دفاع مشاور رییس جمهوری از "اصل مذاکره"

مشاور رییس جمهوری اسلامی ایران در توییتی نکاتی را درباره دفاع از اصل مذاکره بیان کرد.

دفاع مشاور رییس جمهوری از "اصل مذاکره"

در توییت‌های حمید ابوطالب آمده است: اندر دفاع از "اصلِ مذاکره" تصویر موجود در ساحتِ سیاسی در مورد "اصل مذاکره" در سیاست خارجی، بر سه محور استوار است.

عدم اعتقاد به اصلِ مذاکره به دلیل هراس از شکست در مذاکره (۸۵-۹۲)؛ مذاکره اعتماد محور (۹۲-۹۶)؛ اعتقاد به اصل مذاکره به عنوان تنها راه رسیدن به منافع‌ ملّی سه محور یاد شده است.

اما در"مذاکره ‌اصیل" باید پذیرفت که مذاکره تنها راه تأمین دائمی منافع ملّی است؛ هدف مذاکره، تأمین منافع ملّی و نه تغییر در خلق و خو است؛ مذاکره باید دارای استراتژی و به دور از اعتماد و اطمینان باشد؛ مذاکره برای تعامل متوازن است، حتّی برای بکارگیری سپر و نیزه هم باید به مذاکره باور داشت.

مذاکره، ارتباطی به این که طرف مقابل کیست ندارد، این نادرست‌ترین برداشت از خودِ مذاکره است؛ اصل مذاکره با چگونگیِ انجام آن متفاوت است و نادرستیِ چگونگیِ انجام آن در مراحل مختلف به معنای نادرستیِ مذاکره نیست؛ بدون پذیرشِ اصل مذاکره، هیچ راهی برای خروج دائمی از بحران‌ها وجود ندارد.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • امیرحسام
    0

    مذاکره‌ای مانند برجام که دلار ۴۲۰۰ تومانی رو تبدیل به دلار ۲۱ هزار تومانی کرد و بیشتر آقازاده‌های شما و امثال جنابعالی ازش سود بردند، حرف مفت است. والسلام...

  • ایرانی
    0

    آمریکا بر چه مبنایی چپ و راست بی هوا ما را تحریم میکند و جهان انگار نه انگار ولی اگر ما میخواهیم مذاکره نکنیم چرا با آمریکا مقابله به مثل نمیکنیم چرا؟جواب واضح است کسی حرف ما رانمیخواند چون آمریکا در جهان دارای قدرتهای بزرگ در اقتصاد و سیاست و علم و قوای نظامی ...پس سرشاخ شدن با همچون نعمتی کفران نعمت است.

  • کوهنانی
    0

    بر.پدرلعنت.همتون

  • علی محمد صادقیان
    0

    یا خائن هستی یا نادان , مذاکره ای شماها کردیدجز خسارت و نابودی برای مملکت نداشت .

  • محسن
    0

    از مذاکرات قبلی چه عاید ماشد؟ اگر مذاکره کرده وتوافقی صورت گرفت چه تضمینی است که دوباره زیر آن نزنند؟ نه این که ملت مااهل دیپلماسی نیست نه، ولی تا برجام به فرجام نرسد مذاکره مجدد بی تدبیری است.

  • حامدی
    0

    با این توصیف که مذاکره ارتباطی باطرف مذاکره ندارد می شود با اسرائیل غاصب وجنایتکار هم مذاکره کرد وبه ان مشروعیت وجودی وسیاسی بخشید ؟ بامنافقین روسیاه وتروریست وجاسوس صدام و سعودی واسرائیل هم می توان مذاکره کرد ؟با عهد شکن وکشوری که به راحتی اب خوردن زیر مذاکره وعهد خود می زند هم می شود دوباره مذاکره کرد؟ ایا مذاکره مجدد با یک عهد شکن به معنی عدول از تعهدات قبلی واعطای امتیازات بیشتر به دشمن بی منطق نیست ؟ ایا دراین صورت عهدشکنی باب نمی شود ؟ ایا روسیه و ونزوئلا که له له برای مذاکره با امریکا می زنند مشکلاتشان حل شده است ؟ پس بدان که سعادت در خود ایستادگی وخرد کردن تکبر دشمن است نه گردن کج کردن و هیچی نگرفتن مانند دو کشوری که اسم برده شد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها