سهم ۱۶ درصدی زنان فیلمساز در میان برترین‌ها

زنان کارگردان، در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۶ درصد از ۱۰۰ فیلم برتر سال را ساخته‌اند.

سهم ۱۶ درصدی زنان فیلمساز در میان برترین‌ها

در تازه‌ترین گزارش سلولوئید سیلینگ، قدیمی‌ترین پژوهش سالانه پیرامون زنان در صنعت فیلمسازی که در دانشگاه سن دیه‌گو انجام شده آمده است که کارگردانان زن در سال ۲۰۲۰ فیلم‌های بیشتری ساخته‌اند. در بیست و سومین دوره‌ی این پژوهش شنبه ۲ ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شده است.

در سال گذشته‌ میلادی کارگردانان زن به موفقیت تاریخی دیگری دست پیدا کرده‌اند و ۱۸ درصد ۲۵۰ فیلم برتر سال را به خود اختصاص داده‌اند. این رقم تا ۱۳ درصد رشد را نسبت به سال ۲۰۱۹ و ۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد. این در حالی است که بسیاری از فیلم‌های کارگردانی شده توسط زنان از جمله "جاودانان" کلوئی ژائو و "بیوه سیاه" کیت شورتلند به سال ۲۰۲۱ موکول شده‌اند. با این حال، امسال فیلم‌هایی چون "پرندگان شکاری" کتی یان و "زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴"پتی جنکینز روی پرده رفتند. فیلم جنکینز اگرچه همزمان در HBO Max منتشر شد، اما رکورد فروش داخلی در حین پاندمی را شکست.

در مجموع زنان ۱۶ درصد ۱۰۰ فیلم پرفروش آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند و نسبت به سال ۲۰۱۹ تا ۱۲ درصد و سال ۲۰۱۸ تا ۴ درصد رشد داشته‌اند. این دومین سال متوالی است که شمار فیلم‌های کارگردانان زن با رشد روبرو می‌شود، اما دست کم ۸۰ درصد فیلم‌های برتر همچنان توسط مردان ساخته شده‌اند.

آمار زنان شاغل در پشت صحنه‌ی فیلمبرداری پروژه‌های سینمایی ناامیدکننده است. در سال ۲۰۲۰، تنها صفر تا چهار زن در ۶۷ درصد فیلم‌ها نقش‌هایی مانند نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده، تهیه‌کننده‌ی اجرایی، تدوین‌گر و فیلمبردار داشته‌اند، و ۹ درصد فیلم‌ها ۱۰ زن یا بیشتر را استخدام کرده‌اند. حدود ۷۱ درصد فیلم‌های سال گذشته ۱۰ مرد یا بیشتر استخدام کرده بودند. در مجموع، بیست و سه درصد از مشاغل پشت صحنه در ۲۵۰ فیلم برتر به زنان اختصاص پیدا کرد. هر چند این رقم ۲ درصد رشد را نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد، اما زنان در سال ۱۹۹۸ نیز ۱۷ درصد از مشاغل پشت صحنه را کسب کرده بودند، بنابراین به نظر می‌رسد که رشد زیادی در دهه‌های اخیر صورت نگرفته است.

زنان حدود ۱۷ درصد از نویسندگان (۲ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۹)، ۲۱ درصد از تهیه‌کنندگان اجرایی (برابر با سال ۲۰۱۹)، ۳۰ درصد از تهیه‌کنندگان (۳ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۹)، ۲۲ درصد از تدوین‌گران (۱ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۹)، و ۶ درصد فیلمبرداران (۱ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۹) را تشکیل می‌دادند. تمامی این ارقام برای ۲۵۰ فیلم برتر بازار آمریکا بر اساس فروش محاسبه شده‌اند.

منبع: 30نما

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها