یک کارشناس و خاورشناس صهیونیستی:

قطر برنده و اسرائیل بازنده اصلی آشتی در شورای همکاری خلیج فارس است

یک کارشناس و خاورشناس صهیونیستی در یادداشتی نوشت که رژیم صهیونیستی پس از مصالحه و آشتی میان شورای همکاری خلیج فارس دیگر چیزی برای خوشحالی کردن ندارد.

قطر برنده و اسرائیل بازنده اصلی آشتی در شورای همکاری خلیج فارس است

"جکی خوجی" با انتشار یادداشتی در روزنامه عبری زبان معاریو با اشاره به آشتی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در جریان نشست اخیر ین شورا در عربستان نوشت که "دوستی" کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و به ویژه آنهایی که اخیراً روابطشان را با رژیم صهیونیستی عادی کرده‌اند "شکننده" است.

خوجی نوشت که پس از هزینه میلیاردها دلار در جنگ یمن و ماجراهای بیهوده، دلایل مختلفی برای پایین آمدن ریاض و ابوظبی از خر شیطان وجود دارد و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا آنها را تحت فشار قرار داد که پیش از از دست رفتن زمان با یکدیگر صلح کنند؛ چراکه مشخص نیست جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در رابطه با ایران چه موضعی اتخاذ خواهد کرد.

وی گفت که امارات نیز به اندازه عربستان برای مصالحه با قطر تلاش کرد؛ چراکه ابوظبی در موضوع قطعی روابط با دوحه، بیشترین افت درآمد را ثبت کرده است. حجم تجارت امارات با قطر سالانه بیش از هفت میلیارد دلار است که سه برابر تجارت بین عربستان و قطر است. تحریم قطر در کل اقتصاد خلیج فارس را با رکود مواجه کرد.

این کارشناس در ادامه افزود که برنده و سود کننده اصلی آشتی، قطر بود و همه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نفس راحتی کشیدند و انتظار می‌رود که همه آنها از این به بعد روابط خود را از طریق گفت‌وگوی صحیح و مسئولانه تقویت کنند و به یک ید واحده در مقابل دیگران تبدیل شوند.

خوجی خاطرنشان کرد: اسرائیل را می‌توان به فهرست بازندگان اضافه کرد و می‌توان گفت که عربستان، امارات و بحرین دوست اسرائیل هستند اما این دوستی "لحظه‌ای و شکننده است و درواقع آنها دوستان واقعی نیستند اما درباره قطر نیز باید گفت که اگر روابطش را هم با تل‌آویو عادی کند، مغرور و زیرک باقی خواهد ماند و پس از مصالحه میان اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) دیگر اسرائیل دلیلی برای خوشحالی ندارد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها