کرکره‌های نیمه باز بازار تهران: هستیم، فقط در را بستیم

بر اساس آخرین تصمیمات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌ها تا پایان هفته جاری تمدید شدند. خبری که هر چند ظاهرا موجب امنیت خاطر ساکنان شهر‌های قرمز می‌شود، اما آن روی سکه را باید در شکایات بی‌جواب اصناف کشور دید.

کرکره‌های نیمه باز بازار تهران: هستیم، فقط در را بستیم

شری که در طول یک سال گذشته زیان بی‌سابقه‌ای را متحمل شد و حالا درست با پایان یافتن زمان طلایی نوروز و شیوع موج جدید کرونا در معرض آسیب جدی قرار گرفته. آن هم وقتی که دیگر از ارائه تسهیلات کرونایی خبری نیست و بازار مانده با مالیات‌ها و اجاره مغازه‌هایی که هیچ کس آن را گردن نمی‌گیرد. این گونه می‌شود که نان درآوردن نیز در این شهر به فعالیتی زیرزمینی تبدیل می‌شود. یعنی کسب و کار با کرکره‌های نیمه باز یا یادداشتی بر پشت در با این عنوان: «هستیم، فقط درو بستیم!»

این روز‌ها اگر چرخی در شهر زده باشید حتما تعدادی از این مغازه‌ها را دیده‌اید. گاهی حتی مغازه کاملا تعطیل است، اما فروشنده‌ها پشت در ایستاده‌اند و انتظار خریداران احتمالی را می‌کشند. یکی از آنان به خبرنگار فراز می‌گوید: «حالا که بازار را تعطیل کردند چشممان به تلفن همراهمان است تا اگر مشتری تماس گرفت، در محل حاضر باشیم و حتی اگر شده پنج قلم جنس بفروشیم تا حداقل کرایه مغازه‌مان را در بیاوریم».

دیگری که نگهبان یکی از پاساژ‌های عمده فروشی بازار تهران است می‌گوید: «هرروز فروشنده‌ها تماس می‌گیرند و خواهان آنند که در مغازه‌های خود حضور یابند، اما صاحب پاساژ این اجازه را نمی‌دهد و به من هم گفته هر کس تماس گرفت جوابش را نده!»

هیچ قدمی برای اصناف برداشته نشده/ بانک‌ها را هم تعطیل کنید

اردیبهشت ماه سال گذشته دولت تسهیلات متعددی را برای اقشار مختلف جامعه، از اصناف و ۱۳ رسته شغلی تا اقشار آسیب‌پذیرتری، چون زنان سرپرست خانوار و خانواه‌های یارانه‌بگیر در نظر گرفت. تسهلاتی، چون ارائه وام با سود کم، ارائه وام‌های یک میلیونی و برخی بسته‌های کمک معیشتی. اما این تسهیلات از همان زمان با انتقاد‌های بسیاری مواجه شد. یکی از نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود داشت، کارشناسی نبودن روند تخصیص این تسهیلات بود که ضریب اصابت آن را به جامعه هدف کاهش می‌داد. نگرانی‌ای که حالا با گذشت یک سال به نظر می‌رسد چندان بیراه نبوده و این موضوع را «قاسم نودهی فراهانی»، رییس اتاق اصناف تهران نیز تایید می‌کند.

او در این باره می‌گوید: «هیچ قدمی برای اصناف برداشته نشده. هنوز تصمیم‌گیری در مورد مالیات‌های سال گذشته مانده تا ما اظهارنامه بدهیم بعد ببینیم سازمان امور مالیاتی چه تصمیمی می‌گیرد. ولی در مورد بیمه و سایر کمک‌ها هیچ تصمیمی گرفته نشده است» نودهی در ادامه از تلاش اتاق اصناف برای پیگیری این مطالبات می‌گوید. تلاشی که حالا حوصله صحبت و گله را نیز از او گرفته و می‌افزاید: «من تصمیم گرفته بودم راجع به این موضوع دیگر حرفی نزنم. وقتی هر چقدر حرف می‌زنیم. کسی گوش نمی‌دهد چه باید کنیم؟ ما نامه‌نگاری‌های زیادی انجام دادیم و درخواست کردیم که اگر می‌خواهید بازار را تعطیل کنید، اصناف را ببندید، بانک را نیز تعطیل کنید. فعالین این حوزه چک و سفته دارند و باید کار کند. مسوولان این سمت ماجرا را نمی‌بینند و فقط به اصناف فشار می‌آورند».

خطر ۳ میلیون بیکار بیخ گوش اصناف

چندی پیش اتاق اصناف ایران نیز هشدار داده بود چنانچه بیشتر شهر‌های کشور بار دیگر به وضعیت قرمز بازگردند، بیش از یک میلیون واحد صنفی تعطیل و حدود ۳ میلیون نفر بیکار خواهند شد. رییس اتاق اصناف تهران نیز ضمن تایید این موضوع بر ضرر میلیارد‌ها تومان اصناف کشور تاکید می‌کند و می‌افزاید بسیاری هم شغل خود را در این مدت از دست داده اند. به عقیده او وضعیت اصنافی که ۴۰ سال است پس از انقلاب جور دولت‌ها را می‌کشند، نباید این گونه باشد. قشری که حالا در این زمان حساس کسی نیست به دادشان برسد.

منبع: فراز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناز
    0

    باید عید تعطیل سراسری می کردن راهها را می بستن به مردم واکسن میزدن بقیه حرف الکیه

  • رز
    0

    این قدر به مردم گران انداختن حالا تاوان بدین گارگر جانش را می گرفت می اورد به شما مغازه داری که برای خودت تروتمیز نشسته بودی میداد ازشان اینقدر سود می بردین یک شبه ره صد ساله میرفتین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها