۲ هزار میلیارد تومان در حوزه سد آزاد کردستان سرمایه‌گذاری شده است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: در پروژه سد آزاد و سامانه انتقال و شبکه های آبیاری و زهکشی پایاب سد حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که به رشد و توسعه اقتصادی استان کمک شایانی خواهد کرد.

۲ هزار میلیارد تومان در حوزه سد آزاد کردستان سرمایه‌گذاری شده است

بهرام نصراللهی زاده روز یکشنبه اظهار داشت: در پایاب سد آزاد در حوزه شهرستان سنندج چهار هزار و ۵۰۰ هکتار باغ ایجاد می شود و ایجاد استخرهای ذخیره آب و ایستگاه های پمپاژ و انتقال آب و توسعه اراضی آبی و باغات می تواند نقش مهمی در رفاه و معیشت کشاورزان ایفا کند.

وی یکی دیگر از اقدامات بزرگ دولت در کردستان را تکمیل سدهای بزرگ به منظور تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان برشمرد و افزود: علاوه بر این، تصفیه خانه‌های شبکه فاضلاب هم در شهرهای مختلف استان ایجاد شده و به بهره‌برداری رسیده است.

نصراللهی زاده با بیان اینکه تامین آب برای فعالیت‌های بخش کشاورزی از اقدامات عمده دولت در کردستان است، اضافه کرد: این طرح تحول مهمی در بخش کشاورزی ایجاد می‌کند چرا که عملکرد و درآمد یک هکتار اراضی آبی در مقایسه با اراضی دیم در بخش زراعت بیش از ۱۰ درصد و در بخش باغداری تا بیش از ۵۰ برابر ارزش افزوده با خود به همراه دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان به تامین آب برای طرح های بزرگ صنعتی در استان هم اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر برای اجرای طرح‌های بزرگ پتروشیمی و زنجیره فولاد و دیگر طرح های خوبی که در دستور کار قرار دارد از لحاظ تامین آب صنعتی مشکلی وجود ندارند.

نصراللهی‌زاده گفت: سال گذشته برای پروژه‌های شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد گاران در حوزه وزارت نیرو و طرح خط و تاسیسات انتقال آب شرب از سد گاران به شهر مریوان، ۱۳۷ میلیارد تومان درخواست شد که ۱۱۰ درصد تحقق پیدا کرد و به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان آذر امسال از این مقدار اراضی یک هزار و ۹۰۰ هکتار به کشت آبی تبدیل می‌شود و مابقی آن تا پایان سال مالی ۱۳۹۹ زیر پوشش قرار می‌گیرد.

نصراللهی‌زاده اضافه کرد: در مجموع تاکنون برای احداث سد گاران، شبکه پایاب و سامانه انتقال آب در بخش وزارت نیرو، ۷۸۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: طرح انتقال آب سد گاران به شهر مریوان نیز در دست اجراست و تا آخر امسال بخشی از آب شرب مورد نیاز این شهر از محل سد گاران تامین می‌شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها