مدیر انجمن بیماران کلیوی استان اردبیل:

پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی در اردبیل انجام نمی‌شود

مدیر انجمن بیماران کلیوی استان اردبیل گفت: هنوز وعده مسئولان مبنی بر انجام پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی در اردبیل تحقق پیدا نکرده است.

پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی در اردبیل انجام نمی‌شود

محمدرضا جمالی در آستانه ۲۱ اسفند روز جهانی کلیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در دنیا درگیر بیماری کلیه هستند که متأسفانه این بیماری خسارت‌های سنگینی را به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: افراد گرفتار این بیماری در صورت نیاز به دستگاه دیالیز باید روزانه چهار ساعت و در هفته دو تا سه روز از این دستگاه استفاده کنند که در کنار هزینه‌های سنگین، افت فشار و به هم ریختگی اعصاب بیماران را نیز به همراه داشته است.

مدیر انجمن بیماران کلیوی استان اردبیل از همراهی و کمک خیرین در جهت کمک و مساعدت به بیماران قدردانی کرد و گفت: ما در استان اردبیل بیش از یک‌هزار و ۳۰۳ نفر بیمار کلیوی داریم که ۸۲۹ نفر از آنها گرفتار بیماری نارسایی، دیالیز و پیوند کلیه در اردبیل زندگی می‌کنند.

جمالی افزود: این بیماران به صورت مرتب مورد آزمایش قرار می‌گیرند و هزینه هر بار دیالیز نیز ۹۰۰ هزار تومان است که با کمک انجمن این فعالیت‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی به فرسودگی دستگاه‌های دیالیز بیماران کلیوی اشاره کرد و ادامه داد: ۴۵ دستگاه دیالیز در بیمارستان بوعلی و ۳۰ دستگاه دیالیز نیز توسط بخش خصوصی در اردبیل تأمین شده که بعد از اردبیل، مشگین‌شهر بیشترین آمار بیماران کلیوی را دارند.

جمالی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی بزرگترین ضربه را در واردات دستگاه دیالیز و تأمین داروی مورد نیاز وارد کرده که امیدواریم هر چه سریع‌تر در کنار برچیده شدن بساط ویروس ، شرایط خوبی را در رفع تحریم‌ها شاهد باشیم تا سلامت بیماران خاص به ویژه بیماران کلیوی به مخاطره نیفتد.

وی هزینه پیوند کلیه را ۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: پیش از این عمده عمل پیوند کلیه در تهران و با هزینه‌های گزاف برای بیماران انجام می‌شد که از خردادماه سال ۹۸ با راه‌اندازی مرکز پیوند کلیه در اردبیل این امر در خود شهر اردبیل انجام می‌شود.

جمالی اضافه کرد: اولین پیوند کلیه در شیراز قبل از انقلاب انجام شده و عمده پیوندها در کشورهای اروپایی انجام می‌شد که بعد از انقلاب با راه‌اندازی مرکز پیوند کلیه از سال ۶۳ در بیمارستان مصطفی خمینی تهران این روند گسترش پیدا کرده و اردبیل نیز بعد از سال‌ها انتظار با پیگیری مسئولان از سال ۹۸ صاحب مرکز پیوند کلیه شده است.

وی بیان کرد: به دلیل شرایط عمل پیوند کلیه در یک سال اخیر به ندرت انجام شده ولی در مجموع از ابتدای امسال بیش از ۱۵ مورد عمل پیوند کلیه در تهران به انجام رسیده است.

جمالی هزینه انجمن را در پیوند بیماران کلیوی سالانه بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: امیدواریم با بهبود شرایط اعمال پیوند کلیه در اردبیل ادامه پیدا کند.

توزیع بسته‌های غذایی در بین بیماران کلیوی نیازمند

مدیر انجمن بیماران کلیوی استان اردبیل اظهار کرد: در آستانه عید نوروز بسته‌های غذایی به ارزش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان بین خانوارهای بیمار و نیازمند کلیوی در استان آغاز می‌شود که این امر با مساعدت خیرین و در تأمین نیازمندی این خانواده‌ها انجام شده و از فردا توزیع بسته‌های غذایی را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در یک سال اخیر با شیوع کرونا و با کمک خیرین بیش از ۷۰ میلیون تومان بسته‌های غذایی در بین بیماران کلیوی نیازمند در استان توزیع شده است.

جمالی گفت: از ابتدای فعالیت این انجمن از سال ۷۳ تاکنون مجموع بیمارانی که از این انجمن خدمات دریافت کردند بیش از چهار هزار و ۳۸۸ نفر بوده که از این تعداد بخشی از بیماران به دلیل نیازمندی در حوزه‌های مختلف خدمات متنوعی را اعم از تأمین جهیزیه، هزینه‌های آموزشی و تحصیلی و سایر هزینه‌های معیشتی دریافت کردند.

وی از همراهی خوب پزشکان و آزمایشگاه فارابی اردبیل در ارائه خدمات به بیماران کلیوی قدردانی کرد و افزود: سال گذشته به همت این آزمایشگاه ۷۰ میلیون تومان هزینه آزمایش بیماران کلیوی به صورت رایگان انجام شده است.

جمالی ضرورت راه‌اندازی مرکز پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی را در اردبیل یادآور شد و خاطر نشان کرد: ۴۰ درصد پیوندها از مرگ مغزی انجام می‌شود که در استان اردبیل قرار بود امسال تجهیزات مورد نیاز خریداری و راه‌اندازی شود تا این پیوند به راحتی از بیماران مرگ مغزی به انجام برسد.

وی در مورد مجموع دستگاه‌های دیالیز در استان اضافه کرد: ۱۳۳ دستگاه دیالیز در استان داریم که علاوه بر اردبیل، در مشگین‌شهر ۱۳ دستگاه، خلخال ۱۲ دستگاه، گرمی پنج دستگاه، بیله‌سوار پنج دستگاه، پارس‌آباد ۱۳ دستگاه، سرعین سه دستگاه، نیر سه دستگاه، کوثر چهار دستگاه و نمین دو دستگاه دیالیز دارند که ارائه خدمات به بیماران به رغم فرسودگی این دستگاه‌ها انجام می‌شود.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها