از سقف متحرک چه می‌دانید؟

به طور کلی معماری به عنوان یک ساختار و سازه ی دائمی پذیرفته شده است.

از سقف متحرک چه می‌دانید؟

سقف متحرک از ابتدا تا انتها

به طور کلی معماری به عنوان یک ساختار و سازه ی دائمی پذیرفته شده است. شاید بتوان دلیل آن را در روند فکری و علمی طراحان و معمارن جست و جو کرد. یک معمار همیشه در جست و جوی مصالح سیستمی است که مدت زمان ایستایی یک بنا را افزایش می دهد. بنابراین بیشتر ساختمان های فعلی به صورت آثار هنری طراحی شده اند.

ایجاد تغییرات آتی نظیر گسترش، جمع شدگی، حرکت یا تغییر مکان و حتی انقباض در چنین بناهایی غیرممکن خواهد بود.

واضح و روشن است که سندروم تاریخی ایستایی بنا(ساکن بودن) در معماری دائمی بوده و به جامعه مدرن در عصر پویایی و دینامیک رسیده است و حتی در عصر حاضر به روند خود به صورت پیوسته ادامه می دهد.

بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که توجه زیادی به توسعه ی روش های مبتنی بر حرکت در معماری نشده و این ماحصل توافقی بوده که بین معمار و جامعه صورت گرفته است. توافقی که معماری را ساکن و ایستا معرفی می کند.

براساس نظریه چارلز داروین بقا همیشه به قابلیت جسم برای انطباق در یک محیط در حال تغییر وابسته است. این نظریه در مورد معماری نیز صدق می کند و معماری نیز نیازمند تغییرات مداوم خواهد بود.

معماری با قابلیت تغییر فرم پذیری گونه ای از معماری است که توانایی پاسخگویی به نیازهای دنیای کنونی را داراست.

تغییر فرم پذیری نوعی تغییر و حرکت محسوب می شود. از نگاهی دیگر حرمت یک قانون اولیه ی طراحی است که در بسیاری از اشیای روزمره نظیر سایبان های چادری و چتر های سایبان نیز به چشم می خورد. این اشیا قابل تنظیم و کنترل بوده، به طوری که این قابلیت براساس نظریه ی داروین اولین گام برای بقا و ماندگاری آن به شمار می رود. بنابراین معماری نسبت به تغییرات به عنوان محیطی پاسخده عمل می کند.

ایده ی حرکت سایبان متحرک و تغییر پذیر به طور کامل با ویژگی های دوام و استحکام ساختمان های متعارف امروزی متضاد است. با اینحال مفهوم حرکت که ویژگی اصلی معماری با قابلیت باز و بسته شدن است مبحثی جدید در معماری به شمار نمی رود، بلکه تغییری در راستای پاسخگویی به نیازهای کاربران است.

سایبان پارچه ای متحرک در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است، اما تا آغاز سده ی بیستم، ظهور اندیشه های الهام گرفته از سرعت و پیشرفت های انقلاب صنعتی وجود نداشت. جنبش هایی مانند فوتوریسم ایتالیایی و مدارسی مانند باهاس در آلمان گهواره ی ایده هایی از جمله اصول جنبشی را شکل داد که در هنر، طراحی صنعتی و معماری مورد بررسی قرار گرفت.

این اکتشافات اولیه به دنبال ایجاد چالش در مورد استقرار و ایستایی آن است، و بعد چهارم زمان را بعنوان عنصر کلیدی روند تحول معرفی می کند.

در دهه 1950 صنعت هوا و فضا به ساختار های باز و بسته شونده علاقه نشان داد و احتمالا امروز در این زمینه تسلط کافی را بدست آورده است.

سقف متحرک کاربردهای زیادی در صنعت دارند. ساختارهای بزرگ مانند ماهواره ها، تلسکوپ ها، آرایه های خورشیدی و آنتن ها باید در حجم بسیار کم در فضاپیما بسته بندی شوند و تنها در فضا گسترش یافته و باز شوند.

حمل و نقل برای زمین هایی با کاربردهای محدود از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه پژوهش های فراوانی در زمینه های سازه های متحرک، سایبان چادری متحرک، سایبان تاشو برقی و سقف متحرک پارچه ای انحام گرفته است که اغلب از سازه هایی با وزن کم و قابل حمل برای انعطاف پذیری طبقات ساختمان و کاربردهای سقف متحرک و سایبان موقتی و سایبان پارچه ای مانند پناهگاه های اضطراری، اسکان پس از سانحه و عملیات نظامی استفاده می شوند.

با توجه به اینکه این موضوع مبحث نو و تازه ای است، هیچ تعریف توافق شده ای برای ساختارهای قابل گسترش و جمع شونده وجود ندارد. این سایبان های متحرک گاهی بعنوان سازه های قابل گسترش، سقف متحرک استخر، سقف متحرک حیاط و یا سایبان رستورانی، قابل انتقال و قابل حمل و نقل، قابل تنظیم و... شناخته می شوند. شاید بتوان به این صورت سایبان های متحرک را توصیف کرد:

سقف های متحرک باز و بسته شونده سازه هایی هستند که قادرند به شیوه ی مستقلی به تغییر پیکر بندی وسیع بپردازند.

چنین سازه هایی ممکن است از حالت جمع شونده به صورت صاف و مسطح در آیند، و در بسیاری از موارد قطعات و اجزای تشکیل دهنده در تمامی جهات متصل هستند، اما در فرایند گسترش هندسه ی آنها تغییر می کند.

در روند گسترش، حرکت اولیه به یک ساختار سخت منتهی می شود و این به معنای تنها شیوه ی گسترش برای چنین ساختارهایی نیست.

با اعمال یک نیرو در یک یا چند نقطه سایبان های باز و بسته شونده به صورت سیال و روان و کنترل شده تغییر شکل می یابد. با وجود نرمی و سهولت حرکت، این سازه پایدار، محکم و ایستاست.

سقف های متحرک و سازه های باز و بسته شونده به علت ویژگی های هندسی، مواد و خواص مکانیکی خود قابلیت باز و بسته شدن را دارند.

به نظر می رسد که سایبان های متحرک، سقف متحرک استخر و آلاچیق های باز و بسته شونده و آلاچیق های پارچه ای متحرک ظرفیت بالایی برای ایجاد تجربیات دینامیکی و تغییر و انتقال دارند. سبکی وزن و قابلیت حمل و نقل این سایبان ها، این امکان را فراهم می کند تا براحتی با نیازهای جوامع که به صورت مداوم در حال تغییر و تحول است، سازگار شوند. علاوه بر این با توجه به اینکه سایبان ها و آلاچیق چادری قابلیت استفاده ی مجدد را دارند، بنابراین امکان استفاده ی موثر از انرژی، منابع، مصالح و فضا را فراهم و مفهوم پایداری را بخوبی ارائه می کند.

امروزه، نه تنها مهندسان و معماران بلکه دانشمندان اُریگامی، محققان بیومیمتیک، متخصصان نجوم، ریاضی دانان، زیست شناسان، هنرمندان و دیگر محققان در حال مطالعه و پژوهش، طراحی و توسعه ی برنامه های کاربردی برای یک طیف گسترده از سقف های جمع شو و سایبان های باز و بسته شونده هستند. مکانیزم های متعددی در حوزه ی معماری آزمایش شده اند و در سایر رشته ها و حوزه های علمی ناشناخته باقی مانده است.

سازه های پارچه ای تیوان با چندین سال سابقه در طراحی ، ساخت و اجرا انواع سازه های پارچه ای شامل آلاچیق پارچه ای، سایبان پارچه ای، سایبان پارکینگ، سایبان پارچه ای ماشین ، سایبان پارچه ای تراس، سقف متحرک رستوران ، سقف متحرک کافه و سقف متحرک استخر آماده ارائه بهترین خدمات می باشد.

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها