درصورت تخصیص ارز نیما

دارو ۵برابر گران می‌شود

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران تخصیص ارز نیمایی به حوزه دارویی را موجب چالشی عظیم در آینده این صنعت دانست که قیمتِ کنونی دارو را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد.

دارو ۵برابر گران می‌شود

سیدحسام الدین شریف نیا که در برنامه "خیابان فرصت" رادیو گفت و گو حضور داشت، اهمیت صنعت داروسازی در ایران را بدلیل شرایط تحریمی اینگونه تشریح کرد: صنعت داروسازی کشور ما را نجات داده است؛ حال آنکه ضعف این صنعت در بسیاری کشورها موجب از دست رفتن منافع ملی شده است.

وی مشکلاتِ دسترسی به دارو در حوزه امنیت را چالش زا خواند و تصریح کرد: کشوری مانند ونزوئلا دچار چنین چالشی است ولی ایران این مشکل را ندارد.

شریف نیا صنعت داروسازی کشور را با کمترین میزانِ نارضایتیِ مخاطبان، موفق دانست و گفت: دائمی ترین چالش صنعت داروسازی کشور، قیمت گذاری دارو است که ناشی از دو عاملِ قیمت ارز و نرخ گذاری های آئین نامه ایِ توسط وزارت بهداشت می باشد.

وی ادامه داد: دولت زمانی تصمیم گرفت نرخ ارز تخصیصی به دارو را ۴۲۰۰ تومان اعلام کند که از آن تاریخ تا امروز، صنعت داروسازی با چالش بزرگی مواجه شده و هر روز آئین نامه و دستورالعمل جدیدی صادر می شود که صادرات را هم تحت الشعاع قرار می دهد.

شریف نیا در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، قیمت داروی تولیدی کشور را همچنان بر اساس نرخ دولتی دانست که مشخص نیست با ادامه این روند، تاب آوری صنعت دارو چه سرنوشتی پیدا می کند.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران گفت: دولت می توانست بودجه تعیین شده برای پوشش تفاوت نرخ ارز را در اختیار بیمه ها قرار دهد تا مردم کمتر دچار مشکل هزینه ای شوند ولی امروز که با بی پولی مواجه شدیم، گمانه هایی نسبت به حذف ارز دارو به گوش می رسد.

شریف نیا خاطرنشان کرد: از این به بعد چالش بزرگ تری برای صنعت داروسازی پدید می آید؛ خاصه آنکه این صنعت طی سال های اخیر به شدت دچار ضرر و زیان شده است.

*تامین اجتماعی چالشی دیگر پیش روی صنعت دارویی کشور است

همچنین هادی اسماعیلی، متخصص داروسازی بالینی یکی از چالش های بزرگ صنعت داروسازی را ناظر بر ورود شرکت های بیمه گر در تولید دارو دانست و افزود: تامین اجتماعی مداخلاتی دولتی دارد ولی در حوزه تولید دارو ورود یافته و چون شرکتی بیمه گر است، مطلوبِ بازار دارو را در حداقل قیمت گذاری می داند.

وی افزود: بر خلافِ سیاست های درمانی کل دنیا که در زمان تجویز، هزینه ها کاهش می یابد، ما از مسیر تولیدکننده های دارو که به سازمان تامین اجتماعی وابسته هستند، قصد کاهش هزینه های نظام سلامت را داریم.

اسماعیلی این روند را موجب تجویزهای غیر منطقی دارو دانست و گفت: به همین جهت مردم مقدار زیادی داروی تاریخ مصرف گذشته در منازل خود دارند و این بی توجهی بدلیل قیمتِ بسیار پایین دارو در کشور است.

وی همچنین صنعت دارو را به دو قسم عمومی و بیوتکنولوژی تقسیم بندی و اظهار کرد: در مورد داروهای عمومی، با مخاطب ۸۰ میلیونی مواجهیم که موجب چرخش چرخ های این صنعت هستند و این درحالی است که دارو برای بیماری های خاص، از چنین مخاطبی بی بهره است و لذا تولید این قسم از داروها جوابگوی این صنعت نمی باشد.

اسماعیلی احیای این نقیصه را در سایر کشورها، موجب شکل گیری سطح اینترنشنالِ صنعت داروسازی در دنیا عنوان کرد و گفت: شرکت های مختلف داروسازی هر یک در کشوری و قاره ای قرار دارند و دارویی خاص را تولید کرده و بدنبال یافتنِ بازاری بین المللی برای خود هستند.

این متخصص حوزه دارویی افزود: در ایران بدلیل مشکلات سیاسی از چنین شرایطی بی بهره هستیم؛ خاصه آنکه نقل و انتقال پول هم بخوبی صورت نمی گیرد.

منبع: رادیو گفت و گو

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    0

    اگر چنین اتفاقی بیفتد تیر خلاص است بر مردم

    نظرات شما -
    • زردشت
      0

      تیرخلاص نیست همه شان به قلب مردم می خورد

  • کاربر ناشناس
    0

    آژیرقرمزمردم به پناهگاه بروید فعلا آخرزمانه ازگرانی وبیبندبارییامهدی زودتربیا

  • کاربر ناشناس
    0

    میرویم گیاهان دارویی میخوریم مخصوصاچای زنجبیل عسل باآویشن کوهی ریشه شیرینبیان واب پونه ونعناع باگل بابونه که خیلی اثردارنندوازدل طبیعت میروینند پهداشتی وتمیزوموثر

    نظرات شما -
    • ب
      0

      لنگ و نون خشک فراموشت نشه...

  • کاربر ناشناس
    0

    آقای داروسازجان خودت سم موش رابده خوردمردم تاازاین مصیبتهاراحت شویم واقعا خخخخخخوشرم آوره وبدان

  • سعید
    0

    با دارو شوخی نکنید.

  • زردشت
    0

    یک به یک آژیرخطربصدامی آیدلطفا به پناهگاه هابرویدشایددرمانی پیداشود

  • 7مهدی7
    0

    خدا رو شکر هنوز هیچ ارگان و مسئولی دست رو پولی شدن هوایی که نفس میکشیم نذاشته...دوستان نماز شکر چند رکعته؟

  • بی نام
    0

    چی گرون نشده؟!

  • .
    0

    پس شما فقط مواد اولیه را داخل جلد میزارید.هم مواد اولیه و هم جلد انها وارداتی است.پس چرا به دروغ به مردم می گویید که ۹۵ درصد در حوزه دارو خودکفا هستیم و تولید داخل است.لطفا خودکفایی و تولید داخل را برا مردم تعریف کنید؟

  • بینام
    0

    خدارا شکر فقط 5 برابر میشه.اینا انصاف دارن .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها