آمریکا از تلاش خود برای ترور رائول کاسترو در سال ۱۹۶۰ پرده برداشت

آرشیو امنیت ملی دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا اعلام کرد، کارمندان دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) سال ۱۹۶۰ تلاش کردند یک ترور سیاسی ترتیب داده و رائول کاسترو را ترور کنند.

آمریکا از تلاش خود برای ترور رائول کاسترو در سال ۱۹۶۰ پرده برداشت

به گزارش نووستی، در بیانیه صادره از آرشیو با تکیه بر اسناد از طبقه‌بندی خارج شده که در سایت آن منتشر شده، آمده است: در چارچوب قدیمی‌ترین تلاش برنامه‌ریزی شده برای ترور رهبران انقلاب کوبا که دفتر اف‌بی‌آی انجام داده کارمندان دفتر به خلبان هواپیمایی که رائول کاسترو را از پراگ به هاوانا منتقل می‌کرد پاداش ۱۰ هزار دلاری بعد از انجام موفقیت‌آمیز عملیات پیشنهاد کردند.

برنامه‌ریزی شده بود خلبان کوبایی خوزه رائول مارتینس آن را مانند یک "حادثه" در حین پرواز وانمود کند.

خلبان اجیر شده از سوی سازمان اطلاعات آمریکا از این آژانس تضمین خواسته بود تا در صورت مرگش فرزندانش را تحت حمایت داشته باشند. ویلیام میوری که بر مارتنیس نظارت داشت، گفت، آمریکا به او تضمین ضروری ارائه کرده بود.

مارتنیس و میوری طرح ترور را داخل خودرویی در مسیر به سمت فرودگاه بررسی کردند؛ جایی که باید این خلبان از آنجا به پراگ می‌رفت پس از آن به کوبا بازمی‌گشت. او هدایت هواپیمایی که کاسترو را منتقل می‌کرد، برعهده داشت و بعد از این مکالمه، میوری به فرمانده خود اطلاع داد که خلبان در احتمال برنامه‌ریزی یک حادثه حقیقی بدون به خطر افتادن افرادی که در هواپیما بودند، تردید دارد.

بعد از این‌که خلبان مارتنیس به پراگ رفت کارمندان دفتر افی‌بی‌آی در هاوانا پیامی را از مافوق‌های خود درباره لغو طرح ترور دریافت کردند اما باخبر کردن خلبان اجیر شده از این مساله در آن لحظه ممکن نبود. تا این‌که مارتنیس بعد از بازگشتش، خودش گفت که فرصت برنامه‌ریزی ترور کاسترو و جلوه دادن یک "حادثه" فراهم نشد.

آرشیو مذکور اشاره می‌کند، تلاش ترور رائول کاسترو چند هفته قبل از تلاش اف‌بی‌آی برای ترتیب دادن نقشه ترور فیدل کاسترو برادر ارشد رائول صورت گرفته بود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها