مروری بر فاجعه حره؛

بزرگترین جنایت یزید بعد از عاشورا/ وقتی سه روز به زنان مدینه تجاوز شد/ چرا حضرت سجاد(ع) در قیام حره شرکت نکرد؟

یزید بن معاویه در طول سه سال خلافت خود خوانده اش به جز واقعه بزرگ عاشورا جنایات دیگری هم داشته است.

بزرگترین جنایت یزید بعد از عاشورا/ وقتی سه روز به زنان مدینه تجاوز شد/ چرا حضرت سجاد(ع) در قیام حره شرکت نکرد؟

به گزارش خبر فوری ، در برابر عاشورا، کمتر به این جنایات توجه شده است. به منجنیق بستن خانه خدا و به خصوص کشتار مردم مدینه و تجاوز به زنان این شهر مقدس دو جنایت بزرگ دیگر یزید هستند.

به حادثه مدینه که در سال 63 هجری به وقوع پیوست واقعه "حرّه" می‌گویند. حره به معنی " سنگستان سیاه‌رنگ" است و چون این قیام از سنگستانی در شرق مدینه به نام "حرّه واقم" یا "حرّه زُهره" (منسوب به بنی‌زهره از اقوام یهود) شروع شد، به این نام معروف گردید. غالب منابع تاریخی، واقعه حرّه را روز 2 ذی حجه یا دو سه روز مانده به آخر ذی حجه سال 63 قمری(حدودا دو سال بعد از واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع)) ذکر کرده‌اند.

در این گزارش سعی داریم مروری بر آغاز و پایان و نیز نتایج این حادثه و به خصوص جنایات لشکر شام در مدینه داشته باشیم:

چرا مردم مدینه قیام کردند؟

از روایات چنین برمی‌آید که "عبدالله بن حنظله " نقش مهمی در شکل‌گیری این جنبش داشته و حتی مردم با او به عنوان رهبر قیام، بیعت کرده بودند. عبداللّه بن حنظلة فرزند "حنظلة بن ابی عامر" از صحابه پیامبر (ص) بود.

درباره اسباب و علل واقعه حره هم روایت‌های گوناگونی به گوش رسیده است. طبق مهمترین روایت مورخان اسلامی، والی مدینه در آن زمان، هیئتی از بزرگان شهر از جمله عبدالله بن حنظله را برای ملاقات با یزید به شام فرستاد تا با یزید بیعت کرده و از اوضاع و احوال شام نیز باخبر شوند. این هیات مركب از "منذر بن زبیر بن عوام"، "عبیدالله بن ابی عمرو مخزومی"، "عبدالله بن حنظله " و چند تن دیگر از شخصیت‌های بزرگ مدینه بودند. بزرگان مدینه بعد از سفر به شام و دیدن رفتار یزید بن معاویه شوکه شدند؛ چراكه یزید نه از تربیت اسلامی برخوردار بود و نه مشاورانی داشت كه او را توصیه به رفتار سنجیده حداقل در برابر آن جمع كنند و همچنین از تدبیر پدرش هم بی‌بهره بود و نزد بزرگان مدینه و صحابه پیامبر(ص) نیز از شرابخواری و سگ‌بازی و تشكیل بزم‌ها و مجالس آواز و فسق و فجور كوتاهی نمی‌كرد.

هیئت اعزامی چند روزی در شام مهمان بودند ولی زمانی كه به مدینه بازگشتند؛ به مردم گفتند: " یزید چگونه می‌تواند خلیفه باشد در حالی كه اهل شرب خمر، بازی با سگ ها و انواع فسق و فجور است!". مردم مدینه که هنوز از حادثه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانشان ناراحت و خشمگین بودند با بزرگان مدینه النبی همصدا شده و یزید را از خلافت عزل و با عبدالله بن حنظله بیعت کردند.

در حالیکه برخی گزارش‌ها ابن حنظله و معترضین مدینه را گروهی مستقل می‌دانند اما دسته‌ای دیگر از گزارش‌ها، قیام مردم مدینه را در ارتباط با قیام "عبدالله بن زبیر" در مکه دانسته و حتی گفته‌اند عبدالله بن حنظله از عاملان ابن زبیر بوده است.

این روایت دوم البته ضعیف‌تر است و بیشتر مورخین ارتباط وثیقی بین عبدالله زبیر و عبدالله حنظله نمی‌دانند. مع الوصف، چه به دستور ابن زبیر و چه به دستور ابن حنظله، مردم مدینه قیام کرده و "عثمان‌ بن محمد" را از امارت مدینه عزل نموده و بر امویان شوریدند و آنان را که حدود هزار نفر بودند و در منزل "مروان‌ بن حکم" گرد آمده بودند، محاصره کردند. سپس این افراد به شرط عدم همراهی با یزید بدون آسیب و توقیف اموال از مدینه اخراج شدند و به سرپرستی مروان به شام رفتند.

سپاه بزرگی که یزید گرد آورد

یزید که از شورش اهل مدینه باخبر شد ابتدا چند نامه به بزرگان شهر که غالبا از انصار رسول الله(ص) بودند فرستاد و از آنها خواست که دست از قیام بردارند اما وقتی با بی‌اعتنایی اهالی و بزرگان مدینه روبه‌رو شد، تصمیم گرفت به جنگ با آنها برود. یزید ابتدا از "عبیدالله بن زیاد" خواست که با لشکرش به مدینه حمله کند. عبیدالله که هنوز به خاطر جنایتش در کربلا مورد انتقاد بود این ماموریت را نپذیرفت. یزید به جای ابن زیاد به "مسلم بن عقبه" روی آورد. مسلم بن عقبه پیرمردی زیرک و خونریز بود که در جنگ صفین نیز شرکت داشت و با آداب جنگی آشنا بود.

بعد از این، یزید و ابن عقبه به جمع کردن لشکر پرداختند. طبق روایت مورخان، منادیان حکومتی در کوچه های دمشق جار می‌زدند: "ای مردم، برای جنگیدن با مردم حجاز بسیج شوید و پول خود را دریافت کنید". هر کسی که آماده می‌شد، در همان ساعت چند صد دینار به او می‏‌دادند. مدتی نگذشت که حدود 12هزار نفر گرد آمدند و بنابر نقلی دیگر 20هزار نفر سواره و 7هزار نفر پیاده آماده شدند.

"یزید" به هر کدام از سواره‏‌ها 200 دینار و برای هر کدام از پیاده‏‌های نظام 100دینار جایزه داد و به آنان امر کرد که به همراه "مسلم بن عقبه" حرکت کنند.

بعد از چندی لشکر ابن عقبه آماده حرکت به سمت مدینه النبی شد. طبق روایت برخی مورخان، یزید حدود نیم فرسخ با مسلم بن عقبه و لشکریان همراه بود و آنان را بدرقه می‌کرد.

روز نبرد؛ خیانت و شکست مردم مدینه

وقتی خبر حرکت سپاه یزید به مردم مدینه رسید، آنان گرداگرد مدینه خندق کندند و پناه گرفتند. همانطور که بیان شد، مردم اجازه دادند که وابستگان به حکومت شام، از مدینه خارج شوند به شرط آنکه در مورد مدینه هیچ اطلاعاتی را به سپاه شام ندهند و در جنگ هم شرکت نکنند. اما بنی امیه با خروج از مدینه، سوگند خود را شکستند و عبدالملک بن مروان(پسر مروان که بعدها خلیفه اموی هم می‌شود) با توصیه پدرش به همراهی مسلم‌ بن عقبه نقشه حمله به شهر را طراحی کردند.

مسلم با عبور از حرّه، در مشرق مدینه پیاده شد و به مردم مدینه سه روز مهلت داد که تسلیم شود. آنگاه، پس از دور زدن خندق، از پشت سر و با کمک طایفه بنی حارثه، که با وعده‌های مالی فریفته شدند، وارد شهر شد.

درباره نحوه شکست خوردن لشکر مدینه روایات نسبتا واحدی در دست است. طبق گفته غالب مورخین، تعداد سربازان مدینه بیشتر از سربازان شامی بوده اما تاکتیک جنگی اشتباه و به خصوص خیانت مروان و قبیله بنی حارثه باعث شکست مدینه و تصرفش گردید. در واقع، قوای مدینه از خندقی که از زمان پیامبر(ص) باقی مانده بود استفاده کردند و بعید می‌دانستند که لشکر شام از قسمت ناهموار و سنگلاخی شهر مدینه که در شرق واقع شده است حمله را آغاز کنند و یا در صورت آغاز جنگ از آنجا کاری از پیش ببرند؛ ولی لشکر شام از همان منطقه به مردم مدینه حمله کرد و با همراهی بنی حارثه که مامور حفاظت از آن منطقه بود از پشت وارد شهر شده و لشکر مدینه را هزیمت نمود.

نسل کشی حره؛ قتل عام صحابه و تجاوز سه روزه به زنان

پس از جنگ اما حادثه ای دهشتناک رخ داد که بسیاری را بار دیگر (پس از شهادت امام حسین(ع) ) شوکه کرد. مدینه به مدت سه روز غارت شد. ابن‌کثیر در کتاب "البدایه و النهایه" می‌گوید یزید به مسلم بن عقبه دستور داد "سه شبانه روز، مردم را به اطاعت فراخوان، اگر نپذیرفتند با آنان بجنگ و اگر بر مردم مدینه چیره شدی، مردم آن شهر سه شبانه روز برای شامیان حلال باشند". شهر به سرعت و برای سه شبانه روز بر سپاه شام حلال شد.

در هجوم شامیان به خانه‏‌های مدینه النبی، هزاران زن هتک حرمت شدند. هزاران کودک زاییده شدند که پدرانشان معلوم نبود. از این رو آنان را "اولاد الحرّه" می‌نامیدند.

همچنین، سربازان شام شروع به قتل عام و شهادت جمعی از یاران خوب اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) مثل عبدالله بن حنظله نمودند. "سبط بن جوزی" در کتاب "حرّه" از زهری نقل کرده که گفت: "در روز "حرّه" از بزرگان قریش و انصار و مهاجران و سرشناسان و از موالی 700 نفر به قتل رسیدند و کسانی که از بردگان و مردان و زنان به قتل رسیدند 10هزار نفر بود. چنان خونریزی شد که خون‏‌ها به قبر پیامبر(ص) رسید و روضه و مسجد پیامبر(ص) پر از خون‏ شد."

طبق گفته موخان، چهره‏‌های شناخته‌تر این رخداد أسف‌بار عبارتند از: ابوبکر بن عبدالله بن جعفر بن ابی طالب، دو فرزند از زینب دختر أم سلمه، ابوبکر بن عبیدالله بن عبدالله بن عمر بن خطاب، معقل بن سنان(یکی از پرچمداران پیامبر(ص) در فتح مکه)، فضل بن عباس بن ربیعة بن حارث بن عبدالمطلب، ابوسعید خدری(از صحابه پیامبر(ص) که در 12 غزوه همراه پیامبر بود)، عبدالله بن مطیع و... .

همچنین طبق گزارش شاهدان فاجعه حره، کوچه‏‌های مدینه از اجساد کشته‌شدگان پر و خون‏‌ها تا مسجد پیامبر(ص) بر زمین ریخته شده بود. کودکان در آغوش مادران محکوم به مرگ شده و صحابه پیر پیامبر(ص) مورد آزار و بی‌حرمتی قرار می‌گرفتند.

مورخین درباره رفتار سپاهیان شام در مدینه می‌نویسند: "آنان با اسب و سلاح و كفش، وارد حرم پیامبر شدند و مسجد پیامبر را آلوده كردند و بیش از هزار نفر از صحابه پیامبر(ص) قتل عام شدند؛ به طوری كه از 'بدریون' كسی زنده نماند و حدود 900 دختر باكره، توسط سربازان یزید هتك حرمت شدند و یزید به 'مسلم بن عقبه' دستور داده بود كه پس از پیروزی بر مدینه، سه روز جان و مال و ناموس مردم بر او و سربازانش حلال است و آنان نیز هر آنچه می ‏خواستند؛ كردند."

پس از این مدت، مسلم بن عقبه(فرمانده لشکر شام) در جایی نشست و از نجات یافتگان به شرط این که جزئی از غنائم و بندگان یزید باشند، بیعت خواست. مردم بیعت کردند و هرکس خودداری کرد، کشته شد.

"ابن قتیبه" در گزارش خود از فاجعه حره می‌نویسد: "مسلم بن عقبه هنگامی که از جنگ و غارت با اهل مدینه فارغ شد در نامه‏‌ای به یزید چنین نوشت: السلام علیک یا أمیرالمؤمنین... من نماز ظهر را نخواندم جز در مسجد آنان، بعد از کشتن فجیع و به غارت بردن عظیم... فرار کننده را دنبال کرده و مجروحان را خلاص کردیم. و سه بار خانه‏‌هایشان را غارت نمودیم، همانگونه که امیرالمؤمنین دستور داده بود... ."

طبق گفته مورخین مسلم بن عقبه و سپاهیانش در مدینه چنان جنایتی راه انداختند که زین پس به جای مسلم به او "مسرف"(یعنی اسراف کننده) گفتند.

نقش و رفتار حضرت سجاد(ع) در واقعه حره

طبق گزارش‌ها، سربازان شام بعد از ورود به مدینه بسیاری از صحابه و خانواده‌های مهم مدینه را به شهادت رسانده و یا آزار دادند. تنها در این ميان، حضرت امام زين العابدين(ع) و خاندانش از اين جنايات آسوده ماندند و اساسا هر كس در خانه آن حضرت بود به دستور مسلم در امان بود. علت این امر هم مشخص است؛ حضرت سجاد(ع) حاضر نشده بود که با قیام مردم مدینه همراهی کند.

درباره علت این اقدام حضرت زین العابدین(ع) دلایل بسیاری ذکر شده است. امام سجاد(ع) پس از بازگشت از شام به همراه اسرا بر اساس سیاستی حکیمانه و با توجه به شناخت عمیقی که از مردم شهر داشت و فرمایشی که از او نقل شده «در همه مکه و مدینه حتی بیست نفر که مرا دوست داشته باشند، وجود ندارد.»

موضعی کاملاً بی‌طرف اتخاذ کرد و از اتفاقات جاری مدینه کناره گرفت. دلیل این کناره‌گیری این بود که امام می‌دانست که این قیام با شکست مواجه می‌شود چراکه از تدبیر و قدرت لازم برخوردار نیست و هدف مشخص و درستی هم ندارد.

با وجود این، کناره کشیدن حضرت سجاد(ع) باعث خیر و برکتی بسیار برای اهالی مدینه شد. در اوج حوادث حره، منزل امام(ع) مامن مردم بی‌پناه مدینه شد. طبق دستور مسلم بن عقبه كسى به خانه آن حضرت كارى نداشت، از اين رو بسيارى از زنان و كودكان به خانه آن حضرت پناهنده گشتند و شماره آنان چنان چه از كتاب "ربيع الابرار" نقل شده به 400 نفر رسيد كه "همگى را در آن مدت كه مسلم بن عقبة در مدينه بود سرپرستى كرده خورش و خوردنى و نفقه ايشان بداد". و گويند؛ يكى از زنانی که به منزل حضرت سجاد(ع) پناه آورد گفت: "به خدا من در كنار پدر و مادرم چنين زندگانى به خوشى و آسودگى نكرده بودم."

از این جهت اقدام حضرت زین العابدین(ع) باعث نجات بسیاری از اهالی مدینه گردید.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 57
  • مهران
    1

    بعید نبود اگر برخی از مسئول زمان حال اونموقع بودند خانه امام سجاد ع را هم غارت میکردند.

  • کاربر ناشناس
    0

    اخلاسگران وشیطان صفتاهم ازنثل یزیدنند فرقی ندارد

    نظرات شما -
    • خلیل
      0

      این مجزات کسانی بود که امام خودشان را یاری نکردن اگر با امام حسین همراه میشدن هیچ وقت چنین جنایتی برایشان رخ نمی داد

  • عباسی
    4

    عرب جماعت همشون همینطوری بودن . توی حمله اعراب به ایران هم همین اتفاق افتاد . بی زحمت از جنایات سپاه اسلام به ایران هم بنویسید

    نظرات شما -
    • میلاد
      1

      منظورت سپاه ابوبکر و عمر و‌عثمانه، که فرماندهاش از جمله ابن زیاد و ابو عبید بودن؟!

  • سلیمان
    0

    تاریخ درس بزرگی برای بشریت دارد.حال انکه از آگاهی و بصیرت کسی ضرر نمی کند.با نگاهی ژرف و صحیح به وقایع ،آینده ای پژوهی مهمترین درس دوران و علم دوران می گردد.

  • احمد
    8

    پس ازادگی و حریت چه میشود ؟؟ به زنان و دختران باکره مدینه در حضور امام سجاد تجاوز شد و اعلام بی طرفی کردند و مسون ماندند

    نظرات شما -
    • اطلس
      0

      امام بدون سپاه و بدون یاور به جنگ با سپاه یزید میرفت که باقیمانده اسلام و مسلمانان تا ابد الدهر از روی زمین محو میشدن؟؟؟؟؟؟؟ اگر امام حسین با اندک یارانی علیه یزید قیام کرد به اتکای این بود که امام سجاد بعد از ایشون سکان اسلام رو به دست میگیره و نمیذاره ارزشهای اخلاقی و فطری بشر در تاریکیها محو و نابود بشه، در حالیکه یکسال بعد از قیام عاشورا امام سجاد با اتکا به چه کسانی علیه یزید قیام مسلحانه میکرد؟؟؟؟؟ امام باقیمانده کودکان و زنان و مردان دردمند مدینه رو گرد هم آورد تا از بشریت چیزی باقی بمونه که امروز به من و شما برسه و دم از آزادگی و حریت بزنیم.

    • هانا
      0

      قیام مردم مدینه از اولش یه قیام هیجانی و نسنجیده بود و امام نمیتونست برای جنگی از روی احساسات و بدون برنامه ریزی انجام میشه تمام مردم بلاد اسلامی رو به خطر بندازه تا با از بین رفتن همه مخالفان واقعی حکومت یزید، اموی ها نفس راحت بکشن و از شام تا ایران رو فتح کنن و همه از دم تیغ بگذرونن و به ناموس همگان تجاوز کنن و حتی اسمی از انسانیت باقی نذارن. مردان مدینه فهمیده بودن که امام مخالف قیام در اون شرایط زمانیه ولی با این حال از روی هیجان اقداماتی کردن ولی با این حال امام از تمام مجروحین و کسانی که باقی مونده بودن پذیرایی کرد تا نسل بشریت در حجاز و عراق ریشه کن نشه

  • کاربر ناشناس
    4

    این عرب ها درطول تاریخ به خودشان رحم نکرده اند خونریزی و خشونت وتجاوز جزئی از رفتار آنهاست کودک کشی زنده بگور کردن دختران سوزاندن وسر بریدن داعشی ها در قرن ۲۱ از خوی وحشیگری این قوم است انوقت سران ما برای دوستی با اینها التماس میکنند حیف تمدن ایرانی که برای دوستی ناز عرب ها را میکشد

    نظرات شما -
    • سعید
      2

      لطفا رنگ وبوی نژادپرستی ممنوع،بیشتربدبختی های مردم دنیا ازخودپرستی ،نژادپرستی وخودشیفتگی عده ای متوهم جاه طلب وقدرت طلب نشائ ت گرفته عرب وعجم وترک وفارس نداره ان اکرمکم عنداالله اتقاکم (گرامی ترین شما نزخدابا تقوا ترین شماست)

  • مهری
    0

    علی‹ع›وفرزندانش همیشه مایع نجات انسان بوده اند.الان هم هستند فقط چشم بیناوگوش شنوامی خواد.لعنت خدابریزیدبن معاویه،وتمام جانیان حیوان صفت کربلا

    نظرات شما -
    • خسرو
      0

      الان بفرمایید چگونه امام سجاد در منزل خود در شهر مدینه بودند و این اتفاقات و جنایات علیه مردم شهر و زنان و دختران افتاد چگونه با وجود ایشان مردم مدینه حتک حرمت شدند چگونه شد که مردم مدینه بر علیه یزید قاتل پدر بزرگوارشان شوریدند و ایشان همراهی نکردند در منزل ماندند و بیرون نیامدند هر چه قدر چشم و گوشم را باز میکنم کمتر میفهمم

    • 45د به خسرو
      0

      برای اینکه قیامهای هیجانی و اقدامات بدون برنامه ریزی فقط مردمان بیدفاع و زنان و کودکان مظلوم رو اذیت و آزار میده، امام با این قیام همراهی نکرد چون میدونست که وقت قیام نیست. زمان شهادت امام حسبن با امام سجاد متفاوته. امام حسین علیه السلام با خون خودش اسلام راستین رو احیا کرد و به ظلم نه گفت و این پرچم رو از طریق امان سجاد علیه السلام به دست همه مردم جهان رسوند تا همه مردم الگو والا رو مشاهده کنن. ولی امام سجاد برای نگهداری از این خون و حماسه باید در زمانه ای که ظلم همه جا رو گرفته بود، جان مسلمانان رو مثل یک غنچه ظریف در دستاتش نگهداری میکرد. هر حرکتی جا و زمان و نکاتی داره، اینو متوجه باش که دلگرمی امام حسین این بود که خداوند امام سجاد رو در سنین بیست و اندی سالگی برای جانشینی و حفظ بشریت انتخاب کرده ولی امام سجاد بعد از خودش باید این بیرق رو به چه کسانی میسپرد؟؟ حضرت امام محمد باقر تنها پنج یا شش سال داشت و شیعیان امام بسیار اندک و ناتوان بودن اون وقت انتظار داری امام ریسک میکردن و جان تمام اهالی حجاز و عراق رو میسپردن دم تیغ؟؟؟؟؟ همون ضرورتی که امام علی رو بیست سال به سکوت وادار کرد در زمان واقعه حره برای امان سجاد هم وجود داشت. امام حسین اندک یاران شجاع و بزذگواری داشت که ایشون رو رها نکردن و بخاطر دنیا هرگز به آخرتشون پشت پا نزدن ولی از قول امام سجاد نقل شده که در مدینه حتی بیست نفر یار کاملا قابل اطمینان نداشتن. امام حسین با خون خودش تا ابد الگوی تشخیص حق از باطل شد و اگر این الگو از بین میرفت بشر در تمام نقاط جهان به انحطاط و پستی ابدی کشیده میشد، پس چطور انتظار داری که امام سجاد بی گدار به آب میزد و سرمایه انسانیت رو به باد میداد؟؟؟؟؟ امام از ابتدا با قیام اهالی مدینه در اون وضعیت زمانی و ناهماهنگیها موافق نبود ولی این بی طرفی باعث نشد در خانه مقدسش رو به روی مسلمانان ببنده. خانه ایشون محل پناه مردم شد و امام با تمام وجود از مجروحین و بازماندگان پرستاری کرد تا صدای آزادگی و بزرگواری و کرامت تا ابد در گوش جهان بپیچه

  • ناشناس
    2

    بازهم اعراب زمان ۱۵۰۰سال پیش به کسی که پناهنده میشد کاری نداشتند و امان می دادند اما در دوران معاصر خیلی ها بدون محاکمه اعدام شدند با وجود نظالم دادرسی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کی پناهنده شده منظورت قاتلین و محاربه هستن؟ اینها محکوم به مرگ هستن نه پناه دادن ... اگر برادرت دست اینها کشته میشد بازم پناه میدادی

  • امیر
    0

    باز نگاری تاریخ سخته توی منطقه ما نزدیک مرز افغانستان منطقه ای هست به نام رباط که در زمان لشکر کشی اعراب به ایران همین اتفاق افتاده. مردم برای مقابله با اعراب حدود شیش هزار کشته دادن اثار قبر ها هنوز هست ما اهالی منطقه هر وقت از انجا عبور میکنیم ناراحت میشیم.تا دنیا باشد همین اتفاقات می افته.همه تجاوزات تلخه :مگر خرمشهر را فراموش کردید.وحال که جماعتی دزد مال وناموس همین مردم را به تاراج می برند.اینهم فردا میشه تاریخ؟پس تاریخ باز نگاریش سخته.واین را ادامه دارد.

  • ناشناس
    3

    از این واقعه میتوان نتیجه گرفت که دفاع از حرم معنی ندارد در واقع دفاع از حاکم است. قابل توجه مدافعان حرم بشار اسد.

    نظرات شما -
    • ن
      1

      چته تو؟؟؟؟؟

    • محمد
      1

      شما به نظرم کلا از هیچ واقعه ایی نتیجه نگیری بهتره..به عقل وشعور خودت توهین می کنی این طوری

    • مصطفی
      1

      مثل اینکه دل پری از مدافع حرم داری .نه از مال تو بردن و نه از جان تو .جان خود را دادن تا مثل تو در امنیت کامل این حرفو بزنه.

    • غیرت
      0

      بی انصافی نکنید اولن شهدا حقن چه هشت سال دفاع مقدس وجه مدافعین حرم و،،، دوما" زمان جنگ خودمون تنها کشوری که به ما کمک کرد الحاظ تسلیحات و موشک وحتی ساخت آن همین سوریه و پدر همین بشار اسد بود

  • ناشناس
    0

    فقط غلطای املایی کامنتارو نگاه کنید: مسون، مایع و ...

    نظرات شما -
    • شناس
      0

      علت: تاریخ ۲۰، فارسی ۸!

  • خلیل
    0

    این مجزات کسانی بود که امام شان را یاری نکردن اگر با امام حسین همراه میشدن چه بسا تاریخ تغیر میکرد شاید واقع کربلا هم رخ نمیداد واین جنایت هم در مدینه اتفاق نمی افتاد

  • علی
    0

    ما نیازمند یک امام حسین هستیم یزید تا دلت بخواد داریم

    نظرات شما -
    • خسرو
      3

      چراحسین؟ چرانادرشاه نباشد

  • عل
    1

    حالا ما مردم ایران باید بلند شیم و فریاد بزنیم که آیا کسی هست مارایاری کند و یزیدیان هم بیفتن با باتوم بجونمون

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      مسبب وضع امروز ما ، انتخاب غلط و از روی ترس روحانی است..دنبال مقصر دیگه نباشید

  • فهيمه
    0

    لعنت بر ظالمين به خصوص كساني كه به خاندان پيامبر ظلم كردند از اولين تاآخرين

  • سارا
    1

    تاریخ را بخوانید تا آگاه شوید. نمیشه خیلی از حرفها را اینجا نوشت ولی تقریبا همه خوانندگان پی به واقعیت خواهند برد و از اصل ماجراها آگاه میشوند. همین کافیست

  • احسان
    0

    توی کینه ورزی و بغض نامبر وان عالم هستیم ما... هر چیزی که باشه رو ربط میدیم به بغض مون و اظهار نظر میکنیم... تا فکر ادم درست نشه...هیچ چیزی درست نمیشه... جور دیگر باید دید...

  • ناشناس
    2

    زمانی که اعراب مسلمان به ایران حمله کردند بلاهای به مراتب ازاین بدتربرسرمردم ایران آوردن .به هرشهر یا روستای که می رسیدن تمام آنجا به آتش می کشیدند.مردان وجوانان را می کشتند به دختران وزنان تجاوز می کردند وبعد آنها را اسیر وبعنوان برده درمکه ومدینه می فروختند.فرماندهان آنها حسن ابن علی حسین ابن علی سعدابن ابی وقاص و......بودند.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      لطف کنید لا اقل یک کتاب تاریخی بر این مدعای خودتان بیارید...هر کسی که اندکی تاریخ خونده باشه می دونه امام حسن و حسین در این جنگ ها اساسا شرکت نکردند و به توصیه امام علی و پذیرش خلیف وقت پس از جنگ مردمان شهر ها و اهلی ایران در حکم اهل کتاب قرار گرفته و در امان بودند..نمی دونم چرا این اراجیف بلا دلیل رو شما راحت تایید می کنید

    • سلام
      0

      کاملا دروغ. امام حسن ع و امام حسین هرگز به ایران حمله نکردند چون نه پدرشان نه پیامبر به ایران حمله نکردند و با ایران خیلی محترمانه نامه فرستادند

    • سین میم
      0

      دروغ به عرضتون رسوندن از منابع مستند و وواقعی خبر بگیر ...

    • ناشنا
      1

      حتما"شهربانو دختریزدگرد مادر امام سجاد وزن حسین ابن علی خودش با پای خودش رفت مکه وزحسین ابن علی شد یااسیر اعراب بود؟ بروببین یکی ازفرماندهان جنگ نهاوند کی بود ؟حسن ابن علی .بی سوادها برید کتاب تاریخ تبری و حمله اعراب به ایران را بخوانید بعد ادعای عدم حضورآنها درجنگ را بکنید .

    • شیرین
      0

      برای اینکه بدانید مسلمانهای عرب چه بلای برسر ایرانی ها آوردن وفرماندهان آنها کی بودن تاریخ طبری که مورد وثوق آخوندها هم هست بخوانید.البته جهای که به نفعشون هست.

    • نمک
      0

      تاریخ طبری یک منبع نقل و قول کننده است. یعنی نویسنده اش اذعان میکنه من فقط حرفها رو جمع و جور کردم و هیچ کاری به راست و دروغ بودن حرفهایی که گفته شده ندارم. هیچ مورخ سنگین و رنگینی برای اثبات حرفاش صرفا به این کتاب استناد نمیکنه. تاریخ طبری بیشتر ارزش ادبی داره. طبری حرفهای و نقل قولهای راویان مختلف رو جمع کرده و اصلا نمیشه به تنهایی به اونها استناد کرد چون دروغ که کنتور نمیندازه!!!! اونها گفتن و این هم نوشته چون فقط قصدش جمع آوری روایات مختلف وقایع بوده. اون بیچاره خودش الان بفهمه دارید به کتابش اینجوری رفرنس میدید تنش تو گور میلرزه!!! میگه من نوشتم شما چرا بیخودی باور کردین؟!!! خب میرفتین تحقیق میکردین

    • به ناشنا
      0

      بهتره بدونی تاریخ طبری با ط نوشته میشه نه تبری،بعدا ادعای سواد بکن

    • سرداردلها
      0

      در جواب ناشنا باید بگم که بیسواد، عمربن خطاب، شهربانو رو با خودش به مدینه آورد و میخواست که با شهربانو ازدواج کنه ولی امام علی ع جلوی اونو گرفت و گفت که باید خود شهربانو همسر خودشو انتخاب کنه . شهر بانو هم امام حسین ع رو انتخاب کرد . در ضمن در هیچ کجای تاریخ طبری ذکر نشده که امامان حسنین در جنگ ایران حضور داشتند . پس اینقد زرر نزنین

  • mahdi tavakoli
    0

    این عاقبت مردمی است که امام زمانشان حسین را تنها گذاشتند و به مسلخ فرستادند.. شک نکنید جاهلان و کله گندگان مدینه دست به دامان امام زمانه وسجاد میشدند..و با امام همام بیعت میکردند پیروز میشدند.. بعد از عاشورا بی بته ها بازهم امام زمانه شان را نشناختند.. علت عدم ظهور هم همین بیوفاییهاست

  • کتایون
    0

    بهتر نیست یکمی از تاریخ ایران هم بگین حالا هر چی بود گذشت مگه الان شکنجه و اعدام و تجاوز نیست گذشته را ولش کنید زمان حال را دریابید اگر ما به گرونی اعتراض کنیم میشیم طرفدار امام حسین یا یزید اینو یکی توضیح بده بالاخره باید بدونیم مثلا فردا دلار شد 50 تومن خوشحال بشیم یا ناراحت اگر ناراحت بشیم و بگیم چرا میگیرن اعداممون میکنن پس باید خوشحال بشیم بالاخره کی به کیه چی به چیه کی یزید و کی امام حسین کدوم طرفیه باید چکار کنیم؟؟؟؟؟!!!!!

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      کی به خاطر صرف اعتراض اعدام شده؟ چرا اینقدر مغلطه می کنید شما؟ هر کس که اعدام شده جرمش یا محاربه بوده یا قتلی انجام داده؟ هر کشوری قانون داره و تو مملکت ما اگر یکم منصف باشی کسی به خاطر صرف اعتراض مورد تجاوز و اعدام و .. قرار نمیگیره..شما همون هایی هستید که تو دو انتخاب قبلی هر چه توی گوشتون خوندیم گوش نکردید و از ترس رئیسی رفتید به روحانی رای دادید و الان به جای اینکه پای انتخاب غلط خودتون بایستید دارید به نظام خرده می گیرید..علت همه مشکلات امروز کشور انتخاب از روی ترس و غلط خود شما هاست..مغلطه نکنید انیقدر...

  • پویا
    0

    به به از از افسانه جومونگ هم افسانه ای تد بود

  • ذاکر حسین خلیلی
    0

    سلام. خدا شفاتون بده کامنت نویسان .

  • بهادر
    0

    به جهنم-چرا دریاره ایران هیچی نمی گید همین ها هم به ایران حمله کردند به دختران و زنان تجاوز کردن چرا از چاه چهل دختر در یزد نمی گویید

  • کتایون
    0

    اونایی که میگن روحانی مسبب همه بدبختیامونه پس چرا عزلش نمیکنن کی صلاحیت داده برا کاندید شدن برید به اونی که مجوز داده و تاییدشون کرده ایراد بگیرین مردم چه گناهی کردن وقتی چهارتا آدم بی لیاقت میزارن و میگن برین به همینا رای بدین مردم چکار کنن مجبورن بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنن

    نظرات شما -
    • س55
      0

      مطمئن باش هزینه های عزل کردن یک رئیس جمهور برای مملکت خیلی بیشتر از بودنشه، پس بهتره مردم از همون اول درست انتخاب کنن و برنانه های اقتصادی کاندیداها رو به درستی تحلیل کنن.

  • امید
    0

    در مورد اینا که میگن اسلام حمله کرد به ایران همین اتفاق افتاد منم شک کردم چون اینا اکثرا به امام حسن و امام حسین اشاره داشتند با وجود اینکه طبق اسناد ایشان در جنگ علیه ایران حضور نداشتند ولی شک من بخاطر اینکه این حد دشمنی با اهل بیت میتونه نتیجه همون تجاوزات به اجدادشون باشه که دشمن اهل بیت تو کشور اهل بیت درست شده

    نظرات شما -
    • مهر
      0

      تاریخ طبری را بخون .سرگذشت شهر فهروج دریزد و چاه چهل دختران را بخون .تا بفهمی چه بلای برسر ایران آوردن.

    • دارا
      1

      در جواب امید .باید بگم اونهای که تجاوز به اجدادشون شد نتیجه اش شدن سید مثل شما سید یا سادات اجدادشون به اعراب می رسد چون مادرشون ایرانی بوده وپدرشان عرب خوب فکر کن بعد حرف بزن .

    • ساینا به دارا
      0

      جناب دارا بهتره در مورد چیزی که نمیدونی اظهار نظر نکنی، سادات به فرزندان پیامبر گفته میشه که از طریق وصلت امام زادگان با خاندانهای دیگه در سراسر جهان نسل ایشون ادامه پیدا کرده. امیدوارم حرفی که زدی از سر ندانستن باشه.

    • به مهر
      0

      تو واقعا منبع تاریخیت، تاریخ طبریه؟؟؟؟ تاریخ طبری سرشار از افسانه ها و غرض ورزیهای سیاسی و فرهنگیه و هرگز در زمره منابع تاریخی موثق نیست. تاریخ طبری در بخشهای بسیاری بی اعتباره.

  • هاشم
    0

    هرچه به این تاریخ کاوش کنی اسرار ها رو میشه معلوم نیست کدام درسته کدام یه جای امام قیام می‌کنه مردم همراهی نمی‌کند یه جای مردم قیام می کنند امام همراهی نمی‌کند

    نظرات شما -
    • ایمان جوادی
      0

      خب امام سجاد و خانواده امام حسین اسیر بودن اسیر یزید حرام زاده و حیض زاده

  • Dih
    0

    ما مسلمانان هنوزم که هنوزه تو اصل اول دین یعنی توحید موندیم هنوز کلمه لا اله الا الله رو درک نکردیم بعد سر امامت که اصل چهارم ما شیعیان و سنی ها که اصلا ندارن ما هنوز اینو درک نکردیم چون اگه درک میکردیم وضعمون اینجوری نبود ولی مشکل در اینجاست که یه عده از آب این مملکت میخورن و با خاکش زنده آن اما خودشون و ایرانی نمیدونن میگن ما ساداتیم شما نجسید این حرف ولی حالا سوال اینه گیرم پدرت بود ابوفاضل از فضل پدر تو را چه حاصل بخدا قسم اگه نهج البلاغه رو نمی دیدم به فضل ائمه هم ایمان نداشتم ولی به امید خدا یه روز خوب میاد که دوباره مسلمانان با هم برادر میشن در آخر آقایون به اصطلاح سادات شما گیرم عربم باشید از اعراب زمان پیامبر نیستید اعراب خیلی زود به اعقابکم شون رسیدند شما هم از اونایی تعصب بی مورد و لجاجت یادتون نره که اسماعیل هم برادر امام صادق بود و نتونست یاران تند رو شو کنترل کنه و اساسین ها بوجود اومدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها