عضو کمیسیون صنایع:

کالاهای اساسی با قیمت واقعی به دست مردم نمی‌رسد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: نظر اکثریت مجلس این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم و مبلغی را به عنوان یارانه در کارت مردم شارژ کنیم تا کالاهای خود را تامین کنند.

کالاهای اساسی با قیمت واقعی به دست مردم نمی‌رسد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی رسد، اظهار کرد: نظر اکثریت مجلس این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم و مابه‌التفاوت ۱۰ میلیارد دلار که دولت به کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد که رقمی بین ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز نیمایی است را به عنوان یارانه در کارت مردم شارژ کنیم تا کالاهای خود را تامین کنند.

مصطفی طاهری اظهار کرد: دولت سالانه به کالاهای اساسی ۱۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می دهد؛ درحالی که درآمدهای ارزی دولت ممکن است این رقم نباشد و دولت به ناچار آن را بخواهد از طریق ارز نیمایی تامین کند. متاسفانه یارانه‌ای که به کالاهای اساسی داده می‌شود، به مصرف کننده منتقل نمی شود؛ یعنی اگر این کالاها با ارز آزاد وارد کشور شود و اختلاف ارز آزاد و نیمایی را ۴ یا ۵ برابر در نظر بگیریم، این کالا الان با یک پنجم رقم آزاد به دست مصرف کننده نمی‌رسد.

۸۰ درصد ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی‌رسد

نظر اکثریت مجلس بر حذف ارزهای ۴۲۰۰ تومانی است
او در ادامه افزود: مثلا در مورد روغن حساب کردیم که اگر با ارز نیمایی وارد شود، اختلاف قیمت به دو برابر هم نمی‌رسد پس معلوم است که حدود ۸۰ درصد ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی رسد. نظر اکثریت مجلس این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم و مابه‌التفاوت این ۱۰ میلیارد دلار که رقمی بین ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز نیمایی است را به عنوان یارانه در کارت مردم شارژ کنیم تا کالاهای خود را تامین کنند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس صریح کرد: در این حالت قیمت کالاها آزاد و در نهایت ۲ برابر قیمت می شود نه اینکه ۵ برابر شود در عین حال مابه التفاوتی که دست اقشار آسیب پذیر و مردم می رسد عدد بزرگ تری خواهد بود و آسیب چند نرخی و رانتی که در این بین به وجود آمده را نخواهیم داشت چون مدیریت قیمت کالاها به دلیل وجود ارز نیمایی و آزاد در کشور، کمی سخت شده است. بنابراین نبود ارز ۴۲۰۰ تومانی خوب است ولی حاضر نیستیم مردم به هر قیمتی آسیب ببینند بلکه می خواهیم این یارانه به مردم داده شود اما نه از طریقی که الان انجام می‌شود.

ثروت بادآورده بخشی از جامعه به واسطه عدم نظارت در اختصاص ارزهای ۴۲۰۰ تومانی
طاهری با اشاره به سود کلان بخشی از جامعه به واسطه ارزهای ۴۲۰۰ تومانی، گفت: آسیب دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی این است که بخشی از جامعه از این رانت، سود کلانی بردند و در حال تغییر سبک زندگی جامعه هستند یعنی بعد از ارز ۴۲۰۰ تومانی قشر تازه‌ای به وجود آمده که بخشی از این ارز را گرفتند و کالایی وارد نکردند و یا اگر وارد کردند به دلیل عدم نظارت، بخشی از آن را به صورت آزاد فروختند و ثروت بادآورده زیادی کسب کردند. یک زمان است که فرد از راه کار و حرفه‌ای که داشته ثروتی را به دست آورده است اما زمانی ثروت شخص، بادآورده است که روش زندگی این دسته از افراد سبک زندگی را هم عوض می کند چون نمی داند پول را چطور خرج کند.

ارزهای ۴۲۰۰ تومانی باید به طور مستقیم در کارت مردم شارژ شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: برای حذف این یارانه در مجلس دو روش مطرح است یکی اینکه ۱۰ میلیارد را یکباره حذف نکنند بلکه به صورت تدریجی این کار صورت بگیرد. اما بخش دیگر از جمله بنده، معتقد هستم که ارز یکباره و به طور کلی برداشته شود اما نه اینکه به جیب دولت برود بلکه مستقیم در کارت مردم شارژ شود و مردم آن را مدیریت کنند.

طاهری در پایان در خصوص روش اختصاص این رقم به حساب مردم گفت: روش پیشنهادی این است که مابه التفاوت دو ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی تقسیم بر جمعیت شود و در طول دوازده ماه سال به ازای هر کد ملی شارژ شود اما برای اینکه تورم زا نباشد فقط مختص کالاهای اساسی که ارز به آنها تعلق می‌گرفت، شارژ شود. همچنین یک وقت است که این پول از بیت المال است که باید به همه تعلق بگیرد اما وقتی هدف از اجرای آن، هدفمندی است و چون منابع محدود است، باید بین اقشار نیازمند تقسیم شود که هر کدام مزایا و معایبی دارند .

منبع: شفقنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • متنفر ازین آدمهای فرصت طلب
    0

    از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است/ آقای مصطفی طاهری عضو محترم کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده محترم مردم شریف و فهیم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با سلام احتراما مستدعیست بجای حرافی به فکر مردم باشید و اقدامی بکنید چون این اراجیف که شما میگید را سالهای سال از زبان روسای قوای سه گانه ،معاونین آنها، اکثر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ،وزرای بی لیاقت و معاونین بی کفایتشون، مدیران ارشد در استانها و ... شنیده ایم و میشنویم کارها به عمل برآید به سخنرانی نیست با تشکر - مردم دردکشیده و مستضعف

  • کاربر ناشناس
    0

    تخمرع دانه ای هزاروپانصد پنیرکوچک پنج هزارتومان وبرنج کیلویی هیجده هزارتومان ودلاربیست وپنج هزارتومان مردم چکنند بایک تیرسراسرخلاصمان کنید بهترازاین زندگی نفرت است

  • کاربر ناشناس
    0

    سواره خبرازدل پیاده ندارد مانندثروتمندوفقیر قلب مردم راشکستید خداقلبتان رابشکند

  • کاربر ناشناس
    0

    هر کاری کردیید بدتر سد که بهتر نشد خوب چرا قیمتها را به قیمت درست برنمیگردانید. و اصلا ارز دولتی برای چه کالاهای است؟ نکند برای خودشان و مسافرتها و آمار نشان ارز دولتی باشد. دارو کالاهای مورد نیاز مردم بیچاره با ارز آزاد که دیگر اصلا مسی توان خرید ندارد به غیر از سرمایداران و مرفهین بی غم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها