بهترین روش نگهداری و تميز كردن انگشتر نقره با نگین فیروزه

بهترین روش نگهداری و تميز كردن انگشتر نقره با نگین فیروزه چیست؟ این سؤالی است که در ادامه مطلب بصورت کامل به آن جواب می دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین روش نگهداری و تميز كردن انگشتر نقره با نگین فیروزه

بهترین روش نگهداری و تميز كردن انگشتر نقره با نگین فیروزه چیست؟

سنگ فیروزه در بسیاری از فرهنگ ها یک سنگ با ارزش و قیمتی به حساب می آید و اغلب به عنوان جواهرات و دیگر تزئینات دکوری از آن استفاده می شود. فیروزه یک سنگ طبیعی است که بیشتر در رنگ های سبز و آبی به وجود می آید و هر کدام از آن ها با یکدیگر متفاوت هستند. بسیاری از مردم به خصوص ما ایرانی‌ها به خاطره باورها و اعتقادات دینی خودمان از فیروزه استفاده می‌نماییم تا از خواص درمانی و معنوی آن بهره‌مند شویم. استفاده از زیورآلاتی که دارای نگین فیروزه هستند به نگهداری نیاز دارند و نیز مراقبت از آن‌ها اصول خاص خودش را دارد. تمیز کردن انگشتر نقره مردانه فیروزه یا انگشتر نقره زنانه فیروزه هم ترفندهایی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تمیز کردن و نگهداری از نگین فیروزه روی انگشتر نقره مردانه یا زنانه کار زیاد دشواری نیست. کسانی که از جواهراتی مانند انگشتر مردانه فیروزه یا انگشتر زنانه فیروزه استفاده می‌نمایند به خوبی می‌دانند که نگین فیروزه بسیار حساس است و چنانچه بر اساس برخی از بی‌دقتی‌ها دچار آسیب شود، کلیه خواص درمانی و معنوی خود را از دست خواهد داد. از این رو تلاش می‌کنند اولاً با آشنایی با روشهای نگهداری از سنگ فیروزه تا حد امکان از آسیب رساندن به آن جلوگیری نمایند و دوماً با شناخت روش‌هایی که منجر به پاک سازی و تمیز شدن سنگ فیروزه می‌شود از آن با نهایت دقت مراقبت کرده و آن را از آسیب‌های احتمالی که ممکن است سلامتی‌اش را به خطر بیاندازد، دور نمایند. چرا که سنگ فیروزه زنده است و اگر با نهایت دقت از آن مراقبت نشود کلیه خواص و کیفیت خود را از دست خواهد داد و به سنگ فیروزه مرده تبدیل خواهد شد.

برای اینکه چگونه انگشتر فیروزه را تمیز کنیم در ادامه مطلب نکاتی را گفته ایم که می تواند از انگشتر مردانه فیروزه یا انگشتر زنانه فیروزه شما محافظت و تضمین کند که این انگشتر نقره دارای نگین فیروزه همواره قابل استفاده است.

نکته‌ای در مورد تمیز کردن انگشتر فیروزه

مراقبت از سنگ فیروزه در صورت استفاده از آن امری لازم و اجتناب ناپذیر است. ما در این مطلب آموزشی قصد داریم مخاطبان عزیز را با روش‌های تمیز کردن انگشتر فیروزه و نیز با روش‌های نگهداری از فیروزه آشنا نماییم. اگر شما هم علاقه‌مند به استفاده از جواهراتی مانند انگشتر نقره با نگین فیروزه هستید تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا اطلاعات ارزشمندی را درباره ی تمیز کردن انگشتر نقره و مراقبت از نگین فیروزه کسب نمایید.

نکاتی مهم برای مراقبت از فیروزه و نگهداری جواهرات فیروزه

قبل از آنکه به روش‌های تمیز کردن و نگهداری انگشتر فیروزه بپردازیم نکاتی را در مورد نگهداری از سنگ فیروزه بیان می‌کنیم. همانطور که قبلاً نیز ذکر کردیم فیروزه سنگی ارزشمند و گرانبهاست که در عین حال که از صاحب خود در برابر خطرات محافظت می‌نماید و بدی‌ها را از او دور کرده و برکات فراوانی را نصیب او می‌کند نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. از جمله مواردی که هنگام استفاده از فیروزه باید به آن‌ها توجه شود به شرح زیر است:

• سعی کنید سنگ فیروزه را از آب کلردار دور نگه دارید. آب کلر دار نیز می‌تواند به فیروزه آسیب وارد نماید.

• زمانی که شما از فیروزه خود استفاده نمی کنید، آن را در جعبه ای که دورن آن دارای پارچه یا پنبه است نگهداری کنید.

• از صدمه زدن به فیروزه قبل از هرکاری مانند درنیآوردن آن به هنگام رفتن به حمام، شنا کردن و یا سروکار داشتن با پاک کننده های شیمیایی در خانه جلوگیری نمایید.

• هرگز نباید زیورآلات فیروزه خود از جمله انگشتر مردانه فیروزه یا انگشتر زنانه فیروزه را در معرض حرارت زیاد همچون حرارت ناشی از کتری، سماور، شسوار و بخاری و... قرار دهید. این کار به نگین فیروزه آسیب خواهد زد.

• چنانچه نگین فیروزه خیس است و شما می‌خواهید آن را خشک کنید بهتر است آن را حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یک محل خشک و گرم قرار دهید تا فیروزه بدون هیچ آسیبی به طور کامل خشک شود.

تمیز کردن انگشتر فیروزه از مواد شیمیایی

• فیروزه سنگی است که به مواد شیمیایی، مواد قلیایی و اسیدی، تمیز کننده‌های قوی و مواد شوینده همچون آنزیم‌های پاک کننده و یا وایتکس بسیار حساس است. بنابراین تا حداقل امکان فیروزه را از این گونه مواد دور کنید و از تماس مستقیم آن با مواد شیمیایی جلوگیری نمایید. حتی بهتر است هنگام کار با این گونه مواد فیروزه را از دست خود خارج کنید و یا این که حتماًً از دستکش استفاده نمایید.

• زمانی که دست خود را با مایع دستشویی و یا صابون شست و شو می‌دهید سعی کنید فیروزه را از دست خود خارج کنید. چنانچه این امکان وجود نداشت تا فیروزه را از دست خود خارج کنید حتماً پس از شست و شو، تمیز کردن انگشتر فیروزه را در دستور کار خود قرار دهید و به طور دقیق نگین را بررسی کنید تا کف صابون و یا مایع دستشویی پشت آن باقی نماند.

مراقبت از تماس فیروزه با روغن‌ها و تابش نور

• فیروزه خاصیت جذب مایعات و انواع روغن‌ها را دارد، بنابراین هنگام استفاده از آن باید مراقب باشید تا با مایعات و روغن‌ها تماس پیدا نکند، چرا که در صورت تماس با این گونه مواد فیروزه رنگ خود را از دست خواهد داد.

• هرگز فیروزه را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید. چرا که با این کار آب طبیعی موجود در آن تبخیر خواهد شد و خاصیت فیروزه از بین خواهد رفت.

مراقبت از تماس فیروزه با کرم‌های آرایشی و عرق بدن

• تماس با کرم‌های آرایشی، عطر و ادکلن، صابون و چربی و نیز کدورت و آلودگی هوا می‌تواند منجر به تغییر رنگ فیروزه شود. بنابراین سعی کنید فیروزه از این گونه مواد دور نمایید.

• در برخی مواقع رنگ فیروزه قابل برگشت است اما در برخی مواقع مخصوصاً زمانی که فیروزه با مواد شیمیایی آن هم به مدت طولانی تماس برقرار می‌نماید و دچار تغییر رنگ می‌شود، رنگ آن دیگر قابل برگشت نخواهد بود.

• عرق بدن نیز می‌تواند منجر به تغییر رنگ فیروزه شود. چنانچه هنگام استفاده از انگشتر فیروزه عرق کردید، سریعاً عرق دستانتان را تمیز کنید تا با فیروزه تماس پیدا نکند.

روش‌های تمیز کردن انگشتر فیروزه

استفاده از پارچه نخی

در صورتی که انگشتر مردانه فیروزه یا انگشتر زنانه فیروزه شما به مواد قلیایی و اسیدی آغشته نشده است، برای تمیز کردن آن می‌توانید از یک پارچه نخی نرم استفاده کنید. پارچه را کمی مرطوب کنید و روی نگین بکشید. با این کار آلودگی‌ها از روی سنگ فیروزه پاک خواهد شد.

تمیز کردن انگشتر فیروزه با استفاده از پارچه چرمی

چنانچه در منزل خود پارچه چرمی دارید می‌توانید با استفاده از آن سنگ فیروزه را تمیز کنید. تکه‌ای از پارچه چرمی را بردارید و روی فیروزه بکشید. بعد از تمیز کردن فیروزه با پارچه چرمی شاهد جلا و درخشندگی هر چه بیشتر سنگ فیروزه خواهید شد.

استفاده از آب ولرم

استفاده از آب ولرم در تمیز کردن سنگ فیروزه فقط زمانی توصیه می‌شود که فیروزه با مواد شیمیایی تماس پیدا کرده است. در این صورت شما باید فیروزه را به آرامی با آب ولرم شست و شو دهید و سپس در اسرع وقت آن را با یک دستمال نرم و لطیف به طور کامل خشک کنید.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها