در گفتگو با یک نماینده مجلس بررسی شد

وقتی پولدارها مدرک خارجی می‌گیرند! / ضرورت توقف انتقال دانشجویان پزشکی از خارج به داخل پس از رفع شرایط اضطرار

یک نماینده مجلس با بیان اینکه «در شرایط ارزی سال‌های اخیر امکان بازگشت دانشجویان و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های داخلی فراهم شد» تاکید کرد: این اقدام در شرایط عادی توجیهی ندارد و باید پس از رفع شرایط اضطراری حذف شود.

وقتی پولدارها مدرک خارجی می‌گیرند! / ضرورت توقف انتقال دانشجویان پزشکی از خارج به داخل پس از رفع شرایط اضطرار

به گزارش خبر فوری ، عده ای از دانش آموزان رشته تجربی ضمن اشاره به سختی کنکور این رشته تحصیلی برای ورود به رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی از پدیده تقریبا جدیدی گله گذاری کرده اند که استرس کنکور را برای آنها دو چندان کرده و بذر بی انگیزگی را در دل آنها کاشته است.

نظرات مطرح شده توسط این دانش آموزان حاکی از امکان اخذ پذیرش بسیاری از داوطلبین رشته پزشکی و دندانپزشکی در یکی از دانشگاه‌های خارجی به پشتوانه مالی است که حتی مجاز به انتخاب رشته دردانشگاه‌های سراسری هم نیستند و پس از فارغ التحصیلی می‌توانند در ایران اقدام به طبابت کنند.

آنها براین باورند که متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی دانشگا‌ه‌های خارجی با گذراندن چند واحد امکان بازگشت و تحصیل در یکی از دانشگاه‌های بین المللی داخلی را دارند.

در همین رابطه با سید مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با هدف توجه به دغدغه دانش آموزان رشته تجربی و متقاضیان کنکور پزشکی گفتگو شد تا اگر بی عدالتی یا سوء مدیریتی وجود دارد هر چه سریعتر در دستور کار مجلس و دولت قرار گیرد.

سید مرتضی خاتمی در کفتگو با خبر فوری اظهار داشت: فقط آن دسته از فارغ التحصیلانی موفق به طبابت در ایران می‌شوند که اولا دانشگاه محل تحصیل ایشان مورد تایید وزارت بهداشت باشد و ثانیا مدارک ایشان در ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تایید قرار گیرد و در آزمون مهارت نیز قبول شوند.

وی افزود: بعلاوه با توجه به شرایط ارزی سالهای اخیر نیز امکانی برای دانشجویان ایرانی فراهم شد تا بتوانند در مراحل اولیه تحصیل در خارج و پس از ارزیابی واحد های اختصاصی پاس شده و تایید دانشگاه محل تحصیل با پرداخت هزینه در یکی از دانشگاه های داخلی ادامه تحصیل دهند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «منکر سخت بودن شرائط کنکور پزشکی در کشور نیستیم»، تصریح کرد : بخش قابل توجهی از متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارج، از میان همان متقاضیان پذیرفته نشده کنکور هستند.

خاتمی خاطرنشان کرد: البته بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی خارجی مورد تایید ایران شرایطی برای جذب دانشجو دارند که رتبه های پایین در کنکور داخلی امکان پذیرش در آن دانشگاه ها را ندارند. ولی بهر حال می پذیریم که باید چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی شرائط و تسهیلات بهتر و بیشتری برای امکان راهیابی جوانان به دانشگاههای داخل کشور فراهم شود تا از شرائط نامتعادل فعلی رهائی یابیم.

وی با اشاره به مشکلات تحصیل در خارج از کشور بیان داشت: این داسته از دانشجویان با هزینه شخصی و مشکلات عدیده در صورتی می توانند تحصیل در رشته پزشکی را شروع کنند که بر اساس فهرست وزارت بهداشت، در دانشگاه های مورد تایید که به صورت سالانه مورد ارزیابی قرار می گیرد، قرار داشته باشند و برای طبابت نیز پس از ارزیابی نهائی مدارک و شرکت در آزمون مهارت مجاز خواهند بود.

نماینده مردم ماهنشان گفت: در واقع چنین شیوه ای تقریبا در بسیاری کشورها معمول بوده و حقوق متقاضیان داخل و فارغ التحصیلان خارج رعایت می شود. البته استمرار روش تبدیل به داخل وجهی ندارد و پس از رفع شرائط اضطرار باید جمع شود.

خاتمی یادآور شد: بنظر می رسد راهکار اساسی همان افزایش ظرفیت پذیرش در داخل در چهارچوب استانداردها و همچنین تغییر رویه پذیرش دانشجو و پذیرش بر اساس رتبه بندی دانشگاههای داخل باشد.

گفتنی است در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، آیین نامه جدید انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخل کشور با تصویب وزیر علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. بر اساس آن دانشجوی شاغل به تحصیل در مقطع دکترای حرفه‌ای رشته‌های علوم پزشکی، صرفاً براساس درخواست دانشجو و دارا بودن شرایط مندرج در این آئین نامه و تأیید دانشگاه مبدا توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فقط امکان انتقال به مقاطع کارشناسی و رشته‌های مرتبط را براساس مفاد مواد ۴ و ۵ دارد.

منبع: خبرفوری

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • ناشناس
    0

    طرف بامعدل ۱۰چون پول داره میره خارج ازکشورخدامیدونه چطوری دریکی ازرشته های پزشکی دندان دارومدرک میگیره وبرمبگرده اونوقت دانش آموزبااستعدادچون نمیتونه هزینه بده بایدحسرت بخوره.اگرقیامتی باشه جواب دل همه ی ایناروکسانی که سهمیه هاواین قوانین روتصویب کردندبایدبدن انشاءالله.

    نظرات شما -
    • س
      0

      کافی است انحصار در رشته پژشکی وکالت.سردفتری .مهندسی برداشته شود هم تحصیل کرده ها شاغل می شوند هم پشت کنکوری ها تحصیل کرده بعلاوه هزینه های خدمات پزشکی حقوقی مهندسی بشدت سقوط رده ملت همانند کشورهای توسعه یافته ِزندگی کم هزینه و راحتی خواهند داشت اکنون خون مردم توسط جماعتی کاسب در شیشه است ملت را از این وضعیت نجات دهید جناب آقای رئیسی یا علی مدد..

  • اکبر
    0

    این آقا به شعور ملت توهین می کند و این سواستفاده و بی عدالتی رو توجیه می‌کنه چرا کسی که باسطخ سواد کم و با پول یکسال در خارج و اونم دانشگاه من دراوردی مثلا درس میخونه انتقال به دانشگاه داخل کشور میدن این تضییع حقوق دیگران نیست ؟!!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    جوانان فقیرهم چندساله مدرک دارنندولی بجایی نرسیدنندبیکاروحلاف

  • مقتول
    0

    چه جالب این اتفاق دیگه نزدیک صد ساله داره میفته این‌چهل سالم بدتر و بیشتتتتر شد فقط پولدارها نیستن خیلیها اینکاررو میکنن ، میگن ی مدت کوتاه از برجمون میزنیم میریم ی دانشکاه درپیتی و بعدشم ... صد البته فرزندان فوق بیسواد نهادهای دولتی رو که به خارج اعزام میشن رو فراموش نکنین یک تجربه شخصی رو بیان میکنم در یکی از دانشگاههای خارجی که عده ای ایرانی و از جمله فرزندان نهادهای دولتی دراونجا تحصیل میکردن ، در یک تجمع بطور اتفاقی اساتید و روسای یک دانشگاه علوم پزشکی رو دیدم ، جالبه بدونین خیلی رک گفتن دانشجوهای ایرانی اکثرا اولا هنوز زبان را نمیدانن و درثانی بیولوژی را ابدا نخوندن و نمیفهمن چرا که فارع التحصیل ریاضی و غیرو هستن !!!!!!!!!!!!!!!!! دیگه خودتون تصورکنین که اینها فقط با هدایای ایرانی و غیرو اونجا نمره میگیرن و .. بعد هم در وطن با کلی دک و پوز و کلاس آبدوغ منو شمارو با دریافت دستمزد کلان علیل میکنن یا به قتل میرسونن

    نظرات شما -
    • رها
      0

      پس همه جا بی قانونه همینه هرچی بهداشت جهانی دیکته میکنه اینا اجرا میکنن چون خودشون چیزی برای ارائه کردن ندارن

  • ب
    0

    انحصار را حذف کنید تا ملت نفس بکشند بنده برای ترمیم یک دندان ۲ میلیون تومان باید پرداخت کنم در رشته علوم انسانی بیش از ۷ سال در دانشگاه درس خوانده ام اکنون درآمدی پایین دارم دندانپزشک ۵ سال درس می خواند یک روز معادل یک ماه حقوق می گیرد چرا برای اینکه انحصار است اجازه دهید ظرفیت بالا برود تا عرضه و تقاضا متعادل و فرزندان این مرز و بوم در داخل کسور رشته ای که آینده داراست و دوست دارند درس خوانده هزینه های مردم کاهش یابد.

    نظرات شما -
    • یاشار
      0

      اولا ۸ سال(۶سال درس+۲ سال طرح رایگان)که سال قبل کنکور هم خودتون میدونید کیفیت چقدر فرق داره، نه ۵ سال،ثانیا مواد و اجاره ی محل مناسب سر به فلک زده،ثالثا شما نرو پیش یه دکتر متخصص تو بالا شهر،الان ترمیم خیلی جاها زیر۱ هست،رابعا درس خوندن به سال نیست به کیفیت و مهارت،ضمنا شما به سهمیه ها اعتراض کن که مسبب این اوضاع هست

    • ط
      0

      این آقا خودش معترف است ۶ سال درس و ترمیم دندان در پایین شهر نزدیک به یک میلیون تومان است آقاجان شما خودت را گول می زنی یا ملت را فکر کن دندانپزشک نیستی ۴ تا دندان خراب داری که باید روت کانال شده و پر شود بابت روت کانال ۱۲۰۰ و بابت پرکردن ۸۰۰ هزارتومان آنهم در مرکز شهر نه بالا ی شهر حال محاسبه کنیم می شود ۸ میلیون .حداقل دستمزد ماهیانه ۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان می باشد بنابراین شما باید معادل ۳ ماه و ۱۵ روز حقوق تان را بابت ۶ساعت کار دندانپزشک پرداخت کنید چرا برای اینکه دندانپزشک کم است قیمت گران ...

  • ناشناس
    0

    نمونه اش پسر مدیر موادمخدر فارس هست حتی مجاز به انتخاب رشته آزادهم نشد الان درچین پزشکی میخونه با پول و رانت پدر بعد هم میاد ایران پول پارو کنه.نباید به ایهایی که قبول نشدن اجازه طبابت داد

  • م
    0

    خیلی از دانشگاهای اروپایی المان و حتی فرانسه اگر زبان کشورشون و بلد باشید رایگان پزشکی میخونید و کار هم پیتونید بکنید هر کس عرضه داره بسم الله بره درس بخونه اتفاقا این کلاه گشادیه که سر ملت گذاشتند دانشگاه های ایرانی مروج بی سوادی کلاس الکی و خالی کردن جیب مردم رو عهده دارند و دانشگاه های درجه سوم روسیه ک اکراین دانمارک هند و چین از دانشگاه های ما موفق تر دانشجو بار می اورند ی مقدار تفکر کنید ولی اینکه یک نفر دو ترم در دانشگاه های مذکور درس بخواند و بیاید در دانشگاه ایران ادامه تحصیل بدهد اخر حق خوری و نامردی است !!! خدا لعنت کند مسببان این همه پشکلات مردم را که حتی اینقدر بدبخت شده ایم که در این مملکت بعنوان اسیر زندگی میکنیم و به ناچار نفس میکشیم

  • احمد
    0

    حتماً شامل حال پسر یا دخترش و یا فامیلاش میشود مگرنه فکر و مردم نیستند

  • ح
    0

    با مصوبه جدید شورای عالی بی خاصیت انقلاب فرهنگی ، نمره فروشی در مدارس باب خواهد شد لو رفتن سوالات و فروش آنان روزی عده ای سودجو خواهد شد. خدایا این ملت از دست مسولان بی کفایت به ننک و تنگ آمد

  • کاربر ناشناس
    0

    خدا تمام مافیا ها رو لعنت کنه خدا نظام سرمایه‌داری داری رو نابود کنه ما هرچه میکشیم از همین سرمایه‌دارها میکشیم آنها هر روز پولدار تر و ملت فقیر تر میشوند

  • علی
    0

    علوم پزشکی اصفهان سال ۹۱ دندانپزشکی دفترچه زده ۵۴ نفر ! با سهمیه ۳۰ درصد من رفتم سر کلاس روز اول ۸۶ نفر سر کلاس بودن لیست حضور و غیاب چاپی!!! خدا خیر سهمیه هیات علمی!!! تا سال آخر کلاسمون شد نزدیک ۱۰۰ نفر !!! اندک اندک جمع مستان میرسد! از خارج الان که روتین شده دیگه خارج اصلا همه از دبیرستان میرن تا هم سربازی بپیچونن و هم برگشت برای ... خدمت!! فقط من بدبخت که ۲ سال خودمو کشتم برای کنکور و این جماعت احمق! تازه بدونید بین الملل از سال ۹۲ یعنی سال بعد از من ۴۰ درصد همون ۵۴ نفر گرفت یعنی از ۱۰۰ نفر حدود حداکثر ۳۰ نفر آزاد بقیه پول و سهمیه!

  • معتقد
    0

    معتقدم اگر فساد از بین برود، عمده مشکلات ز بین میرود و تحریم ها ب یاثر میشود. اگر فساد (رشوه، کلاهبرداری، تقلب، احتکار، کم فروشی، گران فروشی، انحصار گرایی، مافیا،... مدرک فروشی که خطرناکترین فساد است و نسلها مفسد میکند!) ازبین برود، مسائلی مثل بیکاری، کم درآمدی، معیشت، خودروسازی، بهره وری پایین، ناکارآمدی،... تصادفات دلخراش رانندگی... همه اش ریشه در فساد است، چرا به اندازه کافی قانون خوب است، حتی بودجه هست، امکانات هست، این فساد است موجب اتلاف عمر و امکانات و فرصت های آبادنی کشور میشود. دنباله کامنتهایی است، حقایق این نیست که لزوما طبق میل ما باشد، ممکن است در حرف دیگران رگه هایی از حقیقت باشد. https://www.khabarfoori.com/detail/2734623

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها