نایب رئیس اتاق ایران و قطر تشریح کرد:

نمره‌های تک‌رقمی در کارنامه وزیر معزول

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر به بهانه برکناری وزیر پیشین صمت به بررسی کارنامه وی پرداخت و از این طریق دلایل احتمالی برکناری او را تشریح کرد.

نمره‌های تک‌رقمی در کارنامه وزیر معزول

محمدعلی دیده‌روشن، نایب ‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر به موضوع نامه وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت در خصوص تفکیک وزارت بازرگانی پرداخت و عنوان کرد: وزارت صمت کنونی همان‌طور که می‌دانید حاصل ادغام دو وزارت‌خانه «صنعت و معدن» و «بازرگانی» بوده است. به بیان بهتر تجربه کشورهای دنیا نشان داده بود که ادغام این دو حوزه اقتصادی می‌تواند باعث شود که عملکرد بهتری داشته باشند. چرا که صنعتی در داخل می‌تواند پیشرفت کند که بازار صادراتی داشته باشد و از همین رو باید این دو وزارت‌خانه یکپارچه باشند تا بتوانند لازم و ملزوم یکدیگر باشند، اما متأسفانه این ادغام در عمل منتج به آن چیزی نشد که مورد نظر طراحان آن بود. گرفتاری‌های صنعت در ایران به حدی بود که تمرکز بر آنها موجب اغفال کامل از بخش بازرگانی شد، به‌شکلی که اکنون در حوزه صادرات و توسعه تجارت و از همه مهمتر در بخش داخلی و موضوع توزیع با مشکلات زیادی مواجه شده‌ایم.

بازار روسیه را از دست دادیم

این عضو ادوار هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه اتاق بازرگانی شیراز با بیان اینکه در حال حاضر بخش توزیع در اقتصاد کشور بسیار پرهزینه شده، افزود: یک نمونه این هزینه‌ها همین بازار خودرو است که به عنوان یکی از عملکردهای منفی وزیر پیشین و دلایل برکناری او نام برده می‌شود. در همه دنیا وقتی محصول در کارخانه تولید می‌شود، با احتساب درصدی مشخص به دست مصرف‌کننده می‌رسد. اما وزیر پیشین با اینکه قبلاً هم در کمیسیون صنعت مجلس بودند، در عمل کارنامه موفقی در این زمینه نداشتند. یعنی نه در تولید صنعت آنچنان کارنامه موفقی داشت و نه در حوزه بازرگانی، از همین رو ایجاب می‌کند که این دو وزارت‌خانه جدا باشند و از طریق یک دیپلماسی اقتصادی قوی برای بازارسازی و صادرات ایران اقدام شود.

دیده‌روشن به عنوان نمونه توضیح داد: در اطراف کشور بازارهای خوبی داشتیم که به دلیل نقایص مدیریتی همه را از دست دادیم. بازار عراق، افغانستان، کشورهای خلیج فارس و آسیای میانه را می‌توانسیم در دست داشته باشیم. همین‌طور بهترین موقعیت‌ها در زمینه بازار قطر و روسیه طی یک سال گذشته به وجود آمد که اینها هم از دست رفت.

نایب ‌رئیس اتاق ایران و قطر افزود: البته ما در دوره‌های قبل مشکلات زیادی داشته‌ایم، اما در دوره ایشان بازارهای یاد شده ایجاد شد، به‌عنوان نمونه مسئله اختلاف بین ترکیه و روسیه که اتفاق افتاد، بازرگانان روسیه پیشنهادات زیادی برای خرید به ایران دادند، ولی ما آمادگی لازم را نداشتیم.

کاهش صادرات فرش

وی همچنین توضیح داد: ما در زمینه فرش در سال گذشته ۵۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم، در حالی که در سال ۱۳۷۲ به میزان دو میلیارد دلار صادرات این محصول بوده است. البته مقصران این موضوع فقط چند نفر نیستند، اما به طور کل تصمیمات غلط این نتایج را به بار آورده است.

وی گفت: امروز دیگر فرصت از دست دادن فرصت را نداریم، زیرا کشورهای دیگر اجازه بازارسازی به ما نمی‌دهند. یک بازار با سختی زیاد به دست می‌آید، ولی خیلی راحت از کف می‌رود و البته بازپس‌گیری آن نیز بسیار سخت است.

نایب ‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش در ادامه گفت: در زمان ایشان در انتخابات برخی اتاق‌های بازرگانی هم تخلفاتی صورت گرفت که از نظر حساسیت و پیگیری عملکرد خوبی نداشتند. این در شرایطی است که منتخبان اتاق بازرگانی وکلای بخش خصوصی اقتصاد محسوب می‌شوند و نیاز بود ایشان در مقام رئیس شورای عالی نظارت، برای ورود افراد صالح و صاحب‌نظر تلاش می‌کردند.

نایب ‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش نتیجه‌گیری کرد: کارنامه آنچنان موفقی در این حوزه‎‌ها از وزارت رحمانی ندیدیم و شاید هم رئیس‌جمهوری به دلیل همین مسائل تصمیم گرفتند که با یک جایگزین بهتر بتوانند این موارد را با موفقیت بیشتری پیش ببرند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها