بودجه نظامی سوئد ۴۰ درصد افزایش یافت

پارلمان سوئد، افزایش ۴۰ درصدی بودجه دفاعی را برای ۲۰۲۵-۲۰۲۱ به دلیل تنش‌ها در منطقه دریای بالتیک در سال‌های اخیر تصویب کرد و مقام‌های استکهلم می‌گویند، روسیه دلیل اصلی برای این اقدام است.

بودجه نظامی سوئد ۴۰ درصد افزایش یافت

پارلمان ۳۴۹ عضوی سوئد با بزرگترین افزایش در بودجه دفاعی این کشور در ۷۰ سال گذشته موافقت کرد و بر این اساس، بودجه دفاعی سالانه این کشور تا ۲۰۲۵ به ۱۱ میلیارد دلار می‌رسد.

پیتر هولتکوئیست، وزیر دفاع سوئد پیش از رای گیری پارلمان گفت: این بزرگترین سرمایه گذاری از سال‌های دهه ۱۹۵۰ در کشور است.

این پیشنهاد از سوی دو حزب سوسیال دموکرات و سبزها در دولت اقلیت سوئد در اکتبر سال جاری میلادی مطرح شد و بلافاصله حمایت دو گروه کوچکتر اپوزیسیون را به دست آورد.

دولت سوئد می‌گوید علت تصویب این بودجه، پس از الحاق شبه جزیره کریمه در ۲۰۱۴ توسط روسیه، نقض‌های مکرر حریم هوایی از سوی جنگنده‌های روسیه در کشورهای حوزه بالتیک و ایجاد نهادهای نظامی در کالینینگراد است.

در این بودجه آمده است: برخی از نشانه‌ها وجود دارد که ظرفیت‌های نظامی روسیه در ۱۰ سال آتی بیشتر هم می‌شود. همچنین تعداد مواضع و پایگاه‌های نیروهای مسلح سوئد از ۵۵ هزار مورد در حال حاضر به ۹۰ هزار مورد تا ۲۰۳۰ می‌رسد.

همچنین چندین هنگ منحل شده قرار است بار دیگر فعالیت خود را آغاز کنند و تعداد سربازان وظیفه نیز به ۸۰۰۰ تن در سال می‌رسد که دو برابر سال ۲۰۱۹ است. نیروی دریایی سوئد نیز تجهیزات جدید دریافت می‌کند و مهمات و تجهیزاتش را به‌روز رسانی خواهد کرد.

سوئد در حال حاضر ۱.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف امور دفاعی می‌کند. خط مشی‌های منتشر شده از سوی ناتو که سوئد عضوی از آن نیست، توصیه می‌کند که کشورهای عضو باید دو درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع کنند؛ اقدامی که هنوز محقق نشده است.

در دسامبر ۲۰۱۷، سوئد تصمیم گرفت تا نخستین هنگ نظامی جدید خود از جنگ دوم جهانی را ایجاد کند که واحدی متشکل از ۳۵۰ سرباز مستقر در جزیره "گاتلند" در دریا بالتیک است.

در همان سال، سوئد یک پیش نویس نظامی انتخابی برای زنان و مردان ارائه کرد، چون پیشتر پیش نویس مربوط به مردان را در سال ۲۰۱۰ لغو کرده بود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها