دبیر انجمن ملی طیور ایران:

بیش از نیمی از نهاده‌های وارداتی در اختیار سوداگران قرار دارد

دبیر انجمن ملی طیور ایران گفت: طبق آمار رسمی سامانه جامع تجارت و گمرک تا ۳۰ آبان ماه امسال نزدیک ۸.۶ میلیون تن ذرت، کنجاله سویا و دانه های روغنی وارد کشور شده که بیش از نیمی از آن در اختیار سوداگران قرار دارد.

بیش از نیمی از نهاده‌های وارداتی در اختیار سوداگران قرار دارد

«سید فرزاد طلاکش» افزود: براساس آمارهای رسمی منتشره سامانه جامع تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران، در هشت ماهه امسال حدود ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار تن ذرت، ۹۰۳ هزار تن کنجاله سویا و حدود یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن دانه ‌روغنی وارد کشور شده است.

وی اظهار داشت: این درحالی است که نیاز هشت ماهه صنعت طیور کشور به ذرت و کنجاله سویا در مجموع نزدیک به ۵.۸ میلیون تن یعنی (حدود چهار میلیون تن ذرت و ۱.۸ میلیون تن کنجاله سویا) است که مقرر شده با واردات این دو قلم کالا، کنجاله حاصل از دانه‌های روغنی نیز تامین و در اختیار این صنعت قرار گیرد.

فروش ۵ برابر قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخمگذار اظهار داشت: ضعف‌های شدید مدیریتی در اداره سامانه بازارگاه و روندهای پیچیده اداری موجب اختلالات شدید و جبران‌ناپذیر در صنعت طیور کشور شده، به‌طوری که در موارد متعدد نابسامانی در صنعت طیور کشور و آثار ناخوشایند آن در بازار این محصولات را شاهدیم.

طلاکش بیان‌داشت: بنا به گفته معاون امور تولیدات دامی وزرات جهاد کشاورزی، تاکنون ۵۰ درصد ذرت و ۳۰ درصد کنجاله سویا از طریق سامانه بازارگاه و با نرخ مصوب به دست مرغداران رسیده و بدیهی است در شرایطی که هیچ مرغی در حال پرورش گرسنه نمانده، بقیه نهاده‌ها در اختیار سوداگران قرار گرفته است.

وی گفت: سوداگران این بازار که نهایت بهره‌برداری را از شرایط موجود کرده‌اند، این اقلام را تا پنج برابر قیمت می‌فروشند که همین امر موجب شده مرغداران گوشتی دیگر توان ادامه کار نداشته باشند و از چرخه تولید خارج شوند.

این مقام صنفی ادامه‌داد: در نتیجه با عدم توازن عرضه و تقاضای ایجاد شده در بازار و گران تمام شدن تولید مرغ در مرغداری‌هایی که ناگزیر از ادامه فعالیت بوده‌اند، امروز شاهد نابسامانی در تولید و عرضه مرغ در بازار هستیم.

کاهش تولید تخم‌مرغ به دلیل کاهش کیفیت نهاده‌ها

دبیر انجمن ملی طیور ایران گفت: مرغداری‌های تخمگذار و مادر هم از روی ناچاری و تحمل طی شدن دوره پرورش و تخمگذاری مرغ خود (که دست‌کم ۱۸ ماه است) مجبور به ادامه کار با هر شرایط سختی هستند.

طلاکش افزود: این مرغداران به‌دلیل کاهش کیفیت و کمیت خوراکی که به مرغ خود می‌دهند دچار زیان شدیدتری هم شده‌اند، زیرا مرغ آنان دچار کاهش تولید شده و نرخ‌های فروش تخم‌مرغ خوراکی و نطفه‌دار هم به شدت به زیان تولیدکنندگان بوده و دیگر قابل تحمل نیست.

این مقام صنفی با بیان اینکه نظرات تشکل‌ها نادیده گرفته می‌شود، اظهارداشت: بخش دولتی به تقاضای تشکل‌های معتبر صنفی و از جمله انجمن ملی طیور ایران که یک انجمن بالادستی و مرکب از دست‌کم ۱۴ انجمن، کانون و اتحادیه زنجیره ارزش صنعت طیور است، صحه نمی‌گذارد تا با همکاری یکدیگر این مشکل جدی را برطرف کنند.

وی تاکید کرد: به‌طور حتم بخش خصوصی از هر مجموعه دیگری برای اقتصاد تولید و معیشت مردم دلسوزتر است.

طلاکش گفت: برای خروج از این تنش و التهاب لازم است کار بخش صنفی را به خودش واگذار کنیم و دستگاه‌های حاکمیتی فقط کار نظارت و سیاست‌گذاری کلان را داشته باشند و این همه خود را به دردسر پاسخ‌گویی به صنف و مردم گرفتار نکنند.

وی ادامه‌داد: در غیر این صورت، با این فضای متشنج و نا امیدکننده حاکم بر تولید مرغ و تخم‌مرغ، در آینده نزدیک به مراتب دچار گرفتاری‌های بیشتری خواهیم شد که گرچه کاهش تولید و بیکار شدن عده زیادی کارگر شاغل در این صنف و آسیب‌های جدی منابع تولید کشور را به‌دنبال دارد، اما فشار اقتصادی به جامعه کلان کشور به مراتب زیان‌بارتر خواهد بود.

سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن تخم مرغ در کشور تولید شد که بیش از ۴۱ هزار تن آن به کشورهای هدف صادر شده است.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • وطن
    0

    چه طور اجازه میدن همچین اتفاقی بیفته عدالت کجاست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها