محدودیت‌ کرونایی در هرمزگان و امید به رسیدن روزهای بهاری

براساس مصوبه ستاد مقابله با بیماری کرونا، از امروز شنبه اول آذرماه در سراسر کشور از جمله هرمزگان محدودیت کرونایی آغاز شده، محدودیت هایی که شاید اندکی ما را به روزهای خوش بهاری در سالیان گذشته نزدیک کند.

محدودیت‌ کرونایی در هرمزگان و امید به رسیدن روزهای بهاری

امروز ویروس کووید ۱۹ سایه ترسناک ومرگ آن را در سراسر هرمزگان گسترانده و تا به امروز با وجود همه تلاش های کادر پزشکی ودرمانی ، بیش از ۸۸۰ نفر در استان قربانی این بیماری شدند، این آمار در آبان ماه به ۶۱نفر رسید.

تاخت و تاز کرونا نه تنها در هرمزگان که در سراسر کشور چنان بی رحمانه و پرشتاب است که مسوولان برای حفظ جان مردم، اعمال مجدد محدودیت های کرونایی را در دستور کار قرار داده و از اول آذرماه با جدیت هر چه تمام تر اجرای آن آغاز شده است.

همکاری و همدلی و تحمل سختی ها برای کاهش این بیماری برای مردم یک ضرورت است و با یاری هم از دستورالعمل وپروتکل های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا تبعیت کنیم که بطور حتم نتایج آن کاهش ابتلا به این بیماری بویژه مرگ ومیر درپی خواهد داشت.

محدودیت هایی که به طور یقین مشکلات بسیاری برای بیشتر گروه ها به ویژه مشاغل غیررسمی و کسانی که حقوق و درآمد ثابتی ندارند، خواهد داشت اما امید آن می رود که با اعمال این محدودیت ها و در صورت همکاری همه مردم و همدلی در رعایت پروتکلهای بهداشتی ، بتوان شیوع این ویروس را کمی کنترل و اندکی به روزهای خوش بهاری نزدیک شد.

نگاهی به محدودیت های کرونایی در هرمزگان

شیوع بالای کووید ۱۹ در سراسر کشور و افزایش شمار مرگ و میرهای ناشی از آن دولت تدبیر و امید را بر آن داشت تا یک طرح جامع را به منظور اعمال محدودیت هایی با سطح‌بندی شهرها به مناطق قرمز، نارنجی و زرد تدوین کند که زمان اجرای آن از اول آذرماه می باشد.

در این طرح مناطق مختلف براساس میزان شمار بیماران مبتلا و بستری در مراکز درمانی به سه سطح قرمز، نارنجی و زرد تقسیم شده که سطح سه یا قرمز بیشترین میزان محدودیت را دارد و سطح دو یا نارنجی محدودیت های کمتری دارد و میزان اعمال محدویت ها در شهرهای دارای سطح یک یا زرد کمتر است.

بر این اساس در شهرستانهای قرمز یا دارای سطح سه به جز مشاغل ضروری از جمله فروشگاه های و مراکز عرضه و تولید مواد غذایی و مراکز درمانی ، همه مشاغل تعطیل می‌شوند و در شهرستانهایی با وضعیت نارنجی یا سطح هشدار دو مشاغل سطح سه و چهار، تعطیل خواهند بود.

تعطیلی ها فقط شامل مشاغل و کسب و کارها نیست و شامل، مدارس، آموزشگاهها، دانشگاهها و مراسم فرهنگی و مذهبی نیز می شود و در سطوح هشدار یک، دو و سه آموزش ها و مدارس غیر حضوری است و برای دانشگاهها و مراسم مذهبی و فرهنگی نیز فعلا به مدت دو هفته محدودیت ایجاد شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: محدودیت‌های جدید کرونایی از اول آذر در شهرهای دارای وضعیت قرمز استان اعمال می‌شود.

سعید ناجی بیان داشت: با اعمال محدودیت های جدید کرونایی، فعالیت ادارات بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا در شهرستانهای با سطح هشدار ۳ و قرمز فقط با حدود یک سوم نیروها خواهد بود ، در سطح دو یا نارنجی ۵۰ درصد کارکنان حضور پیدا می کنند و در شهرستانهای با وضعیت زرد یا سطح هشدار یک، دو سوم کارکنان حضور خواهند داشت.

وی افزود: محدودیت های بعدی برای تردد وسایل نقلیه است که در شهرستانهای با وضعیت دو و سه یعنی قرمز و نارنجی، خودروهای بومی با پلاک هر شهرستان حق خروج از شهرستان را ندارند و خودروهای با پلاک غیر بومی شهرستانهای دیگر حق ورود به این شهرستانها ندارند.

ناجی تصریح کرد: سفر به شهرهای دارای وضعیت نارنجی و قرمز ممنوع است و و رانندگان ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: رفت و آمد در شهرهای وضعیت قرمز از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح ممنوع است و در صورت نادیده گرفتن این موضوع، فرد خاطی ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

ناجی ابراز داشت: در صورت کتمان ابتلا به بیماری کرونا و همچنین خروج بیماران کرونایی از محدوده قرنطینه در نظر گرفته شده، ۲۰۰ هزار تومان جریمه و در صورت سفر به خارج از شهر خود، ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان از اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برای کنترل شیوع کرونا به صورت محله به محله خبر داد و گفت: در این طرح، نیروهای بسیج در کنار دیگر گروه‌های خدمت رسان، به صورت محله به محله کار نظارت بر قرنطینه افراد مبتلا به کرونا و همچنین خدمت رسانی را به عهده دارند.

رنگ شهرهای هرمزگان در محدودیت های جدید کرونایی

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: براساس تقسیم بندی جدید انجام شده، دو شهرستان در استان شامل بندرعباس و کیش در سطح سه هشدار (قرمز) قرار دارند که محدودیت ها در آن از اول آذرماه آغاز و به مدت دو هفته ادامه دارد.

دکتر حسین فرشیدی اظهار داشت: هفت شهر شامل بستک، حاجی آباد، پارسیان، بندرخمیر، رودان، قشم و جزیره هرمز در سطح هشدار دو (نارنجی) و شش شهر ابوموسی، بشاگرد، بندرلنگه، جاسک، سیریک و میناب در شطح هشدار یک (زرد) تقسیم بندی شده اند و براساس محدودیت های مشخص شده در این مناطق باید فعالیت کنند.

۲۲ بیمار کرونایی با شرایط وخیم در هرمزگان بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان را ۲۵۱ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۷۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که حال ۲۲ نفر از آنها وخیم است.

دکتر فرشیدی بیان داشت: متاسفانه به دلیل بی توجهی به رعایت پروتکلهای بهداشتی و برگزاری مراسم جشن و دورهمی های خانوادگی در هفته های گذشته، در روزهای اخیر شمار فوتی های استان افزایش یافته و تا روز ۳۰ آبان ماه به ۸۸۰ نفر رسیده که بیش از ۶۰ نفر از آنها تنها در طول یکماه آبان قربانی این ویروس شدند.

وی با تاکید بر اینکه رعایت پروتکلهای بهداشتی یک مسوولیت و وظیفه اجتماعی مهم است، گفت: مردم باید در نظر بگیرند که بی توجهی به این پروتکلها به معنای شیوع بیشتر کرونا و ادامه دار شدن محدودیت ها و افزایش مرگ و میرها است و از همین رو باید نسبت به این موضوع حساسیت ویژه داشته باشند.

هشدار در هرمزگان بسیار جدی است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با اشاره به آغاز محدودیت های کرونایی در استان از اول آذرماه، گفت: هدف از این محدودیت ها، کاهش رفت و آمدها و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری است تا شمار بیماران بستری کاهش یافته و بتوان با کمترین آسیب از این موج کرونا عبور کرد.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: بارها و بارها نسبت به اجتناب مردم از حضور در تجمع ها و دورهمی های خانوادگی هشدار داده ایم زیرا که بیشتر امکان انتقال از همین جمع ها می باشد و باید شرایط خطر را بسیار جدی گرفت.

وی ادامه داد: جرایم سنگینی برای کسانی که این محدودیت ها را رعایت نکنند در نظر گرفته شده و همچنین بیماران قرنطینه خانگی نیز در صورت خروج از منزل مشمول جریمه هستند.

اجرای محدودیت های ترافیکی کرونا در ۹ ورودی هرمزگان

رییس پلیس راهور هرمزگان با اشاره به آمادگی نیروی انتظامی برای اجرای محدودیت های ترافیکی از یکم آذرماه در مبادی ورودی استان و شهرهای نارنجی و قرمز گفت: این محدودیت ها با استقرار نیرو در ۹ ورودی هرمزگان اعمال می شود و در شهر بندرعباس مرکز استان نیز در چهار نقطه میدان دفاع مقدس، میدان شهید باهنر، بلوار شهید رجائی و بلوار راه آهن مبادی ورودی و خروجی کنترل خواهد شد.

سرهنگ مجید صالح پور افزود: براساس محدودیت های جدید ، ورود و خروج وسیله نقلیه غیر بومی به شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز ممنوع و متناسب با کد اعلامی جریمه می شوند و در صورت ورود خودرو های شخصی با پلاک غیربومی به شهر های نارنجی در هر۲۴ ساعت مبلغ ۵۰۰هزار تومان جریمه می شوند و در صورت ورود خودرو های با پلاکی غیر بومی به شهرهای قرمز درهر ۲۴ساعت مبلغ یک میلیون تومان جریمه می شوند.

این مسئول انتظامی بیان داشت: ورود و خروج وسیله نقلیه غیر بومی به شهرهای با وضعیت زرد عادی ودر صورت ورود خودروهای با وضعیت زرد به منطقه نارنجی وقرمز نیز غیرمجاز و متناسب با کد اعلامی جریمه می شوند.

وی ادامه داد: پلیس راه و راهور استان با استقرار تیم های کنترلی و همپوشانی با سایر رده های انتظامی ،امدادی ، هلال احمر و بهداشت ودرمان مسئولیت کنترل ورودی شهرها را با ایجاد موانع فیزیکی برعهده خواهند داشت.

سرهنگ صالح پور تصریح کرد: پلیس راه و راهور مسیرهای فرعی ورود به استان را شناسایی و علاوه برایجاد موانع از امکانات وتجهیزات سازمان ها ودستگاه های متولی ومسئول استفاده خواهد کرد ودر صورت اصرار متمردین به قانون، نسبت به اعمال قانون آنان اقدام خواهد شد.

رییس پلیس راهور استان هرمزگان با تأکید بر اینکه گام اول و هدف ما اطلاع رسانی و راهنمایی کردن شهروندان می باشد اما در صورت عدم ملاحظه مجبور به اعمال قانون خواهیم شد، اذعان داشت: تردد خودرو های امدادی، در مانی ، انتظامی، حمل بار و مسافر مشمول محدودیت های ترافیکی نمی گردند.

وی ادامه داد: همچنین ممنوعیت های تعیین شده شامل کارکنان دستگاه های دولتی که محل سکونت آنها با محل خدمت آنها در یک نقطه قرار ندارد ویا هموطنانی که نوبت عمل جراحی دارند وافرادی که دارای احضاریه دادگاه می باشند نمی شود و این افراد با ارائه مدارک مربوطه می توانند وارد محدوده شهر شوند.

سرهنگ صالح پور یادآور شد: در شهرهایی که کنارگذر و کمربندی ندارند شهرداری ها موظفند یک خیابان ویژه برای کسانی که از محدوده شهر عبور کنند در نظر بگیرند.

به گفته این مقام انتظامی تمهیداتی اندیشیده شده که افرادی که نیاز مبرم به تردد دارند با صدور برگ مجوز از سوی پلیس راه استان اجازه تردد به آنان داده می شود.

معیشت و آرامش دیگران را فدای بی خیالی و خودخواهی نکنیم

قرنطینه و محدودیت احتمالا برای برخی از ما به معنای درآمد، رفاه و آرامش کمتر می باشد اما این محدودیت ها برای خیلی ها جنگی نابرابر برای انتخاب مرگ و نان است؛برای آنانیکه که روزگارشان با پخت غذای خانگی و فروش آن به بازاری ها می گذشت و یا آنها که با جابجایی و حمل کالا در این تورم ۴۰ درصدی نانی بر سفره خانواده اش می بردند، یا آن هایی که با دست فروشی و کسب روزی حلال گذران عمر می کردند و خیلی های دیگر این روزها اینگونه می گذرد که غم نان خورم یا غم جان.

پس کاش همه ما احساس مسوولیت کنیم و با رعایت پروتکلهای بهداشتی و بهبود شرایط ، کمکی به بازگشت روزهای بهاری به جامعه داشته باشیم و در این میان مسوولان و برنامه ریزان نیز حمایت هایی جدی تر و اثرگذارتراز گروه های آسیب پذیر جامعه انجام دهند تا وضعیت به یک ثبات نسبی برسد و روند ابتلا و مرگ و میر کمی کاهش یابد.

گرچه همه ما می دانیم که کرونا فعلا رفتنی نیست و باید به زندگی در این شرایط خو بگیریم، اما می توانیم با درک وضعیت جامعه و انجام کارهایی که به سلامت خود و عزیزانمان کمک می کند، اندکی آرامش را به این روزهای بحران زده و پراسترس تزریق کنیم.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها