زن جوان فرشته نجات سه هم‌وطن شد

مسئول واحد فراهم آوری عضو پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با ایثار مادری فداکار، سومین اهدا عضو استان بوشهر در سال ۹۹ نجات‌بخش جان سه هم‌وطن شد.

زن جوان فرشته نجات سه هم‌وطن شد

علیرضا باقری در تشریح این خبر اظهار کرد: "آفتاب قره قانی" متولد ۱۳۶۳ متولد نورآباد ممسنی و ساکن برازجان، هفدهم مرداد برای زایمان طبیعی به زایشگاه مراجعه می‌کند و پنجمین فرزند خود را به دنیا می‌آورد.

وی افزود: این مادر پس از زایمان به بخش پست پارتوم (اتاق بعد از زایمان) منتقل می‌شود و آنجا دچار دیسترس تنفسی (نارسایی تنفسی) شدید می‌شود که باعث ایست تنفسی او و به دنبال آن ایست قلبی می‌شود.

مسئول واحد فراهم آوری عضو پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: با احیا قلبی، مجدد تپش قلب وی برقرار می‌شود، اما به علت آمبولی مایع آمنیوم و مشکلات متعاقب آن، مشکوک به مرگ مغزی می‌شود که آزمایش‌ها نیز مرگ مغزی او را تأیید می‌کنند.

باقری عنوان کرد: پس از تائید نهایی مرگ مغزی این مادر و رضایت خانواده نوع‌دوست وی نسبت به اهدا عضو، برگ زرین دیگری در ایثارگری مردمان استان بوشهر و فارس رقم زد.

وی تصریح کرد: این بیمار تا هجدهم مرداد در آی سی یو جراحی بستری بود؛ که با رضایت خانواده نوع‌دوست و ایثارگرش سحرگاه امروز، کبد و دو کلیه او برداشت و برای پیوند به بیمارستان ابوعلی سینا شیراز فرستاده شد.

علیرضا باقری با اشاره به اینکه این مورد، شصت و نهمین اهدا عضو در استان و سومین مورد اهدا عضو در سال ۹۹ است، گفت: به علت شیوع ویروس کرونا، با وجود داشتن موارد مرگ مغزی متعدد و حتی رضایت اهدا عضو خانواده‌های آنان، چون آزمایش کرونای بیماران مثبت می‌شد، امکان اهدای عضو وجود نداشت.

مسئول واحد فراهم آوری عضو پیوندی علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: سال گذشته با افزایش دو برابری نسبت به سال ۹۷، ۱۶ اهدای عضو در استان صورت گرفت.

یک بیمار مرگ مغزی می‌تواند جان یک تا هشت بیمار را نجات دهد و پس از مرگ مغزی ۱۴ روز برای موافقت خانواده با اهدا عضو فرصت وجود دارد.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها