11 راهکار ساده برای سم‌زدایی از بدن

شما می‌توانید با ترک عادات غلط و توجه بیشتر به سلامت روان خود، کارایی سیستم داخلی‌تان را افزایش دهید. اما اگر به فکر سم‌زدایی از بدن‌تان هستید، می‌توانید با استفاده از این 11 تکنیک، سموم موجود در بدن‌تان را تصفیه کنید.

11 راهکار ساده برای سم‌زدایی از بدن
شما می‌توانید با ترک عادات غلط و توجه بیشتر به سلامت روان خود، کارایی سیستم داخلی‌تان را افزایش دهید. اما اگر به فکر سم‌زدایی از بدن‌تان هستید، می‌توانید با استفاده از این 11 تکنیک ساده و سالم، سموم موجود در بدن‌تان را تصفیه کنید.

بدن انسان ضرورتاً به سم‌زدایی نیازی ندارد، زیرا سیستمی پیچیده و کارآمد در بدن انسان فعال است که در عمل وظیفه تصفیه و سم‌زدایی از بدن را انجام می‌دهد. سیستمی که شامل کبد، کلیه‌ها و روده‌ها می‌شود؛ به بیان دیگر، صرفاً می‌توان به روشی ساده و کارآمد سیستم سم‌زدایی بدن را بهینه کرد.

آبمیوه طبیعی

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از مجله Better Nutrition، شما می‌توانید با ترک عادات غلط و توجه بیشتر به سلامت روان خود، کارایی سیستم داخلی‌تان را افزایش دهید. اما اگر به فکر سم‌زدایی از بدن‌تان هستید، می‌توانید با استفاده از این 11 تکنیک ساده و سالم، سموم موجود در بدن‌تان را تصفیه کنید.

1. رژیم غذایی ساده و مختصری را انتخاب کنید

برنامه‌های سنگین غذایی که شامل آبمیوه‌ها و قرص‌های مکمل گران‌قیمت می‌شوند یا رژیم‌هایی که در آن بیشتر گرسنگی می‌کشید و چیزی بیشتر از آب و لیمو و شربت افرا و فلفل مصرف نمی‌کنید تنها موجب اتلاف پول و زمان شما می‌شود و احتمالاً برای سلامت شما نیز مضر است.

شربت لیمو تازه

سرنا پون، کارشناس تغذیه و متخصص سم‌زدایی، در این‌باره می‌گوید: «از هرگونه برنامه غذایی که به نظر افراطی می‌آید بپرهیزید و برنامه‌های 2هفته‌ای سم‌زدایی را نیز فراموش کنید. انجام دادن این برنامه‌ها دشوار است و عموماً باعث ایجاد حسی از محرومیت غذایی در انسان می‌شود. در نتیجه، با تمام شدن برنامه، احتمال بازگشت به رژیم‌های قبلی و افراط در غذا خوردن تقویت خواهد شد. بهترین کار این است که هر ماه به برنامه‌ای سه‌روزه اکتفا کنید و الگوهای غلط غذایی را بشکنید، خصوصاً پس از تعطیلات، مسافرت‌ها و دوره‌های پراسترس کاری.»

2. به خودتان گرسنگی ندهید

خبر خوش برای آنها که عاشق خوردن هستند: روزه گرفتن ضروری‌ نیست و حتی شاید بهترین روش نیز نباشد. هرگونه کاهش شدید در مواد مغذی به مدت طولانی می‌تواند باعث کاهش رطوبت بدن و بی‌تعادل الکترولیتی شود. از طرف دیگر، گرسنگی کشیدن ممکن است شما را تحریک کند که با ولع سراغ پیتزا و غذاهای سرخ‌‌کردنی بروید.

به جای این کار می‌توانید از غذاهای سبک و خالصی استفاده کنید که مکانیسم سم‌زدایی بدن‌تان را تقویت می‌کند؛ به عنوان مثال از سبزیجات خام و پر فیبر برای فعال کردن سیستم هاضمه، و از مواد سرشار از آنتی‌اکسیدان برای تقویت سیستم سم‌زدایی بدن استفاده کنید. افزون بر این با پیاز، سیر، انواع کاهو و گشنیز می‌توانید توانایی بدن‌تان را در دفع فلزات سنگین تقویت کنید. همچنین گشنیز می‌تواند به دفع بعضی از مواد شیمیایی سمی از بدن‌تان کمک کند.

11 راهکار ساده برای سم زدایی از بدن

3. نسبت به آبمیوه و آب سبزیجات سخت‌گیر نباشید

استفاده از آب میوه‌ها و سبزیجات مفید است. اما تاکید صرف بر آنها ممکن است به دلایلی مشکل‌زا شود. به یک دلیل، آنها کامل نیستند. آب میوه و سبزی فاقد فیبر است و فیبر برای حذف مواد سمی از سیستم هاضمه انسان ضروری است. از سوی دیگر، آبمیوه‌ها عموماً حاوی مقادیر زیادی شکر هستند که می‌تواند باعث ایجاد التهاب شود. در اینجا آب سبزیجات تازه می‌تواند گزینه بهتری محسوب شود.

4. رطوبت بدن‌تان را حفظ کنید

نوشیدن آب طی سم‌زدایی بسیار مهم است. مصرف کافی آب باعث تقویت کلیه‌ها می‌شود. برای این کار می‌توانید از چند تکنیک ساده استفاده کنید:

· بطری آب خودتان را همیشه همراه داشته باشید تا در طول روز دائم از آن بنوشید.

· پس از هر بار استفاده از دستشویی، یک لیوان کامل آب بنوشید.

· اگر از نوشیدن آب خسته‌ شدید، می‌توانید با آب گازدار یا مقداری آب میوه به رژیم‌تان تنوع دهید.

· به محض بیدار شدن از خواب یک لیوان آب گرم با لیمو بنوشید.

· از اپلیکیشن‌های مخصوص برای نوشیدن و تامین رطوبت بدن استفاده کنید.

اعتیاد

5. با اعتیاد خودتان رودررو شوید

اگر به هرگونه مواد مخدر یا الکل اعتیاد دارید، پاکسازی بدن هرگز جایگزین راهکارها و پشتیبانی تخصصی نمی‌شود؛ اما برای موادی مانند شکر، قهوه، سودا، غذاهای بی‌ارزش یا فست‌فود، یک دوره سم‌زدایی ساده می‌تواند به شکستن الگوهای غذایی کمک کند. به محض شروع یک رژیم غذایی سالم‌تر حس بهتری خواهید داشت و در نتیجه کمتر به این مواد تمایل پیدا می‌کنید.

عادت‌های ناسالم به طور قطع طی فرایند سم‌زدایی شما را آزار خواهد داد، بنابراین با گام‌های کوچک شروع کنید. به گفته خانم پون: «افرادی که عادت‌های پایدار دارند تنها کافی است که روی سم‌زدایی پایدار باقی بمانند. اگر پاکسازی برای اولین بار جواب ندهد، باز هم روی آن کار کنید.» می‌توانید ابتدا با رژیم یک‌روزه کار را شروع کنید و سپس آن را به 2 و سه روزه و بیشتر گسترش دهید. اگر نتوانستید بر رژیم یک‌روزه پایدار بمانید، هفته بعد دوباره از ابتدا تلاش کنید.

6. افزون بر دوره‌های کوتاه پاکسازی، سم‌زدایی را بخشی از زندگی روزانه‌تان کنید

از یک الگوی نه‌چندان سالم شروع کنید و سپس گزینه‌ای را جایگزین کنید که کمی بهتر از قبل باشد. واقع‌گرا باشید: چندان ممکن نیست که بی‌خیال قهوه صبحگاهی خودتان شوید و آن را بلافاصله با چای سبز جایگزین کنید، بنابراین لاته شیر، بدون شکر، شاید گزینه بهتری باشد.

7. تحرک داشته باشید و عرق کنید

این یک افسانه است که شما مواد سمی را از طریق پوست بدن‌تان دفع می‌کنید. نقش اصلی پوست در سیستم سم‌زدایی بدن پیشگیرانه است و به مثابه مانعی در مقابل باکتری‌ها، ویروس‌ها، فلزات سنگین و مواد شیمیایی عمل می‌کند.

با توجه به این نکته، ورزش و عرق کردن طی فرایند سم‌زدایی مهم است زیرا جریان خون، تنفس و جریان انرژی را در بدن‌تان تسهیل و تقویت می‌کند. همچنین ورزش منظم می‌تواند با پیشگیری از التهاب کارکرد مناسب سم‌زدایی بدن شما را حفظ کند. اما طی فرایند پاکسازی بدن نیازی به انجام ماراتن نیست؛ به ورزش‌های سبک و آرامی مانند یوگا، تای‌چی یا حتی قدم‌ زدن در طبیعت می‌توانید اکتفا کنید.

مکمل ها

8. از مکمل‌ها استفاده کنید

مصرف مکمل‌های غذایی مناسب و ترجیحاً ارگانیک و بدون مواد شیمیایی افزوده می‌تواند فرایندهای سم‌زدایی طبیعی بدن شما را تقویت کند. در انجام این کار افراط نکنید: پر کردن سیستم بدن با قرص‌های مختلف پرهزینه و پیچیده است و به کبد شما فشار وارد می‌کند؛ مکمل‌های گیاهی مانند جلبک کلرلا می‌تواند در حذف فلزات سنگین و دیگر مواد سمی از بدن به شما کمک کند؛ مواد پروبیوتیک سلامت دستگاه گوارش و دفع مواد سمی را از بدن‌تان تقویت می‌کند؛ خار مریم حاوی عناصری است که به مکانیسم‌ کبد کمک می‌کند.

9. آشپزخانه را سم‌زدایی کنید

آشپزخانه‌تان را پیش از آغاز سم‌زدایی تصفیه کنید. کوکی، چیپس و غذاهای کنسروشده را دور بریزید و یخچال‌تان را با میوه‌ و سبزیجات تازه پر کنید. چربی‌های سالم مانند روغن نارگیل، آووکادو و کره‌‌های گردو، پسته و بادام مصرف کنید. همچنین از غلات کامل و پروتئین‌های تمیز مانند لوبیا، ماهی صیدشده، ماکیان و تخم‌مرغ محلی استفاده کنید و از خوردن غذای بیرون بپرهیزید.

10. زندگی‌تان را سم‌زدایی کنید

مغز شما نیز ممکن است به اندازه بدن‌تان به سم‌زدایی نیاز داشته باشد. مدتی از وسایل الکترونیکی، فیلم‌های خشن یا نوشته‌ها و اخبار استرس‌زا فاصله بگیرید. مدیتیشن را امتحان کنید. تمرین روزانه می‌تواند به شما در انتخاب‌های آگاهانه غذا کمک کند و تنفس صحیح می‌تواند دستگاه تنفس شما را سم‌زدایی کند.

غذاهای سالم

11. واقع‌گرا باشید

مهم نیست چرا سم‌زدایی می‌کنید. از یک موضوع مطمئن باشید: پاکسازی درمان چندین ماه تغذیه غلط نیست. و احتمال ندارد بتوانید طی این مدت 10 کیلو وزن کم کنید یا پوست‌تان را مانند مدل‌های معروف براق و شفاف کنید. پس درباره پروسه سم‌زدایی واقع‌گرا باشید و اهداف مشخص و روشنی را تعیین کنید. آیا می‌خواهید کمی از مصرف کافئین فاصله بگیرید؟ آیا می‌خواهید عادت به خوردن پیتزا یا مصرف شکر را ترک کنید؟ اگر انتظارات منطقی داشته باشید، از نتایج رضایت بیشتری خواهید داشت؛ و احتمالاً سم‌زدایی را در برنامه دائمی زندگی‌تان خواهید گنجاند.

منبع: اعتمادآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها