شورای پناهندگان نروژ:

سوری‌ها ممکن است با آوارگی مستمر روبه‌رو باشند

گروه حقوق بشری

سوری‌ها ممکن است با آوارگی مستمر روبه‌رو باشند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گروه حقوق بشری در گزارشی گفت: اوضاع وخیم و مشکلات اقتصادی به شدت باعث می‌شوند تا سوری‌ها خانه‌های خود را ترک کنند اما اگر عملیات نظامی گسترده از سر گرفته شوند، تعداد سوری‌های آواره بیشتر خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: جنگ سوریه که اواخر ماه جاری میلادی ۱۰ ساله می‌شود منجر به بزرگ‌ترین بحران آوارگی از زمان جنگ جهانی دوم شده است به طوری که از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی هر ساله حدود ۲.۴ میلیون تن در داخل و خارج از این کشور آواره شدند.

"جان ایگلند"، دبیرکل شورای آوارگان نروژ این موضوع را "یک دهه شرم برای بشریت" دانست.

این جنگ سوریه را ویران و دودسته کرده است. نزدیک به نیم میلیون تن کشته شدند، نیم میلیون کودک در تبعید به دنیا آمدند و سرنوشت ده‌ها هزار تن از مردم که زندانی یا به زور ناپدید شده‌اند هنوز معلوم نیست.

از جمعیت ۲۳ میلیون نفری قبل از جنگ سوریه، حدود ۵.۶ میلیون تن در کشورهای همسایه یا اروپا پناهنده هستند. حدود ۶.۵ میلیون تن در داخل سوریه آواره شده‌اند و اکثر آنها بیش از پنج سال است که همچنان آواره هستند.

به گفته این سازمان حقوق بشری، اگرچه درگیری‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی پس از آنکه دولت دمشق کنترل مجدد خود بر اکثر بخش‌های این کشور را در جریان عملیات‌های نظامی به دست آورد، فروکش کرد اما در این سال ۱.۸ میلیون تن تازه آواره شدند. در همین سال به ازای هر فردی که به خانه‌اش بازگشت، حدود چهار تن تازه آواره شدند.

شورای آوارگان نروژ افزود: دست‌کم ۶۰ درصد از افرادی که در ژانویه تازه آواره شده‌اند، به خاطر شرایط بد اقتصادی و نبود خدمات مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

این شورا برای حل این بن‌بست در جنگ سوریه خواستار یک آتش‌بس سراسری و یک راه‌حل سیاسی شد.

این سازمان حقوق بشری پیشبینی کرد که اگر درگیری‌ها و شرایط بد اقتصادی در سوریه به همین میزان ادامه داشته باشد، بحران سوریه طی دهه آینده احتمالا شاهد آواره شدن دست‌کم شش میلیون تن دیگر خواهد بود.

این سازمان گفت: به خاطر عدم امنیت و یک راه‌حل سیاسی، دورنماهای ضعیفی برای بازگشت پناهندگان و آوارگان به خانه‌شان وجود دارد.

سال‌ها مذاکرات صلح با میانجی‌گری سازمان ملل هیچ نتیجه‌ای نداشت.

"سماح حدید"، مدیر پشتیبانی و رسانه در شورای آوارگان نروژ گفت: در همین حال ۲۳ میلیون تن از جمله ۱۳.۴ میلیون سوری و اعضای کشورهای میزبان آوارگان به شدت نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند که بالاترین تعداد در این منطقه تا به امروز محسوب می‌شود.

پاندمی کرونا تنها به این نیازها دامن زده و فشارهایی را بر کمک‌های بین‌المللی که تاکنون عمدتا در رسیدگی به نیازهای این بحران عمیق ناکام مانده‌اند، به وجود آورده است.

براساس اسناد فاش شده، اهداکنندگان بزرگ به برنامه‌های کمک‌های بشردوستانه سوریه از جمله انگلیس در حال حاضر قصد دارند تا دست‌کم ۶۷ درصد از کمک مالی خود به این کشور جنگ‌زده را قطع کنند.

حدید گفت: این مبلغ خیلی زیاد است. این کاهش کمک‌ها تنها نشان می‌دهد که جهان، سوری‌ها را در زمانی که نیاز دارند و مشکلات در سراسر این کشور رو به افزایش است، تنها می‌گذارد.

وی افزود: اکنون باید به کمک‌های پایدارتر برای سوری‌ها که بسیاری از آنها نیازمند کمک برای پیدا کردن شغل هستند، بیندیشیم. برخی‌ها به خاطر نبود خدمات یا امنیت مجددا به کمپ‌های آوارگان باز می‌گردند.

حدید در ادامه گفت: آنها با فقر که رو به افزایش است مواجه هستند و امکان فرار برای نجات جانشان را ندارند. در نتیجه آنها کاملا گیر کرده‌اند و اینطور که پیش می‌رود آنها در سال‌های آتی آواره خواهند شد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ایرانی
    0

    به درک ... این همه در کردستان خوزستان سیستان لرستان هنوز به سر پناه هستند کسی به فکرشون هست اون وقت ما به فکر عربهای نجس باشیم

  • 0

    اگر حکومت سوریه به ندا و اعتراض مسالمت امیز مردم پاسخ می داد و قدرت را ترک می کرد و دولت انتقالی تشکیل می داد، ایا این تراژدی رخ می داد؟جالبه که یک ملتی را نابود و کشوری را ویران کرده ولی هنوز از رو نمیره

  • ناشناس
    0

    به درک به جهنم.اینهمه ایرانی دست کمی ازآوارگی ندارن ایرانی رودریاب

  • وطن
    0

    لعنت بر بشار اسد . پدرش حافظ اسد با کودتا آمد در قدرت . خودش هم ملتش رو کشت و آواره کرد . زنان و بچه های بی گناه کشته و آواره شدند تا بشار اسد دو روز بیشتر در قدرت بمونه .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها