تحلیف بایدن و هریس چگونه خواهد بود

جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکاست اما تا مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری صورت نگیرد، رسما وارد کاخ سفید نخواهد شد. از مقررات مربوط به مهار ویروس کرونا تا نگرانی‌های امنیتی و ...، این مطلب به تمامی نکات این مراسم می‌پردازد.

تحلیف بایدن و هریس چگونه خواهد بود

مراسم تحلیف رویدادی رسمی است که در آغاز هر دوره جدید ریاست‌جمهوری در واشنگتن‌ دی‌سی، پایتخت، برگزار می‌شود.

تنها کاری که رییس‌جمهوری منتخب آمریکا باید در این مراسم انجام دهد،‌ ادای سوگند است:‌ "من رسما سوگند یاد می‌کنم که مسئولیت ریاست جمهوری ایالات متحده را صادقانه انجام دهم و تا جایی که توان دارم از قانون اساسی ایالات متحده پاسداری، حفاظت و دفاع کنم."

بعد از ادای این کلمات روند انتقال قدرت کامل می‌شود و جو بایدن به طور رسمی چهل و ششمین رییس‌جمهوری این کشور خواهد شد. البته این پایان مراسم نیست و جشن‌ معارفه ادامه خواهد داشت.

کاملا هریس هم بعد از ادای سوگند، رسما معاون رییس‌جمهور کشور خواهد شد. معاون رییس‌جمهور به طور معمول پیش از خود رئیس جمهوری سوگند یاد می‌کند.

مراسم تحلیف جو بایدن چه زمانی برگزار خواهد شد؟

طبق قانون، مراسم تحلیف روز ۲۰ ژانویه (۱ بهمن) برگزار می‌شود. جو بایدن و کامالا هریس ظهر این روز در واشنگتن دی‌سی سوگند خواهند خورد. سخنرانی‌های افتتاحیه از گذشته حدود ۱۱:۳۰ دقیقه به وقت شرق آمریکا برگزار می‌شوند.

بایدن بعد از ادای سوگند به طور رسمی رییس‌جمهور آمریکا خواهد شد و قدرت را در دست خواهد گرفت. او کمی بعدتر در همان روز به کاخ سفید نقل مکان می‌کند، جایی که برای ۴ سال آینده محل زندگی‌اش خواهد بود.

اقدام‌های امنیتی مراسم تحلیف چگونه خواهد بود؟

مراسم تحلیف رییس‌جمهوری معمولا با برنامه‌های دقیق و مفصل امنیتی همراه است اما امسال به دلیل حمله طرفدارن ترامپ به کنگره آمریکا در روز ۶ ژانویه، تدابیر امنیتی شدیدتری اعمال خواهد شد.

اف‌بی‌آی نسبت به احتمال برگزاری اعتراضات مسلحانه در اطراف ساختمان کنگره‌های ایالتی در سراسر آمریکا و واشنگتن دی‌سی طی روزهای منتهی به مراسم تحلیف هشدار داده و به دنبال آن مقامات هم تدابیر امنیتی شدیدتری در نظر گرفته و بخش‌های عمده‌ای از شهرها تعطیل شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از لغو سفر رییس‌جمهوری منتخب به واشنگتن با قطار خبر داد. جو بایدن و تیمش قرار بود روز دوشنبه از ایالت دلاور با قطار راهی واشنگتن دی‌سی شوند که این سفر به دلیل نگرانی‌های امنیتی لغو شد.

بایدن از لیزا موناکو، مشاور باراک اوباما در زمینه مبارزه با تروریسم خواسته به طور موقت به عنوان مشاور امنیتی برای برگزاری مراسم تحلیف، آغاز به کار کند. خانم موناکو گزینه پیشنهادی بایدن برای پست معاونت وزارت دادگستری است.

به دنبال ناآرامی‌ها در "کاپیتال هیل"، محل کنگره آمریکا با دستور موریل باوزر، شهردار واشنگتن دی‌سی این شهر در حال حاضر در وضعیت اضطراری قرار گرفته و این شرایط تا روز برگزاری مراسم تحلیف همچنان ادامه خواهد داشت. او همچنین گفته مراسم تحلیف تنها مکانی نیست که هدف تهدیدهای آنلاین قرار گرفته است.

وزارت امنیت ملی آمریکا برنامه‌های خود برای تامین امنیت مراسم تحلیف را از یک هفته زودتر آغاز کرد تا زمینه برای آماده‌سازی بیشتر فراهم شود. فرماندهی برنامه‌های امنیتی که ۱۵ هزار نیروی گارد ملی و هزاران مامور پلیس در آن شرکت خواهند داشت را سرویس مخفی آمریکا بر عهده گرفته است.

مت میلر که ریاست برنامه‌های امنیتی سرویس مخفی را برعهده دارد گفته برنامه‌ریزی این مراسم از بیش از یک سال پیش آغاز شده است.

اما در حالی که بایدن اصرار دارد طبق سنت همیشگی در فضای بیرون کنگره سوگند یاد کند، محدودیت‌ها در رابطه با تعداد حاضرین در این مراسم بیشتر خواهد شد.

آیا ترامپ در این مراسم شرکت خواهد کرد؟

حضور رییس‌جمهوری که دوره‌اش به پایان رسیده در مراسم تحلیف و ادای سوگند جانشین خود به روالی معمول تبدیل شده است و اگر ترامپ از این کار سر باز بزند، اوضاع ممکن است پیچیده شود.

ترامپ روز ۸ ژانویه در توییتر خود نوشت:‌ " در پاسخ به همه کسانی که پرسیده‌اند می‌گویم روی ۲۰ ژانویه به مراسم تحلیف نخواهم رفت." جالب این که کمی پیش از انتشار این توییت، ترامپ در پیامی ویدئویی تعهد خود نسبت به انتقال "قانونمند" قدرت به "دولت جدید" را اعلام کرده بود. از زمان انتخابات آمریکا این تنها باری است که ترامپ تا این حد به شکل علنی به پذیرش شکست خود در انتخابات نزدیک شده است.

در حالی که بایدن اصرار دارد طبق سنت همیشگی در فضای بیرون کنگره سوگند یاد کند، محدودیت‌ها در رابطه با تعداد حاضرین در این مراسم بیشتر خواهد شد

در عین حال برخی از هواداران ترامپ یک قدم هم فراتر رفته و قصد دارند دومین مراسم تحلیف او را به شکل مجازی و همزمان با ادای سوگند جو بایدن برگزار کنند. تاکنون بیش از ۶۸ هزار نفر از طریق فیس‌بوک اعلام کرده‌اند که برای ابراز حمایت از ترامپ در این مراسم شرکت خواهند کرد.

با این حال مایک پنس،‌ معاون دونالد ترامپ گفته در مراسم تحلیف بایدن حضور خواهد یافت.

هیلاری کلینتون تنها دو ماه پس از شکست تلخ خود در رقابت انتخاباتی با ترامپ، به عنوان بانوی اول پیشین آمریکا در کنار شوهرش بیل کلینتون، رییس‌جمهوری قبلی این کشور در مراسم تحلیف او شرکت کرد.

در طول تاریخ تنها سه رییس‌جمهور آمریکا در مراسم تحلیف جانشین خود حاضر نشده‌اند: جان آدامز و پسرش، جان کویینسی آدامز، همین‌طور اندرو جانسون که هیچ یک مربوط به قرن گذشته نبوده است.

کووید-۱۹ چه تغییراتی در مراسم تحلیف بوجود آورده؟

در شرایط عادی، مراسم تحلیف رییس‌جمهوری بیش از صدها هزار نفر را به واشنگتن دی‌سی می‌کشاند. به طوری که در " نشنال مال"، پارک ملی واقع در مرکز این شهر جای سوزن انداختن نیست و اتاق‌ خالی در هتل‌ها پیدا نمی‌شود. سال ۲۰۰۹ حدود دو میلیون نفر برای شرکت در مراسم تحلیف اولین دور ریاست جمهوری باراک اوباما به واشنگتن رفتند.

اما به گفته تیم بایدن، جشن‌های مراسم تحلیف امسال "بسیار محدود" خواهد بود. آن‌ها همچنین به منظور جلوگیری از انتشار ویروس از مردم خواسته‌اند از سفر به پایتخت خودداری کنند، درخواستی که مقامات واشنگتن دی‌سی هم بعد از حمله به ساختمان کنگره آن را تکرار کرده‌اند.

جو بایدن و کامالا هریس همچنان روی سکوی مقابل ساختمان کنگره که چشم‌اندازی رو به نشنال مال دارد، سوگند خواهند خورد. اما جایگاه‌های تماشا که در طول مسیر رژه ساخته شده‌اند، برداشته خواهند شد. بخش عمده‌ای از پارک نشنال مال که ۳/۲ کیلومتر طول دارد هم به روی عموم بسته خواهد بود.

هر چند صحنه ازدحام جمعیت در میان بناهای تاریخی کشور ممکن است بسیار آشنا به نظر برسد اما این مکان تازه، از زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان در ۱۹۸۱ به عنوان محل برگزاری مراسم تحلیف انتخاب شد. پیش از آن، مراسم تحلیف رییس‌جمهوری جدید در نقاطی دیگر از جمله آن سوی ساختمان "کاپیتال"، داخل تالارهای کنگره، در کاخ سفید یا حتی شهرهای دیگر برگزار می‌شد. به عنوان مثال جورج واشنگتن در نیویورک سیتی، سوگند ریاست‌جمهوری خورد.

در حالی که در گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار بلیط برای شرکت در این مراسم رسمی عرضه می‌شد، امسال تنها حدود هزار بلیط در دسترس خواهد بود.

مراسم سان دیدن فرمانده جدید کل قوا از نیروهای نظامی که بخشی سنتی از انتقال مسالمت آمیز قدرت محسوب می‌شود امسال طبق معمول برگزار خواهد شد. اما به گفته برگزارکنندگان مراسم، به جای رژه همیشگی در طول خیابان پنسیلوانیا به سمت کاخ سفید، یک "رژه‌ مجازی" در سراسر آمریکا برگزار خواهد شد.

پس از آن بایدن و خانم هریس به همراه همسران خود با اسکورت اعضای یگان‌های مختلف ارتش به سمت کاخ سفید می‌روند و یک گروه موسیقی نظامی هم آن‌ها را همراهی خواهد کرد.

کدام هنرمندان در این مراسم اجرا خواهند کرد؟

در سال‌های اخیر برخی از محبوب‌ترین هنرمندان آمریکایی برای اجرا در این مراسم انتخاب شده‌اند. با وجود همه‌گیری امسال فرق چندانی با سال‌های قبل نخواهد داشت.

در مراسم تحلیف جو بایدن و کامالا هریس، لیدی گاگا برنامه‌ای اجرا خواهد کرد. این خواننده آمریکایی یکی از حامیان سرسخت رییس‌جمهور منتخب است که در کارزار انتخاباتی او حضور فعال داشت. در این مراسم قرار است لیدی گاگا سرود ملی آمریکا را اجرا کند و جنیفر لوپز آواز بخواند.

بعد از ادای سوگند بایدن، برنامه تلویزیونی ویژه‌ مراسم تحلیف با اجرای تام هنکس، هنرپیشه سرشناس آمریکایی پخش خواهد شد. این برنامه ۹۰ دقیقه‌ای جایگزین جشن‌هایی است که به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ امکان برگزاری آن‌ها به شکل حضوری وجود ندارد.

جان بون جووی، دمی لواتو و جاستین تیمبرلیک در این برنامه اجرا خواهند کرد. برنامه‌ای که قرار است به طور زنده از شبکه‌های تلویزیونی مهم آمریکا به غیر از فاکس‌نیوز و همین‌طور پلتفرم‌های مختلف آنلاین پخش شود. فاکس‌نیوز شبکه‌ای محافظه‌کار است که در ابتدای دوران ریاست‌جمهوری ترامپ از او حمایت می‌کرد.

چرا مراسم تحلیف در ژانویه برگزار می‌شود؟

زمان برگزاری این مراسم همیشه ماه ژانویه نبوده است. در قانون اساسی آمریکا در ابتدا چهارم مارس به عنوان روز ادای سوگند رهبران جدید کشور در نظر گرفته شده بود.

با توجه به ‌این که در آن زمان مدت‌ها طول می‌کشید تا آرا از سراسر کشور به پایتخت برسند،‌ منطقی بود تاریخی که برای مراسم تحلیف انتخاب می‌شود چهار ماه با انتخابات سراسری در ماه نوامبر فاصله داشته باشد.

اما این همچنین به معنای فاصله نسبتا طولانی میان زمان انتخابات تا شروع به کار رسمی رییس‌جمهوری در گذشته نیز بود. اما این دوره طولانی در نهایت به دنبال پیشرفت‌های دنیای مدرن و آسان‌تر شدن شمارش و گزارش آرا، کوتاه‌تر شد. به دنبال تصویب متمم بیستم قانون اساسی ایالات متحده در ۱۹۹۳، زمان مراسم تحلیف رییس‌جمهوری جدید به روز ۲۰ ژانویه تغییر یافت.

منبع: بی‌بی‌سی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • وگور
    0

    مردم ایران به مجلس خود بیشتر از بایدن نسبت به رفع تحریم ها امیدوارند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها