ه
    0

    ترکیه هیچ غلطی نمی تواند بکند.

  • برجامی
    0

    اتفاقا تا حالا خیلی کارهای مهم کرده و حتی از خرید S400 عقب ننشسته.

  • ایرانلی
    0

    خ. ه مودب باش تروریست کثیف

  • ی
    0

    چین روسیه و ترکیه فقط دارند ایران را می‌دوشند و هیچ زمانی متحد استراتژیک ما نخواهند شد و هر کاری که از دستشان بر بیاید می کنند تا رابطه ایران با غرب عادی نشه و کماکان ایران حیاط خلوت انها باشد.ولی خودشون بهترین رابطه اقتصادی را با غرب دارند

  • قلندر
    0

    لعنت خدا بر خردوغان نسل کش و دوستانش افریته ملعون خبیث

  • Ali reza
    0

    عردوغفان با اون شعاری که داد دید ایران رو نسبت به ترکیه عوض کرد و بخواد به این کشور ها هم نزدیک بشه رابطه خیلی خوبی نخواهند داشت با توجه به اینکه به اوکراین هم پهپاد فروخت روسیه هشدار داد بهش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها