گره کور کشتار غیرمجاز دام در اهواز

ذبح دام ها در معابر برخی مناطق کلانشهر اهواز امروزه بیش از پیش مشاهده می شود که با توجه به تهدید جدی سلامت شهروندان همچنان شاهد این اقدام غیرمجاز هستیم.

گره کور کشتار غیرمجاز دام در اهواز

با کشتار دام به این روش حجم خون و ترشحاتی که در معابر جاری می شود، علاوه بر آلودگی زيست محيطی، ممکن است باعث آلودگی و انتقال بيماری شود. به نظر می رسد کشتار دام به روش غیرمجاز تنها مختص به زمان عید قربان نبوده و بازارهایی از قصابی غیرمجاز را در معابر اهواز شاهد هستیم و خون دام هایی که در روزهای قرمز ویروس کرونا در معابر این کلانشهر جاری است.

در مبارزه با کشتار غیرمجاز دام تعلل نکنیم

مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان در گفتگو با خبر فوری درباره کشتار دام به روش سنتی در معابر منطقه زرگان، اظهار کرد: کشتار دام و طیور به روش سنتی از اصلی ترین دغدغه های ماست که حتی لحظه ای در این خصوص کوتاه نیامده ایم و چندین بار ورود کردیم اما قطعا دامپزشکی به تنهایی نمی تواند از پس این مهم برآید و نیاز به همکاری دستگاههای اجرایی دیگر که طبق قانون باید وارد شوند، است.
وی افزود: دامپزشکی سازمانی قهریه نیست و نمی تواند با برخوردهای فیزیکی مانع حضور این قبیل افراد در کنار معابر شود و وظیفه اصلی ما شکایت و اخذ حکم است که بارها اجرا شده است، اما دستگاههای ذیربط دیگر که می توانند با برخورد قانونی در مقابل این اقدام غیر مجاز بایستند، کوتاهی می کنند و نگاه جدی به این مسئله ندارند.
کنار کوهی عنوان می کند: اکنون از طریق فرمانداری وارد شدیم و بنا است که دستگاههایی که باید ورود کنند را مکلف و از آنها بخواهیم که نگاه جدی تری داشته باشند و از طریق دستگاه قضایی این مسئله در حال پیگیری است.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان کشتار دام به روش سنتی را تهدیدی جدی بر سلامت شهروندان برشمرد و گفت: کشتار دام در معابر علاوه بر به خطر انداختن سلامت مردم، آلودگی های زیست محیطی و اشغال معابر را به دنبال دارد نباید این مسئله عادی تلقی شود و همه باید احساس مسئولیت کرده و پای کار بیایند.
وی با بیان اینکه برای حفظ سلامت شهروندان حاضریم نوک پیکان قرار بگیریم و هر اقدامی که لازم باشد را اجرا کنیم، گفت: اگر بیماری ناشناخته یا شناخته پنهان دیگری ظهور پیدا کند هیچکس نمی تواند پیش بینی کند چه اتفاقی خواهد افتاد، پس گره ای که الان می توانیم با دست باز کنیم شاید در آینده سخت و کور شود.
کنارکوهی تاکید کرد: شهروندان برای حفظ سلامتی خود و خانواده از این اماکن به جد خودداری کنند.

نبود راهکار جدی در خصوص کشتار دام به روش غیرمجاز

مهران احمدی بلوطکی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز و دبیر شورای سلامت شهرستان در این باره اظهار کرد: متاسفانه همچنان شاهد ذبح دام به روش غیرمجاز در بیشتر مناطق اهواز علیرغم ورود همه دستگاههای ذیربط هستیم و به نظر می رسد تا کنون راهکار جدی و قطعی برای این موضوع پیدا نشده است.
وی افزود: طبق آخرین تصمیمات در شورای سلامت بنا شد که آن دسته از مناطقی که به صورت محدودتر نسبت به فروش دام زنده در معابر اقدام می کنند شهرداری با همکاری نیروی انتظامی ورود کرده و کاملا از این اقدام جلوگیری به عمل آورد.
احمدی درباره کشتار دام سنتی در زرگان، عنوان کرد: متاسفانه در معابر این منطقه شاهد ظهور قصابی های غیرمجاز بی شماری هستیم که این اقدام کاملا غیرمجاز و مطالبه اصلی ماست، در کل بازارچه ای در اتوبان اصلی این منطقه تشکیل شده که صفر تا صد آن غیررسمی است و بنا است در این خصوص که اجماع کلی دارد تصمیم جدی گرفته شود.
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز خاطرنشان کرد: کشتار دام در معابر بر روی بیماری مشترک انسان و دام تاثیر دارد و سلامت شهروندان را به خطر می اندازد، دام باید در کشتارگاه ذبح شود و دامپزشک آن را قبل و بعد از کشتار بررسی و سلامت آن را تایید کند و بعد وارد فرآیند عرضه و تقاضا قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: شهروندان به هیچ عنوان دام های کنار خیابان را خریداری و مصرف نکنند و هیچ تضمینی در خصوص سلامتی دام هایی که در کنار معابر ذبح می شوند وجود ندارد چه بسا که برای کشتار دام در کشتارگاه ها به روش قانونی هم حرف ها داریم برای گفتن و این مسئله دیگر جای خود دارد.

گفتنی است؛ فارغ ازغیر بهداشتی بودن این کشتار ها متاسفانه ذبح گوسفندان در ملاء عام نیز چهره شهر اهواز را با سیاهی مواجه کرده است. امیدواریم که مسئولان امر هر چه سریعتر تصمیمی برای رهایی از این وضعیت اسفناک اتخاذ کنند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • خ
    0

    بله واقعآ بهداشت رعایت نمی شود نظارت هم نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها