سوریه؛ کشور فقر و فرصت/ چرا حضور سرمایه گذاران ایران یک بازی برد-برد است؟

سوریه کشوری است که از هر نظر به آن نگاه کنی تنهاست و نیاز به کمک دارد و امروز ایرانی ها از معدود سرمایه گذارانی هستند که می توانند گامی در راه توسعه سوریه بردارند.

سوریه؛ کشور فقر و فرصت/ چرا حضور سرمایه گذاران ایران یک بازی برد-برد است؟

به گزارش خبر فوری ، ده سال پیش همین روزها بود که نخستین نشانه های جنگ داخلی در سوریه پیدا شد، جنگی که در طول زمان، سایه فقر را بر کشوری قدیمی و زیبا گستراند و ویرانی های زیادی را به دنبال داشت. چند سالی است که اوضاع داخلی آرامتر است و نیاز به بازسازی و زیرساخت سازی برای این کشور احساس می شود اما سوری های فراوانی مهاجرت کرده اند و تحریم های گسترده آمریکایی نیز امکان و اشتیاق بسیاری کشورها برای مشارکت در این بازسازی را ناچیز کرده است.

سوریه نیاز به کمک خارجی دارد تا دستش را گرفته و این کشور دوباره روی پای خود ایستاده و رونق بگیرد. همین امر، برخی سرمایه گذاران و متخصصان بخش های خصوصی و دولتی ایرانی به ویژه در حوزه آی تی و فناوری را راهی دمشق کرده است تا هم زیرساخت ها را توسعه دهند و هم نرم افزارهای جدید را در سوریه بومی کنند.

چرا سوریه فرصت است؟

عبدالله مقدم، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری آسیاست و بیش از سه سال است در سوریه فعالیت دارد. او می گوید: تنها کشور صنعتی عرب، سوریه است که قبل جنگ به عنوان قلب صنعتی جهان عرب شناخته می شد و زمانی بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه، شهرک شیخ نجار در حلب بود.

موقعیت جغرافیایی سوریه نیز بر اهمیت تجارت در این کشور افزوده است. مقدم می گوید: این کشور چون بنادری در دریای مدیترانه دارد، ارتباط مستقیمی با اروپا و آفریقا از طریق راه دریایی دارد. همچنین از راه زمینی و از طریق اردن و عراق به خلیج فارس متصل می شود.

او ادامه می گوید: سوریه جزو اتحادیه عرب است و هر کالایی که در سوریه تولید شود، امکان صادراتش به تمام کشورهای عربی بدون گمرک وجود دارد.

این کشور نیاز زیادی به بازسازی نیز دارد. مقدم می گوید: بخش های زیادی از سوریه تخریب شده و متاسفانه کارخانه های تولیدی نیز عمدتا از دست رفته است اما این شرایط، سوریه را به یکی از بهترین بازارهای مصرفی تبدیل می کند. این کشور نیازمند کالا و خدمات است.

چطور محصولاتمان را در سوریه بفروشیم؟

مهدی جعفری، مدیر کارخانه گروه شرکت پرورش داده هاست و به تازگی با سه شرکت سوری مذاکره کرده و در آستانه امضای توافقنامه است. او می گوید: اینجا به طور مستقیم نمی توانیم محصولاتمان را بفروشیم، باید طرف سوری داشته باشیم.

او توضیح می دهد: در سوریه با سه شرکت مذاکره کردیم و مذاکرات خوبی بوده و بنا شد پیگیری ها ادامه یابد و توافقنامه فراهم کردیم.

او توصیه ای هم دارد: به جوانهایی که در صنعتی وارد می شوند توصیه می کنم به کارشان و موفقیت در آن باور داشته باشند که اگر نداشته باشند، شکست می خورند.

میر عرب در همین رابطه، بسترهای کار در سوریه را "بکر" توصیف کرده و می گوید: سوری ها در طول جنگ از فناوری دور شدند و حتی قبل جنگ فناوری اطلاعات توسعه چندانی در این کشور نداشت، بنابراین بستر کاملا آماده است و بتوانیم محصولاتی که داریم در این کشور مستقر کنیم. البته باید شرایط سیاسی، فرهنگی و زبانی سوریه را در نظر بگیریم و فکر می کنم آینده کار روشن است.

مقدم نیز در این زمینه به ذکر نکته ای بسنده می کند: سوریه نیروی کار بسیار ارزانی دارد و می توانیم در حوزه تولید و ری پک کردن از آنها استفاده کنیم.

بازار در سوریه چطور است؟

جعفری بازار فناوری در سوریه را اینگونه توصیف می کند: سوری ها همان ۱۰ سال پیش هم از ما عقب تر بودند. الان نیازها در ایران و سوریه شبیه هم است ولی با سطح پایین تر، یعنی بازار کوچک تر است مثلا اینجا دیتاسنتر بسیار کوچک است.

او تاکید می کند که به خاطر جنگ توسعه به کندی صورت گرفته اما سطح دانش برابر است.

رقیب نداریم

امکان حضور در سوریه برای اکثر کشورها فراهم نیست و این شرایط موقعیت بی رقیبی را برای ایران فراهم می کند. جدی ترین رقیب ایران، ترکیه می توانست باشد که امکان حضور رسمی ندارد. مقدم در این باره می گوید: ترکیه در جنگ حمایت جدی از مخالفان دولت اسد و حتی داعش کرد، بنابراین دولت مرکزی با ترکیه مناسبات سیاسی و اقتصادی ندارد و ورود کالاهای ترکیه به سوریه ممنوع است و به این دلیل رقیب سرسخت ما، حذف شده است، البته کالایش همچنان به طور قاچاق در بازار هست.

نیاز فناوری اطلاعات در سوریه چیست؟

علی میرعرب، عضو هیات مدیره انجمن ناشران دیجیتال انقلاب اسلامی است و به تازگی به نمایندگی از پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حضور پیدا کرده. او می گوید: در حوزه فناوری اطلاعات بازار کار را خیلی خوب دیدم؛ در سوریه همه در ابتدای راه هستند، به خصوص بخش نرم افزار و اگر دانش های جدیدی همراهش باشد واقعا جای کار دارد.

او که درباره بومی سازی پلتفرم کتابخانه همراه در سوریه مذاکراتی داشته، امیدوار هم هست: شرایط هر روز بهتر و بهتر خواهد شد، آنها می توانند به تکنولوژی های روز جدیدتری مانند هوش مصنوعی دست پیدا کنند که کار سختی نیست چون جوان های مستعدی دارد.

مقدم معتقد است: در حوزه فناوری اطلاعات بسترهای مختلفی در سوریه هست که مهمترینش توسعه زیرساخت هاست چراکه هر شهری که خراب شده نیازمند زیرساخت ارتباطی است.

او ادامه می دهد: تکنولوژی، در طول جنگ به روز نشده است و سوری ها به دنبال تکنولوژی های جدید هستند و سرویس ها و پلتفرمهای مختلف می خواهند.

مقدم می گوید: اگرچه بخش دولتی در حال حاضر منابع خوبی را ندارد اما بخش خصوصی توانمند است و پروژه های مختلفی را اجرا می کند.

ناامنی یک مانع جدی است؟

جعفری "احساس ناامنی سرمایه گذاری در سوریه" را یک فرصت برای ایرانی ها می داند و می گوید: باید با خودمان روراست باشیم، اگر سوریه امن بود، ما ایرانی ها جایگاه کمتری داشتیم و کشورهای اروپایی به راحتی می توانستند بازار را بگیرند، برای نمونه عراق را در نظر بگیریم که ترک ها و آمریکایی ها بازارش را قبضه کردند.

او تاکید می کند که "الان بهترین موقعیت برای ماست" و می گوید: اگر شرایط عادی شد، دیگرانی هستند که راحت می توانند بازار را در دست بگیرند اما حالا رقیب خارجی دیگر کم است. بقیه کشورها از تحریم می ترسند و ما چون خودمان تحریمی هستیم، ترسی نداریم.

مقدم تقریبا با جعفری هم نظر است و می گوید: کشورهای اروپایی و چین و سایر کشورها به دلیل تحریم های اخیر آمریکا که به آن قانون سزار و قیصر گفته می شود، علاقمند به حضور در سوریه نیستند چون از تحریم ها می ترسند، و این شرایط بازاری را برای ایرانی ها باز می کند تا بتوانند بهتر ورود کنند.

مدیرعامل شرکت توسعه فناوری آسیا می گوید: حدود سه سال است که در بخش مرکزی و شهرهای بزرگ مشکل امنیتی وجود ندارد. فقط در منطقه شمال شرقی سوریه، بین مرز ترکیه و عراق چند شهر مثل ادلب، حسکه و قامشلی درگیری های داخلی وجود دارد. به لطف مدافعین حرم و فرماندهی خوب حاج قاسم چیزی به نام داعش دیگر در سوریه وجود ندارد اما بخشی از مخالفان سوری ها مسلح هستند و بحثی با دولت ندارند و تنها می خواهند از دولت امتیازهای سیاسی بگیرند مثلا می گویند ما اسلحه مان را زمین می گذاریم اگر استاندار فلان منطقه ما باشیم. این تیپ معاملات است. فعلا در کل کشور سوریه هیچ مشکل نظامی و امنیتی نیست و زندگی مردم روی روال عادی است.

میرعرب اما سوریه را اساسا به معنای عرف، ناامن نمی داند و می گوید: بیراه نیست اگر فکر کنیم سوریه چون در کنار اسرائیل است و داعش در آن بوده، ناامن است اما این شرایط برای ایرانی ها ناامنی حساب نمی شود چراکه سرمایه گذاری در ایران هم چندان امنیت ندارد و شرایط خیلی از ایران ناامن تر نیست، از طرف دیگر با شرایطی که حس کردم در سوریه، امنیت و رفاه دارد جای ناامنی را می گیرد.

فرصت کوتاه است

میرعرب معتقد است: الان دقیقا وقتی است که باید کار را شروع کرده و پروژه هایمان را استارت بزنیم و با فرهنگ آنجا تطبیق دهیم و کم کم نهادینه کرده و مورد استفاده بیشتری قرار دهیم.

مقدم زمان را محدود می داند و می گوید: این زمان هم زیاد طول نمی کشد. ما فرصت طلایی در سال های 2020 و 2021 داریم و بعدش احتمالا این فرصت از دست رفته است برای همین تلاش می کنیم در این فرصت طلایی بخشی از بازار را جذب کنیم و گرنه ما از بازار حذف می شویم

جعفری اما یک توصیه دارد: اینکه ما اینها را نجات دادیم، بادی در سرمان نشود که از بالا نگاهشان نکنیم که نه تنها غیراخلاقی است بلکه غیر تجاری است و به سرعت بازار را از دست می دهیم.

منبع: خبرفوری

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • دن کیشوت
    0

    سوریه تنهاست و نیاز به کمک دارد، ولی ایران تنها نیست و نیاز به کمک ندارد! لبنان و فلسطین و عراق هم تنها هستند و نیاز به کمک مالی ایران دارند،الحمد لله که مرغ و روغن و میوه و آجیل و.... ریخته کف خیابونا، ملت همه مایه دار، نه بیکار داریم نه فقیر و نیازمند، چراغی هم که به مسجد رواست به خونه حرامه، تا کی هر شب بره کباب و خاویار بخوریم تو خواب یه خورده هم به بشار اسد فقیر بدیم، کاباره های لبنان کمک میخان

    نظرات شما -
    • ایران اسلامی
      0

      در جواب دن کیشوت باید بگم ما باید با همدلی و اتحاد در برابر استکبار جهانی سختی ها و مشکلات را مرتفع ، چرا که صبح پیروزی نزدیک است و آینده جهان و بشریت از آن مستضعفان خواهد بود.انشالله همه با من تکرار کنند. مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر انگلیس مرگ بر آل سقوط مرگ بر نفوذی و منافق

    • عزراییل
      0

      مرگ بر روسیه و مرگ بر بقیه دنیا یادت رفت

    • ali
      0

      مرگ بر کسانی که زمین رو فقط برا خودشون میخان و زندگی که خداوند به تمام مردم و ملتها داده رو اشتباه خداوند میدونن .

  • محمود
    0

    ولا ایران هم دست کمی از سوریه ندارد. اخه سوریه اه دارد که ناله سودا کند.که شما می خواید از سرمایه گذاری با سوریه سود ببری .کشور بدبخت تری و پوکیده تر سراغ ندارید.مثل بورس که گفتید سرمایه گذاری کنید نتیجه........

    نظرات شما -
    • میثم
      0

      البته آمریکاییها و اسراییل هم کا خودشون را بلدند. آنها منتظر میمانند تا ایران سوریه را باز سازی بکند بعد دوباره فتنه و جنگ جدیدی در منطقه راه می اندازند و همه ساخته های آنرا ویران میکنند به همین راحتی پول ها و هزینه های یک ملتی بر باد میره و دوباره روز از نو و همینطور این سریال ادامه می یابد

  • رضا
    0

    سوریه کشور فقر و فرصت و ایران کشور ثروتمند و فرصت های از دست رفته

  • ع
    0

    ما انجا را میسازیم آمریکاییها خراب میکنند دوباره ما میسازیم اونا خراب میکنند دوباره ما میسازیم اونا......

  • ریحانه
    0

    بابا مامردم به چه زبونی بگیم ؟بیزار اژسرمایه گذاری درسوریه وهزارتا قبرستون دیگه به کشورومردم خودتون برسین

    نظرات شما -
    • ناشناس ۱
      0

      اونیکه باید برسه به مملکت رییس جمهور هست و ایشان هم مشغول کدخدا ،اونیکه داره در عراق و سوریه می جنگد و از امنیت مملکت ما دفاع میکند و بودجه اش خیلی خیلی پایین تر از اختلاس های مملکت هست ،سپاه هست

  • ناشناس
    0

    الان وضعیت تولیدکنندگان داخلی را که بدلیل بدهی های بانکی و بدهیهای دیگر ورشکسته شده اند یا در شرف ورشکستگی قرار گرفته اند را نگاه کنید، کمک و حمایت از آنها سبب اشتغال نیروی ایرانی میشه، میتونید محصول ایرانی بفروشید ولی اینکه کارخانجات ایرانی در سوریه فعالیت کنند، ظلم آشکار به شاغلین ایرانی است...از روی احساس نباید تصمیم گرفت.

  • شهرام.ر
    0

    تا وقتی که یک رژیم دیکتاتوری بر سوریه حکمفرما است، اون کشور آباد نمیشه . شما هم بعد از فلسطین و لبنان و عراق و سوریه و یمن اگه وقت کردید یه خورده از پولهای بیت‌المال رو که تو بانکهای خارجی ذخیره کرده‌اید صرف رونق اقتصاد داخلی ایران کنید (اگه ایرانی هستید) .

    نظرات شما -
    • همایون
      0

      کشور ما بیشتر اونیکه به پول نیاز داشته باشد به تدبیر و مدیریت درست نیاز دارد ،

  • بازنشسته
    0

    اف بر شرف عاملین فقر و فلاکت ملت ایران .تف بر شرف روحانیت حکومتی که ملت را بیچاره کرد.

    نظرات شما -
    • آب گلالود
      0

      یک مقدار از اف هایت را نثار کسانی کن که به این دولت بی تدبیر رای دادند ،

  • OK
    0

    بهترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران کشورهای همسایه ، کشورهای اسلامی ، کشورهای حوزه خلیج فارس ، کشورهای خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و آمریکای مرکزی و لاتین و شبه قاره هند و کشورهای آسیای میانه می باشند. ما با رفع موانع صادراتی و افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و افزایش کیفیت و تنوع کالاهای صادراتی و پیوستن به سازمان تجارت جهانی و پیوستن به کنوانسیون های بین المللی پالرمو و اف ای تی اف می توانیم قدمهای بلندی در این عرصه برداریم. به توصیه های اقتصادی آقای مقصودی تهیه کننده و مجری برنامه ثریا بیش از پیش جامه عمل بپوشانید!

  • ایرانی
    0

    چرا برخی بد و بی راه می گویند مگر نویسنده گفته به سوریه کمک کنید!بحث سرمایه گذاری و بازرگانی و فرصت های پیش روست.کمی درنگ کنید بعد ناسزا بگید!

  • وطن
    0

    مردم انجا چی دارن که خرید کنند جایی که فقر هست درامد هم نیست

  • ایران
    0

    سرمایه گزاری بدون امنیت سیاسی واقتصادی معنی نداره ادم عاقل جایی سرمایه گزاری میکنه هم بازده داشته باشه هم امنیت

  • مهدی
    0

    تا زمانی که نگاهمون به آمریکا و غرب باشه به هیچ جا نمی رسیم این همه ظرفیت توی کشور و منطقه وجود داره که فراموش شده اونوقت ما دنبال جسد برجامیم

  • ناشناس
    0

    سوریه هم مثل ایران تحت تحریم است وهم ر کود کدام فرصت سرمایه گذاری؟ ، جزهدررفتن سرمایه ‌،، این اندیشه سرابی بیش نیست، 10سال جنگ وبی ثباتی اقتصادی، ماگزینه چندانی نداریم دنبال کشورهای ورشکسته راه افتاده ایم. ونزوئلا، سوریه.....گینه بیسائو..

  • کرونا
    0

    چرا ایران به سوریه کمک کند ؟ تاوقتی زنان تایلندی و ترکیه ای و برزیلی هستند ماشالا چه صفی بستن ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها