یادداشت‌های محمدعلی فروغی، شنبه ۲۲ اسفند ۱۲۹۸؛

خبر انقلابی در آلمان که به طرف ارتجاع رفته رسید

«عصر در روزنامه خبر انقلابی در آلمان که به طرف ارتجاع رفته و احتمال دارد هیندنبورغ رئیس‌جمهور شود یا اساس جمهوری مبدل به سلطنت گردد رسید. تا ببینیم حقیقت چیست و چه نتیجه دارد.»

خبر انقلابی در آلمان که به طرف ارتجاع رفته رسید

یادداشت‌های محمدعلی فروغی در تاریخ شنبه ۲۲ اسفند ۱۲۹۸ را بخوانید:

صبح نزد عکاس رفته سفارش عکس داده پولش را هم دادم که به پاریس بفرستند. باقی اوقات روزنامه خواندم و کار کردم و بیرون نتوانستم بروم، مگر نزدیک شام به اتفاق علیقلی‌خان قدری راه رفتیم.

عصر در روزنامه خبر انقلابی در آلمان که به طرف ارتجاع رفته و احتمال دارد هیندنبورغ رئیس‌جمهور شود یا اساس جمهوری مبدل به سلطنت گردد، رسید. تا ببینیم حقیقت چیست و چه نتیجه دارد.

بعد از شام هم بیرون نرفتیم، چون باران می‌آمد. در این سفر لندن هم که ظاهرا فردا روز آخرِ آن است اگرچه بعضی جا‌های ندیده را دیدم، اما سیاحتم تکمیل نشد و مخصوصاً قسمت شهر کهنه را ندیدم، مگر این‌که فردا قدری این مسئله را جبران کنم اگر بشود.

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار و سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، صص ۳۳۹ و ۳۴۰.

پی‌نوشت:

۱- هیندنبورگ: شش سال پس از این تاریخ یعنی در سال ۱۹۲۵ به ریاست‌جمهوری جمهوری وایمار برگزیده شد و هیتلر را به سِمَتِ صدراعظم آلمان منصوب کرد. پس از درگذشت او در ۲ اوت ۱۹۳۴ /نج‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۱۳، هیتلر حکومت ناسیونالیستی در آلمان برقرار کرد.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها