سه رقیب اصلی بن سلمان برای کسب سلطنت/ آیا او به زودی شاه عربستان می‌شود؟

تخت پادشاهی در خاندان آل سعود می‌تواند سریر خون باشد. تعداد بالای شاهزادگان عربستانی باعث می‌شود بن سلمان نگران آینده باشد.

سه رقیب اصلی بن سلمان برای کسب سلطنت/ آیا او به زودی شاه عربستان می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، بعد از کمرنگ شدن حضور ملک سلمان در چند ماه اخیر در انظار عمومی و شایعه فوتش به علت ایست قلبی یا کرونا، بسیاری از آغاز رسمی سلطنت محمد بن سلمان گفتند. این خبر چند ماه هست که در محافل و جراید شایع شده؛ به خصوص اینکه بن سلمان در یکی دو ماه اخیر با قدرت هر چه تمام‌تر مخالفانش را سرکوب کرده و مدعیان سلطنت را به زندان انداخته است( اینجا بخوانید).

اگر خبر وخامت حال ملک سلمان درست باشد باید از حالا بن سلمان را شاه آل سعود بدانیم. اما با این حال، نباید فراموش کرد که تخت پادشاهی در خاندان آل سعود می‌تواند سریر خون باشد. تعداد بالای شاهزادگان عربستانی باعث می‌شود بن سلمان نگران آینده باشد. به خصوص اینکه حالا برخی اشراف و روحانیون تندرو سلفی - وهابی با او مخالف هستند و برخی روزنامه‌های آمریکایی هم هر روز درباره یکی از رقبای بالقوه او می‌نویسند.

فرزندان سه شاه؛ رقبای ولیعهد جوان

به نظر می‌رسد بن سلمان برای رسیدن به بالاترین سطح قدرت در عربستان سعودی چند گروه را در مقابل خودش دارد:

الف. فرزندان ملک عبدالعزیز : فرزندان شاه سابق، حتی قبل از سلطنت ملک سلمان به دنبال کسب قدرت بودند. نباید فراموش کرد که تا پیش از ملک سلمان، قدرت در عربستان همواره از برادر بزرگ به برادر کوچک می رسید اما به علت تغییر سیاسی آل سعود و برخی ملاحظات این سنت تغییر کرد. حالا فرزندان بن عبدالعزیز به شدت دنبال بازگشت به قدرت هستند. ممدوح، احمد، مشهور و مقرن همه فرزندان شاه سابق عربستان بودند که بن سلمان مجبور شد با آنها رقابت کرده و برای تثبیت قدرتش آنها را محدود کند.

ب. فرزندان ملک سلمان: به جز این، برادران خود بن سلمان نیز می توانند برایش دردسرساز شوند. اگرچه آنها هنوز جوان هستند اما در آینده می توانند به رقبای سیاسی ولیعهد و احتمالا شاه آینده عربستان تبدیل شوند.

ج. فرزندان نایف و ملک عبدالله : نایف بن عبدالعزیز دومین ولیعهد ملک عبدالله (شاه سابق) بود که پس از مرگ پدر به اولین ولیعهد آل سعود تبدیل شد؛ اما با تغییر قانون عربستان از ولایت عهدی عزل شد. او و سایر شاهزادگان عربستانی که فرزند ملک عبدالله بوده اند می‌توانند خطر بالقوه ای برای محمد بن سلمان باشند.

سه رقیب بالقوه بن‌سلمان

فارغ از این سه دسته، می‌توان از سه شخص مشخص نیز که سه جریان بالا را نمایندگی می‌کنند نام برد. اگرچه به نظر می‌رسد محمد بن سلمان برای کسب تاج پادشاهی مسیر زیاد سختی نداشته باشد اما بد نیست به این سه شاهزاده که رقبای بالقوه او در رسیدن به مقام سلطنت هستند، اشاره ای داشته باشیم:

خالد بن سلمان

خالد برادر کوچک محمد بن سلمان است. او مدتها وزیر دفاع عربستان بوده و به واسطه سفارتش در واشنگتن روابط خوبی با آمریکایی ها دارد. توییت های قدیمی بن سلمان درباره جنگ یمن و رابطه خوبش با بن زاید(که رقیب اماراتی بن سلمان است) باعث شده برخی رسانه های عربی از او به عنوان یک رقیب بالقوه برای بن سلمان یاد کنند( اینجا بخوانید).

محمد بن نایف

بن نایف ولیعهد سابق عربستان است که مدتی پیش، مقامش توسط ملک سلمان گرفته شد. از این جهت شاید او را بتوان جدی‌ترین رقیب بن سلمان دانست. محمد فرزند نایف بن عبدالعزیز آل سعود (دومین ولیعهد ملک عبدالله) و برادرزاده ملک سلمان است.

او تاکنون 4 بار توسط استخبارات عربستان (ملک سلمان) مورد ترور واقع شده که آخرین آن در اوت 2010 اتفاق افتاد و جدی‌ترین حمله، به 27 اوت 2009 جایی که یکی از اعضای القاعده قصد کشتن او را با حمله‌ای انتحاری داشت، مربوط می‌شود.

بسیاری از شاهزادگان مخالف بن سلمان و اپوزیسیون آل سعود از طرفداران او هستند و سعی دارند او را جانشین محمد کنند. گفتنی است با انتشار خبر وخامت حال ملک سلمان، بسیاری از کاربران توییتری بر سر بن نایف و بن سلمان به جان هم افتاده و به خصوص طرفداران ولیعهد جوان حملات شدیدی را علیه ولیعهد سابق آغاز کرده اند.

احمد بن عبدالعزیز

احمد کوچک ترین فرزند ملک عبدالعزیز (شاه سابق سعودی) است. او یکی از بانفوذترین شاهزادگان سعودی است و به خصوص در میان آمریکایی‌ها و برخی سلفی‌های داخلی طرفدار دارد. بعد از قتل تراژیک جمال خاشقچی و سست شدن کرسی قدرت بن سلمان، بسیاری از سفر مخفیانه او به عربستان و طراحی کودتا علیه ولیعهد جوان گفتند. البته این تحلیل هرگز تایید نشد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ....‌‌‌
    0

    ملک بن سلمان جوان سالهای بسیار طولانی میتونه حکومت کنه. اصلاحاتی هم که ایجاد کرده باعث شده حکومتش مستحکم تر بشه و مردمش راضی تر باشند. رفاه اقتصادی و ازادی های مدنی براشون اورده. عربستان بهترین کارو کرد که به جوونا میدون داد. تو ایرانم دیگه وقتشه پیرمردهها کنار برن و جوونا نه فقط وزیر یا رئیس جمهور بلکه بالاترین مقامات سیاسی هم به جوون ها برسه. دوره پیر و پاتال ها دیگه به سر اومده. وقتشه سیاست های کلی رو یه جوون که فکر امروزی مدرن بر اساس رفاه مردم داره تعیین کنه. دوره شعار محوری و سنتی فکر کردن تموم شده

    نظرات شما -
    • هاشم بن باشم آل صعود
      0

      از وقتی بن سلمان اومده اوضاع بدتر شده نمونه اش جنگ با یمن و قیمت نفت و کسری بودجه

    • پرتوی
      0

      در این که عربستان به مردمش بیشتر می رسد و یا بن سلمان ۲تا ۳ کار برای جوانان و آزادی بیشترشان گرده کاملا درست است اما در جنوب عربستان که شمال یمن است از قدیم زخم بسیار کهنه ایی وجود داشت عربستان به لحاظ استراتژیک نمی در جنوب کسانی به حکومت برسد وامنیتش به خطر برسد لدا همواره تلاش دارد که یمن حیات خلوتش باشدو از ناحیه جنوب برای روز مبادا در امان باشد

  • farhad
    0

    چرا نباید آرزوی خوب برای مردمان کشورهای همسایه داشته باشیم... چرا باید به خاطر قدرت طلبی سیاسیون بخوایم که جنگ و فتنه در منطقه بوجود بیاد... انشالا مردم عربستان فارغ از اینکه که شاهشون باشه در رفاه و خوشبختی زندگی کنن... و سردمدارهای نظام ما هم با تکیه بر رهنمودهای رهبری رفاه و آرامش رو به مردم برگردونن

  • بنده خدا
    0

    جوانگرایی با استدلال اینکه تنها نظر سنی جوان می باید بود، اشتباه است جوانگرایی نیاز به افرادی دارد که فکر جوان و شارپی دارند که توسعه را با راهکارهای عملی و واقعی پیاده می کنند وگرنه بسیار مدیران جوان بر روی کار آمدند با افکار افراطی که کشور را به بیراهه کشاندن و مجبور شدیم بگیم همان پیران دهه 60 بیایند سر کار . نمونه اش در دولت احمدی نژاد که متاسفانه ضررهای بسیار جبران ناپذیری را از بی تدبیری ،بی تجربگی، اصرار بر روشهای من درآوردی به جای روشهای راهبردی و عملیاتی و..... متحمل شدیم که سالهای سال تبعات آن با ما همراه خواهد بود.

  • پرتوی
    0

    طوری حرف می زنی که کشور همه چیز آرام است

  • بنی آدم
    0

    انشاءالله فروپاشی آل سقوط

  • ......
    0

    اقای بنده خدا تیتر درمورد تاج تخت اینده ال سعود می باشد تو حرفهای بی ربط میزنی تو گیر دادی به دکتر احمدی.. مثل اینکه قاطی کرده ای.

  • مصطفى عظیمی
    0

    ان شاءالله که خیره عربستان دیگه عربستان نخواهد شد.... ان شاءالله که خبری در راه است... #آخرزمان #اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج

    نظرات شما -
    • علی
      0

      شما به فکر خودتون باشید عربستان روز به روز داره پیشرفت میکنه اقتصادشون ازقهری ما با آمریکا میچرخه دینشونم که صادر کردن به ما ما هم میریم اونجا که گناهامون بریزه یه عالمه پول میریزیم به جیبشون وبرمیگردیم توهم نزنیم بچسبیم به ایران خودمون که چیزی نمونده نابود بشه

  • سبحان
    0

    یا حیدر کرار زند نقش به زودی.... بر پرچم سبز عربستان سعودی

  • ایمان
    0

    جای این چرتو پرتا جون مردم خودمونو نجات بدید،دیگ مردم بجایی رسیدن کلوخ میخورن

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      داداش، کار خبرنگاری یعنی همین، خوب خبرای داخلی به وقتش، خبرای خارجیم به وقت خودش!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها