ناطق نوری به صحنه نمی‌آید

اصلاح‌طلبان این روزها به شدت منتظر حضور چهره‌ای اثرگذار و کهنه‌کار هستند تا مقدمات پیروزی در انتخابات را فراهم کند ولو آنکه آن فرد اصولگرایی مثل ناطق نوری باشد

ناطق نوری به صحنه نمی‌آید

انتخابات که نزدیک می‌شود همه توجه‌ها معطوف به چهر‌ه‌ها و جریان‌های اثرگذار می‌شود ولو اینکه این چهره‌ها خیلی وقت باشد که گوشه‌ نشینی را انتخاب و از مداخله در تحولات سیاسی فاصله گرفته باشند. مصداق بارز اینگونه افراد علی‌اکبر ناطق نوری است. سیاستمداری کهنه‌کار از جریان راست که این روزها بسیار مورد توجه جریان چپ قرار دارد. مواضع و رویکرد ناطق نوری در سال‌های اخیر مشخصا بعد از سال 88 سبب شد که اصلاح‌طلبان از ایفای نقش وی استقبال کنند. او هم به کنشگری در عرصه سیاست بی‌میل شده و ترجیح می‌دهد که وارد صحنه نشود.

اصلاح‌طلبان اما از آنجایی که می‌دانند حضور ناطق نوری بستر مناسبی برای اجماع و حتی ایجاد وحدت بین میانه‌روهای هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا است از هر اظهارنظر و فضاسازی برای ورود ناطق نوری به عرصه انتخابات پیش‌رو استقبال می‌کنند. شاهدش نیز گزارش امروز روزنامه «شرق» که در واقع جمع‌آوری آخرین اظهارنظرها درباره ورود ناطق نوری به انخابات است.

مقدمه این بحث اظهارات چند روز قبل ‌حسین مرعشی است که گفته بود: «از آقای ناطق‌نوری بدون قید‌و‌شرط حاضر هستیم که حمایت کنیم تا رئیس‌جمهور ایران شود. مشکل این است که آن مجموعه‌ای که در نظام مدیریت می‌کنند، دیگر ناطق‌نوری را قبول ندارند و این مشکل ما نیست».

بعد هم سخنان دیروز عبدالواحد موسوی‌لاری که گفته بود: «فکر می‌کنم جنس آقای ناطق با جنس لاریجانی و امثال او متفاوت است؛ یعنی اگر آقای ناطق بیاید، به احتمال زیاد زمینه اینکه جمع درخور‌توجهی از اصلاح‌طلبان از ایشان حمایت کنند، هست؛ اما این را باید به آن جمع و اراده خود آقای ناطق واگذار کنیم. فعلا تلقی من این است که به هیچ نحو آقای ناطق به صحنه نمی‌آید؛ ولی اگر آقای ناطق بیاید، قاعدتا شرایط آقای ناطق در جمع اصلاح‌طلبان با امثال آقای لاریجانی متفاوت است».

گزارش نویس مذبور به این نکته نیز اشاره دارد که «حمایت اصلاح‌طلبان از ناطق نوری در حالی است که او در میان اصولگرایان میانه‌رو نیز هنوز جایگاه ویژه‌ای دارد؛ زیرا به هر حال ناطق زمانی یعنی در میانه دهه ۷۰ قطب سیاسی اصولگرایان بود و به نظر می‌رسد که همچنان نیروهای سنتی و معتدل اصولگرا خواهان حضور او در انتخابات باشند؛ چنان‌که چند ماه پیش محمدرضا باهنر در گفت‌وگویی بیان کرد: «آقای ناطق‌نوری تمایلی برای نقش‌آفرینی در صحنه سیاسی چه به‌عنوان یک کاندیدای انتخابات و چه به‌عنوان کارگردان صحنه سیاسی ندارد. خیلی بعید می‌دانم. ما جلساتی با آقای ناطق تحت عنوان جلسات هیئت‌رئیسه مجالس چهارم و پنجم داریم و اخیرا هم این جلسه برگزار شده بود، ما تلاش کردیم که او فعال شود؛ اما قاطعانه می‌گوید احساس تکلیف نمی‌کنم. به همین جهت در حوزه علمیه خود مشغول به فعالیت است و اراده‌ای برای ورود به فعالیت‌های سیاسی ندارد. از‌این‌رو تمایلی برای نقش‌آفرینی در صحنه سیاسی چه به‌عنوان یک کاندیدای انتخابات و چه به‌عنوان کارگردان صحنه سیاسی ندارد».

شاهد دیگری از استقبال اصولگرایان از ورود ناطق نوری به انتخابات، اظهارات احمد در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» است که گفته بود: «ضمن آنکه رویکرد ایشان قابل تقدیر است؛ اما براساس هویت سیاسی برجسته‌ای که دارند، ضرورت دارد که دوباره به سیاست بیایند؛ زیرا حیف است که از چنین ظرفیتی استفاده نشود. در آخرین گفت‌وگویم با آقای ناطق به ایشان توصیه کردم که فرصت خدمت را بیش ‌از ‌این از دست ندهید و به ناملایمات احتمالی هم توجه نکنید که ایشان مثبت برخورد کردند. واقعیت این است که تعداد افراد استواری مانند آقای ناطق محدود است و بعد از مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی و مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی حضور آقای ناطق در جامعه روحانیت مبارز مغتنم است».

منبع: فردا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • خسرونژاد
    0

    حضرت آقای ناطق نوری باید نیک مستحضر باشند که وجود ذی جود ایشان قبل از آنکه متعلق به خود باشد متعلق به نظام و انقلاب است ایشان از معدود ذخائر شایسته بجا مانده از انقلابیون صدر انقلاب و وفادار ترین کس به امام و صدیق ترین یار رهبر معظم و دلسوز ترین فرد نسبت به ملت شریف ایران است. با توجه به اجماع عقلای واقعی احزاب وفادار به نظام و کشور بر نقش و تاثیر منحصر به فرد برگشت آقای ناطق به صحنه در جلوگیری از ادامه روند فرسایشی انشقاق بین نیروهای معتقد به نظام اسلامی و تحقق اتحاد در انقلابیون راستین ، ادامه امتناع آن بزرگوار نسبت به ورود مجدد در عرصه سیاست دور از انتظار دلسوختگان انقلابی نظام و رهبریست. بلاشک هزینه ادامه روند تصدی ناشایسته گان بر مسند حکومت ، برای نظام و انقلابی که محصول خون و جانفشانی دهها هزار شهید و جانباز بوده و مردمی که برای ادامه راه امام و حیات انقلاب متحمل شدیدترین فشار معیشتی شده اند غیر قابل تحمل و جبران بوده و تبعات بسیار خطرناکی را در پی خواهد داشت.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      باید به نسلهای بعدی فرصت داده شود دوران ناطق ها گذشته 20 تا 40 سال ها ایشان را نمی شناسند

  • ناطق
    0

    درود بر ناطق ،عاقلانه است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها