وزیر کشور استرالیا به خبرنگاران خارجی هشدار داد

وزیر کشور استرالیا امروز (یکشنبه) به خبرنگاران خارجی که در این کشور کار می‌کنند هشدار داد که اگر

وزیر کشور استرالیا به خبرنگاران خارجی هشدار داد

پیتر دوتون این اظهارات را در جریان مصاحبه‌ای تلویزیونی مطرح کرد و در آن به خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که به "جامعه خاصی" گزارش می‌دهند، اشاره کرد.

اگرچه دوتون مستقیما به نام چین اشاره‌ای نکرد اما اظهارات وی پس از اخراج هفته گذشته بیل بیرتلز و مایک اسمیت، دو خبرنگار استرالیی مستقر در چین مطرح شد؛ خبرنگارانی که پس از بازجویی توسط پلیس در سفارت استرالیا پناه گرفته‌ بودند. چنگ لی استرالیایی که به عنوان یک اخبارگوی بخش تجاری برای شبکه انگلیسی زبان چین موسوم به سی‌جی‌تی‌ان کار می‌کند، اخیرا بازداشت شده است.

دوتون گفت: اگر برخی به عنوان خبرنگار در اینجا هستند و منصفانه اخبار را گزارش می‌دهند، هیچ مشکلی وحود ندارد. خبرنگاران نباید تصویر تحریف شده‌ای را برای یک جامعه خاص ارائه کنند.

دوتون این مساله را که چهار خبرنگار چینی در ماه ژوئن توسط آژانس امنیت ملی استرالیا بازجویی شده بودند را تایید نکرد اما گفت: هر جا که آژانس امنیت ملی استرالیا دلایل کافی و قابل توجهی برای صدور حکم تفتیش و یا دیگر اقدامات داشته باشد، می‌تواند از آن استفاده کند.

وی افزود: اگر مردم خود را به عنوان خبرنگار یا اخبارگو یا هر کس دیگری جا می‌زنند و اسناد و مدارک کافی دال بر مغایرت فعالیت‌ها آنها با قوانین استرالیا وجود دارد، آژانس امنیت ملی استرالیا و پلیس فدرال و دیگر آژانس‌های این کشور وارد عمل خواهند شد.

دوتون تاکید کرد: هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که این اقدام آژانس‌های استرالیایی خبرنگاران استرالیایی در چین را به خطر می‌اندازد.

وی درباره پرونده چنگ لی گفت: ما می‌خواهیم در رابطه با این موضوع همکاری نزدیکی با طرف چینی داشته باشیم و به این کار ادامه خواهیم داد.

پکن استرالیا را به مداخله در امور داخلی چین و حاکمیت قضایی برای فراهم کردن حفاظت دیپلماتیک برای بیرتلز که برای شبکه ای‌بی‌سی کار می‌کند و اسمیت که برای روزنامه " Australian Financial Review" کار می‌کند، متهم کرده است.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: اقدامات استرالیا در سازماندهی این دو خبرنگار برای پنهان شدن در سفارت کاملا از دایره حفاظت دیپلماتیک فراتر رفته و در حقیقت مداخله در یکی از پرونده‌های حقوقی چین است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها