نخبه‌ای که اولین نیروی دریایی ایران را به‌وجود آورد

میرزا محمدتقی خان فراهانی یکی از دشمنان انگلیس در کشورمان بود.

نخبه‌ای که اولین نیروی دریایی ایران را به‌وجود آورد

کشورمان در تاریخ چند هزار ساله خود مفاخر و بزرگان زیادی را تربیت کرده و رشد داده است. این بزرگان در همه زمینه ها فعالیت داشتند؛ در زمینه نظامی، سیاسی، پزشکی و اجتماعی. یکی از این بزرگان که مایه غرور برای کشورمان است امیرکبیر نام دارد که امروز بیستم دی ماه سالروز به شهادت رسیدن اوست.

نامش میرزا محمد تقی خان فراهانی و ساکن یکی از محله‌های شهر اراک بود؛ پدرش «کربلایی قربان» آشپز «میرزا‌عیسی قائم‌مقام اول» بود، میرزا تقی‌خان در ابتدای جوانی منشی و محرم اسرار میرزا بزرگ پدر قائم‌مقام ثانی بود؛ او در سال‌های ابتدایی سلطنت ناصرالدین شاه به عنوان صدر اعظم او انتخاب شد و با عزت الدوله خواهر ناصرالدین شاه ازدواج کرد.

مردی که یک تنه با توطئه انگلیس مخالفت کرد

در تاریخ از امیرکبیر به عنوان فردی مقید و مذهبی نام برده شده که احترام خاصی برای علمای دین قائل بود، با این حال اعتضاد السلطنه گفته بود که به شدت با عالمان خشک و زاهد مسلک که نسبت به اوضاع زمانه بی تفاوت بوده اند مشکل داشته است. مدارس و مساجد بسیاری در دوران او ساخته شد که از جمله آنها می‌توان به مدرسه شیخ عبدالحسین در بازار تهران و امام‌زاده زید و دارالفنون تهران اشاره کرد؛ او همچنین چاپخانه‌ها را از چاپ آیات قرآن بر کاغذهای باطله منع کرد تا به قرآن اهانت نشود؛ در زمان حکومت او شرب خمر ممنوع شد و مجازات‌های سنگینی برای افراد مستی که در خیابان‌ها عربده کشی و قمه کشی می‌کردند، در نظر گرفته شد.

مردی که یک تنه با توطئه انگلیس مخالفت کرد

موضوعی که حسین کنعانی مقدم تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: امیرکبیراز ابتدای صدارت تمرکز خود را بر اصلاحات بر قوانین کشور قرار دارد و با شکل‌گیری دارالفنون یک حرکت دانش بنیان را برای حکومت داری ایجاد کرد که همین باعث شد که حاکمان وقت دوره قاجار خواهان این باشند که او متوقف شود، زیرا هم با استعمار انگلیس و روسیه مقابله می‌کرد و هم حاضر نبود ایران را در اختیار دشمنان قرار دهد.

او ادامه داد: در آن زمان شاهد فرقه های متعددی بودیم تا با اسم اسلام در برابر امیرکبیر بایستند، همین کاری که الان آمریکایی ها با شکل‌گیری گروه هایی مثل داعش انجام می‌دهند و آن هم با همین ترتیب شکل گرفت و عملا با ایجاد شبکه های جاسوسی و دروغ پراکنی کاری کردند که کار امیرکبیر به مرحله حذف فیزیکی برسد.

مردی که یک تنه با توطئه انگلیس مخالفت کرد

کاهش مخارج دولت از برنامه‌های جدی امیرکبیر بود؛ امیرکبیر برای اصلاح وضعیت نظامی کشور وزارت جنگ را شخصاً بر عهده گرفت، یک مدرسه­ نظامی در تهران تأسیس و معلمان و مربیان نظامی از کشور‌های بی‌طرف برای تعلیم افسران استخدام کرد؛ لباس نظامیان را متحدالشکل کرد و برای تأمین اسلحه­ مورد نیاز چند کارخانه اسلحه‌سازی در اصفهان ، شیراز و تهران به راه ‌انداخت. از دیگر اصلاحات امیرکبیر، تشکیل اولین نیروی دریایی کشورمان در خلیج فارس و خرید کشتی از دولت انگلیس بود.

در دولت امیرکبیر دستگاه خفیه­‌نویسی و اطلاعاتی منظمی وجود داشت که به وسیله آن گزارش‌های منظمی از آنچه در شهر‌ها و ولایات و دستگاه‌های دیوانی و لشکری و حتی سفارتخانه‌های خارجی می‌گذشته، مستقیم برای او فرستاده می‌شد تا مبادا خلافی از آنها به خصوص دریافت رشوه سر بزند.

مردی که یک تنه با توطئه انگلیس مخالفت کرد

بنای دیوان­خانه عدالت، رسیدگی به دادخواهی مردم علیه دولت، آئین جدید دادخواهی اقلیت‌های مذهبی و برانداختن رسم شکنجه متهم و مجرم از دیگر اصلاحات زمان او بود و قضاوت میان مرافعات و منازعات مردم و رسیدگی به جرم، در دوره امیرکبیر به عالمان دینی و مجتهدان بزرگ سپرده شد. اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز و تا پایان صدارت کوتاه او دنبال شد. مدت صدارت امیرکبیر ۳۹ ماه (سه سال و سه ماه) بود.

او در اجرای عدالت بسیار حساس بود تا جایی که در مطالب تاریحی آورده شده است که وقتی خادم امیرکبیر را نزد شیخ عبدالرحیم بروجردی قاضی محکمه بردند، شیخ پس از احراز جرم به امیرکبیر نوشت، او مجرم است شما به مصلحت خود با او برخورد کنید. امیرکبیر به این دلیل که شیخ بروجردی در اجرای حکم، ملاحظه وی را کرده، او را عزل و شیخ عبدالحسین تهرانی را به جایش منصوب کرد. مبارزه با رشوه و ایجاد واکسیناسیون در تمامی شهرها به خصوص به سبب ورود وبا از دیگر اقدامات امیرکبیر بود.

مردی که یک تنه با توطئه انگلیس مخالفت کرد

اصلاحات امیرکبیر موقعیت برخی از سفارتخانه‌ها و درباریان را متزلزل کرد تا جایی که با تهمت‌های بسیار، درصدد بدبینی شاه به او بر آمدند، ناگفته نماند که همراهی مهدعلیا مادر شاه، اعتماد الدوله و میرزا آقاخان نوری با مخالفان نیز در عزل او مؤثر بود. این‌چنین بود که آنان ناصرالدین شاه را تحت تأثیر قرار دادند و با این استدلال که امیر قصد توطئه علیه شاه را دارد وی را در حالت مستی به عزل امیرکبیر ترغیب کردند. از این رو، حکم عزل امیرکبیر در ۱۹ محرم سال ۱۲۶۷ق به وی ابلاغ شد. چهار روز پس از آن، میرزا آقاخان نوری به سمت صدارت منصوب شد.

امیرکبیر دو روز پس از عزل در ۲۵ محرم سال ۱۲۶۸ق به کاشان تبعید شد و در بیستم دی ۱۲۳۰ در حمام فین کاشان با بریدن رگ دستانش به شهادت رسید. به روایت میرزا محمدجعفرخان، تاریخ‌نگار خورموجی در کتاب مشهور «حقایق‌الخبار ناصری» پیکر امیر را روز بعد از قتل ابتدا در گورستان «پشت مشهد» کاشان دفن کردند، اما چند ماه بعد، با تلاش همسرش عزت‌الدوله، پیکر امیرکبیر را به کربلا منتقل کردند و در اتاقی که در آن به سوی صحن امام حسین (ع) باز می‌شود، به خاک سپردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • خرچنگ
    0

    امیر کبیر فقط ظریف ،اگر توافق نمی کرد الان هممون مرده بودیم ،

  • محمود
    0

    تنها وطن پرست وعاشق ایران وایرانی که در طول ۱۴۰۰سال گذشته تا به امروز درتاریخ ایران می درخشد امیر کبیر بود.که شاید اکثر ایرانیان هیچ اطلاعی از زندگی نامه او ونمیدان قبر او کجاست.قبر امیر کبیر درکربلا سحن امام حسین ع میباشد میلیونها ایران که به کربلا رفته اند سوال کنید. میگند نمی دانستیم. واقعا قریب وناشناس شده برای ایرانیان چرا نمیدانم.

  • ایرانی
    0

    خداوند بر درجاتش بیفزاید. واقعا در تمام امور منشاء خیر بود برای مملکت و مردم

  • رضا
    0

    اصلاخات امیر کبیر بسیار خوب بود ولی نخستین نیروی دریائی زمان ایشان نبود و ایران با آموزش سومریان بیش از ۲۵۰۰ سال قبل دریانوردی داشته و نیروی دریائی قوی

  • ناشناس
    0

    خداوند اورا بیامرزد که مظهر درستی و صداقت بود و یک مومن واقعی و دلسوز ملت و مردم به فکر مقام و مال و خیانت به مردم نبود و تا دنیا دنیاست از او به نیکی یاد خواهد شد.

  • سيد محمد
    0

    از واكسن آبله ش هم بنويسيد و نظر اخوندها ش

  • سلطان
    0

    تشکرازشما بخاطرمرورتاریخ میهن لطفآ اگرامکان پذیر میباشد کمی دورتر رابرایمان مرورکنید مانند کوروش هخامنشی

  • ه
    0

    یادش جاودانه.که دیگر هیچ‌وقت ایران مانند او را نخواهد دید. سیاست مداران کنونی یک صدم او سواد و عرضه ندارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها