دو خبرنگار استرالیایی از چین گریختند

دو خبرنگار استرالیایی پس از گذران چند روز در هیات دیپلماتیک این کشور در چین به استرالیا گریختند. مقام‌های چین به دنبال بازجویی از این دو نفر درباره یک پرونده امنیت ملی بودند که به پرونده یک خبرنگار دیگر مرتبط می‌شود.

دو خبرنگار استرالیایی از چین گریختند

دو خبرنگار استرالیایی دوشنبه شب پس از آن که مقام‌های چینی به دنبال بازجویی از آنها بودند، از این کشور گریخته و به استرالیا برگشتند. این دو آخرین خبرنگاران استرالیایی با مدرک معتبر در چین بودند.

اخیرا نیز سفارت استرالیا در چین به بیل بیرتلس، خبرنگار ای.بی.سی مستقر در پکن توصیه کرده بود که در پی دستگیری چنگ لی،‌ خبرنگار استرالیایی فعال در شبکه خبری CGTN چین این کشور را ترک کند.

یک روز پیش از عزیمت این خبرنگار مستقر در پکن، پلیس چین به محل سکونتش رفته و وی را مطلع کرد تا وقتی که با مقام‌های مربوطه درباره یک پرونده امنیت ملی صحبت نکرده، حق سفر ندارد و از خروج از کشور منع شده است.

مایکل اسمیت، دیگر خبرنگار استرالیایی از شبکه خبری AFR نیز درگیر ماجرایی مشابه شد. از هر دو خبرنگار در ابتدا درباره چنگ پرسیده شد که در حال حاضر بدون اتهام در بازداشت به سر می‌برد.

دیپلمات‌های استرالیایی اجازه دادند که در حضور آنها مقام‌های چین از این دو خبرنگار بازجویی کنند. بیرتلس و اسمیت پیش از ترک چین، در یک هیات دیپلماتیک استرالیایی ساکن شدند.

ماریس پاین، وزیر خارجه استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفارت ما در پکن و کنسولگری ما در شانگهای با مقام‌های دولت چین برای تضمین سلامت و بازگشت این دو خبرنگار به استرالیا در ارتباط بودند.

دو شبکه خبری ABC و AFR اعمال فشار بر خبرنگاران را محکوم کرده و گفتند: این اقدامات تضعیف کننده روابط پر تنش بین دو کشور است. این اتفاق علیه دو خبرنگاری رخ داده که از جانب ما مسئول گرفتن گزارش و خبر بودند. این اتفاق تاسف برانگیز و مخدوش کننده است و اصلا برای رابطه همکاری بین دو کشور مناسب نیست.

در دو سال گذشته، روابط بین دو کشور بر سر اتهامی که پکن نفوذ سیاسی و اقتصادی در استرالیا دارد، پر تنش شده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها