روزنامه یدیعوت آحارونوت ادعا کرد:

تغییر رویکرد عربستان نسبت به اسرائیل در کتب درسی

تحقیقات یک موسسه مطالعاتی رژیم صهیونیستی حاکی از تغییرات در محتوای آموزشی کتب مدارس سعودی در خصوص این رژیم است که نشان می دهد ریاض رویکرد مثبتی را نسبت به رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است.

تغییر رویکرد عربستان نسبت به اسرائیل در کتب درسی

دنیل سلامی، نویسنده اسرائیلی در گزارشی در روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: برنامه و مواد درسی کتب عربستان در حال تغییر اساسی است و در آن دیگر خبری از "خطر صهیونیست" یا "حکومت صهیونیستی بر جهان با پول و مواد مخدر" نیست و این بدین معنی است که روح همگرایی میان تل آویو و ریاض در حال حرکت در مسیر حذف محتوای ضد صهیونیستی از کتب درسی دانش آموزان سعودی است و نتایج در این رابطه "دلگرم کننده" است.

وی در ادامه نوشت: اسرائیل و عربستان هنوز سد برقراری روابط را نشکسته اند اما کاملا روشن است که عربستان به دنبال کاهش شعله های خصم علیه ماست و مطالعات جدید موسسه مطالعات و سیاست های اسرائیلی IMPACT-SE برخلاف بررسی های سابق خود مؤید این امر است.

وی گفت، این موسسه اسرائیلی در سال جاری میلادی مطالعات کاملی از محتویات کتب درسی دانش آموزان ارائه کرده است و براساس این مطالعات در کتب درسی دانش آموزان مطالب ضد یهود، مخالفت با جامعه همجنسگرایان، مخالفت با حقوق زن دیده می شود.

سلامی ادامه داد: اما همین موسسه اخیرا مطالعات جدیدی از محتویات کتب درسی دانش آموزان سعودی منتشر کرده که نتایج دلگرم کننده ای دارد چرا که به یک تغییر مثبت در رویکرد سیستم آموزشی عربستان اشاره می کند و آن اینکه محتوایی که به خشونت و انجام اقدامات تحریک آمیز ترغیب می کند و نیز مطالب ضد یهودی که از چندین دهه پیش وجود داشت، از کتب درسی حذف شده اند.

وی گفت: مطالبی با این محتوا که اسرائیل به دنبال حکومت بر جهان به طرق مختلف از جمله مواد مخدر، پول و زنان است از برنامه درسی حذف شده است. همچنین یک نیمسال تحصیلی با عنوان "خطر صهیونیستی" کاملا حذف شده است.

سلامی افزود: در عین حال که هنوز اسم "کشور اسرائیل" در کتب درسی نیامده است و در مدارس سعودی حرفی از "مشروعیت کشور یهودی" نیست اما گفتمان تحریک آمیز علیه یهود تقریبا در اکثر موارد متعادل شده است. همچنین محتوای آموزشی که صهیونیسم را یک جنبش سیاسی نژادپرستانه توصیف می کرد حذف شده است، این مساله تأیید می کند که یک جنبش در حال توسعه این روزها در عربستان در حال شکل گیری است و در آینده نزدیک ادامه خواهد یافت و نگرش نسبت به رژیم صهیونیستی رو به اعتدال است، رویکردی که تا حد زیادی بیانگر همگرایی میان عربستان و اسرائیل به ویژه در دوره عادی سازی روابط میان برخی کشورهای عربی مخصوصا در حوزه خلیج فارس و تل آویو است.

وی در خصوص محتوای آموزشی در امارات و قطر درباره رژیم صهیونیستی هم گفت، طی ماههای گذشته پژوهشگران اسرائیلی به بررسی کتب درسی این دو کشور پرداخته اند. وضعیت رژیم صهیونیستی در محتوای آموزشی امارات بهتر است و در کتب درسی دانش آموزان این کشور پیام های زیادی درباره تسامح با رژیم صهیونیستی و تعامل مثبت با این رژیم وجود دارد و به توافقنامه عادی سازی روابط دو طرف پرداخته شده است. اما تصویر رژیم صهیونیستی در برنامه درسی قطر بسیار تیره است و محتوا در همه سطوح کاملا علیه یهود و رژیم است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • امیر
    0

    همه کشورهای جهان بدنبال تامین امنیت و رفاه عمومی مردم و تامین منافع ملی خود هستند...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها