سفر نخست وزیر یونان به سرزمین‌های اشغالی

نخست وزیر یونان امروز (سه‌شنبه) به نشانه اطمینان از تدابیر ضدکرونایی هر دو طرف به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد و امیدوار است چنین نمایشی به از سرگیری گردشگری منجر شود.

سفر نخست وزیر یونان به سرزمین‌های اشغالی

به نقل از خبرگزاری رویترز، با توجه به اینکه یونان، اسرائیل و قبرس در انجام پروژه‌های انرژی در شرق مدیترانه با یکدیگر شریک شده‌اند، کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان همچنین در این سفر نسبت به تلاش‌های اکتشافی ترکیه هشدار داده است.

اسرائیل هم در مقابل این سفر را فرصتی برای تضعیف مخالفت اروپا با برنامه‌اش برای الحاق اراضی کرانه باختری می‌بیند.

یونان با امید به نجات بخش گردشگری‌اش در تابستان سال جاری میلادی، روز دوشنبه فرودگاه‌های اصلی خود را به روی مسافران از کشورهای اتحادیه اروپا باز کرد. اسرائیل در سال‌های اخیر سالانه حدود یک میلیون گردشگر به یونان فرستاده است.

میتسوتاکیس پیش از ورود به اسرائیل گفت: مطمئنم که پروازها از اسرائیل به زودی از سر گرفته خواهند شد. من مشتاقم تا یونان را به مقصدی امن برای اروپا تبدیل کنم.

وی تاکید کرد که پروژه‌های اکتشاف انرژی یونان-اسرائیل-قبرس نه علیه کسی است و نه انحصاری متعلق به کسی است اما ترکیه را به تلاش برای اعمال کنترل سیاسی و نظامی بر این منطقه متهم کرد.

میتسوتاکیس افزود: اگر ترکیه آرزوهای امپریالیستی خود را کنار بگذارد و با ما به عنوان یک شریک برابر و قانونمند و نه به عنوان یک همسایه قلدر همکاری کند، از مشارکت آن استقبال می‌کنیم.

این در حالی است که ترکیه تأکید دارد که تمامی اقداماتش در چارچوب حق حاکمیتش صورت می‌گیرد.

اسرائیل تأکید دارد که برنامه‌اش برای الحاق شهرک‌سازی‌های یهودی و دره اردن در کرانه باختری همسو با برنامه آمریکا برای صلح با فلسطینی‌ها است اما اتحادیه اروپا اعلام کرده که این برنامه بدون چالش تصویب نمی‌شود.

میتسوتاکیس اعلام کرد: ‌پس از بازگشت به یونان با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها