آیا قانونی برای مستضعفان هم داریم؟

سؤال این است که قانون در کجا از مستضعفان حمایت می‌کند؟ این گزاره «باید به قانون احترام گذاشت» برای چه کسانی است؟

آیا قانونی برای مستضعفان هم داریم؟

ابراهیم افتخار

در چند روز اخیر فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن تخریب یک آلونک چهاردیواری با بلوک‌های سیمانی را که با لگدهای ماموران اجرائیات شهرداری بندرعباس ویران می‌شود، نشان می‌داد درحالی که مادر و دختر با گریه‌ای جانگداز و جیغ به ماموران التماس می‌کنند، تخریب نکنید. انتشار این فیلم بسرعت موجی از عصبانیت و ناراحتی وتاسف بین مردم ایجاد کرد.

بعد از عکس‌العمل مردم و مخاطبان در فضای مجازی نسبت به این فیلم، شهردار بندرعباس گفت: تخریب طبق قانون بوده، این خانه در زمین تصرفی ساخته شده بود و بعد از چندین مرتبه تذکر و ارسال ابلاغیه برای تخلیه، این تخریب صورت گرفته است، زمین تصرفی بود و باید طبق قانون تخریب می‌شد.


مدتی پیش نیز در کرمانشاه همین حادثه برای مادر و چند فرزند اتفاق افتاد که درنهایت منجر به مرگ مادر خانواده شد.

پس از آن مسئولان شروع به دلجویی از آسیب‌دیدگان کردند. اگرچه رئیس دستگاه قضا بافوریت دستور برخورد با ماموران و به بهزیستی رسیدگی به وضع این خانواده مستضعف را صادر نمود، ولی سؤالی که از مسئولان عالی رتبه نظام وجود دارد این است که چرا هر از چندی حادثه‌ای از این نوع باید بوجود آید بگونه‌ای که در میان همه مشکلات اقتصادی و تورم و گرانی،اعصاب مردم زیر این فشارهای ناشی از سوءمدیریت‌ها خرد شود؟

براستی جایگاه قانون حمایت از مستضعفان کجاست؟ اگر قانونی هست ضمانت اجرایی آن کجاست؟


تخریب آلونک سیمانی در بندرعباس طبق قانون بود،تخریب آلونک نیمه ‌ویرانه در کرمانشاه قانونی بود،ضرب وشتم دست‌فروشی که از فرط فقر و بیکاری بجای دزدی درحال کسب درآمد برای سیرکردن شکم زن و فرزند است هم طبق قانون است.


آقایان مسئولان!


دهها نمونه دیگر که شما و ما دیده‌ایم و هرگز فیلم و خبر نشدند، و همین‌ها زمینه اعتراضات مردم در سال ۹۸ شد… هنگام دیدن این صحنه‌ها خون‌مان به جوش آمد، اعصاب‌مان بهم ریخت، ولی گفته شد همه این برخوردها قانونی است!


سؤال این است که قانون در کجا از مستضعفان حمایت می‌کند؟ این گزاره «باید به قانون احترام گذاشت» برای چه کسانی است؟

آیا این قانون شامل سازندگان ویلاها در مراتع طبیعی و جنگل‌ها هم می‌شود؟ یا کارآیی قانون صرفا برای توده مردمی است که بفرموده حضرت امام خمینی ولی‌نعمت ما هستند؟

آیا قانون برای قدرتمندان و اعوان و انصار و فرزندان آنها هم ضمانت اجرایی دارد؟ آیا قانونی که برای طبقات ضعیف بخوبی اجرا می‌شود، قابل احترام است؟

باکمال تاسف باید گفت معلوم است که قانون غالبا با انواع حیله‌ها و لابی‌ها و تبصره‌ها به نرمی در خدمت قدرتمندان و فاسدان قرار گرفته است.. ویلاهای غیرقانونی تخریب نمی‌شوند، واگر در چند مورد استثنایی هم تخریب شده‌اند تحت فشار رسانه‌ها و افکارعمومی بوده است.


آقایان مسئولان


شما را به خدا نگذارید آخرین نقطه‌های امید مردم به دین و مذهب و اعتقادات مردم به سادگی از دست برود… آقایان قانون‌گزار بترسید از روزی که خشم این مردم مؤمن و متدین گریبان شما را بگیرد. چندماه دیگر وقت لازم دارید تا طرحی و برنامه‌ای ازسوی مجلس برای رسیدگی به مردم تصویب کنید؟

چقدر فرصت دیگر میخواهید تا ابتدا به وضع خودتان برسید؟چرا مهمترین مسئله شما رسیدگی به حواشی سیاسی است؟


آقایان مسئولان


همه می‌گویید تخریب آلونک‌های به جان‌ آمدگان براساس جمله معروف «طبق قانون بوده است…» انجام شده است.


آیا هر عبارت معروفی قابل احترام است؟ برخی از این قانون‌ها را باید به دیوار کوبید شما که برای تبصره پیدا کردن برای توقف قوانین آشنایی دارید. این تبصره‌ها را برای مردمی که به جان آمده‌اند، بکار گیرید… این همه روی اعصاب مردم فشار وارد نکنید و با روان مردم بازی نکنید…

و قبل از اینکه دیر شود کاری کنید.

74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رزطط
    0

    بنیاد بخور بخوران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها