پس از کشته شدن سربازان آمریکایی و بریتانیایی در عراق؛

 پومپئو: مسببان پاسخگو خواهند بود

ارتش آمریکا در بیانیه ای گفته است که سه پرسنل ائتلاف ضدداعش در عراق در حمله ای راکتی به پایگاه تاجی در شمال بغداد پایتخت عراق کشته شده اند.

 پومپئو: مسببان پاسخگو خواهند بود

ارتش آمریکا در بیانیه ای گفته است که سه پرسنل ائتلاف ضدداعش در عراق در حمله ای راکتی به پایگاه تاجی در شمال بغداد پایتخت عراق کشته شده اند.

براساس این بیانیه حدود ۱۲ پرسنل دیگر هم مجروح شده اند و "تحقیقات درباره آن از سوی ائتلاف و نیروهای امنیتی عراق جریان دارد."

ارتش آمریکا گفت که حدود هجده موشک کاتیوشا ۱۰۷ میلیمتری به این پایگاه اصابت کرد و نیروهای عراقی یک وسیله نقلیه مجهز به پرتاب چنین موشک هایی را در چندین کیلومتری تاجی پیدا کردند.

مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای گفته است که این حمله به کشته شدن شهروندان آمریکایی و بریتانیایی منجر شده است.

براساس این بیانیه مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در جریان تماسی تلفنی با دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، ضمن محکوم کردن این حمله گفته مسببان آن باید پاسخگو شناخته شوند.

منابع آگاه آمریکایی پیشتر گفتند یک سرباز آمریکایی، یک پیمانکار آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی کشته شده اند.

وزارت دفاع بریتانیا گفت: "می توانیم تایید کنیم که از وقوع حادثه ای شامل پرسنل نظامی بریتانیا در اردوگاه تاجی در عراق آگاهیم. تحقیقات در جریان است، اما اظهار نظر بیشتر در این مقطع صحیح نیست."

مقام هایی که نامشان فاش نشد به خبرگزاری رویترز گفته اند که هنوز نمی توانند حمله را به گروهی نسبت دهند.

عراق پیشتر گفته بود که در حمله کسی زخمی یا کشته نشده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که با احتساب این حمله از اواخر ماه اکتبر تاکنون ۲۲ حمله علیه منافع نظامی در عراق انجام شده است.

آمریکا گروه های شبه نظامی متحد ایران را مسئول این حملات می داند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از "دیدبان حقوق بشر سوریه" گزارش می دهد که ساعاتی پس از این حمله سه جنگنده، احتمالا وابسته به ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق، مواضع حشد شعبی در آن سوی مرز عراق در سوریه را بمباران کردند.

رامی عبدالرحمان مدیر این گروه گفت که حداقل ۱۸ جنگجوی عراقی در جریان بمباران نقطه ای در نزدیکی البو کمال کشته شدند.

رئیس جمهور عراق حمله به پایگاه تاجی را محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز او در بیانیه ای افزود که "این تعرض امنیت عراق را هدف می گیرد" و بر نیاز به تحقیق در این باره تاکید کرد.

سابقه تنش ها
آمریکا روز ۳۰ دسامبر (۹ دی) در واکنش به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در حمله ای راکتی به پایگاهی در عراق، سرفرماندهی گردان‌های کتائب حزب‌الله عراق در شهر مرزی قائم در استان انبار را بمباران کرد که ۲۵ کشته در میان جنگجویان این گروه به جا گذاشت.

کتائب حزب‌الله عراق از گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق است.

یک روز بعد هزاران نفر در اعتراض به حملات آمریکا به مواضع حزب‌الله عراق به سفارت آمریکا در بغداد یورش بردند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توییتی ایران را به سازماندهی حمله به سفارت آمریکا در بغداد متهم کرد.

آمریکا روز سوم ژانویه کاروان حامل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، را در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف گرفت که به مرگ او و چند نفر دیگر از شهروندان ایرانی و عراقی از جمله ابومهدی مهندس از فرماندهان حشد شعبی منجر شد.

ایران در واکنش روز ۸ ژانویه پایگاه عین الاسد عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق است را موشک باران کرد که هرچند کسی در آن کشته نشد اما آمریکا می گوید موج انفجار آنها بیش از صد پرسنل نظامی این کشور را دچار ضربه مغزی عمدتا خفیف کرده است.

ایران صبح همان روز یک هواپیمای مسافربری که با ۱۷۶ سرنشین از تهران راهی اوکراین بود را با شلیک موشک ساقط کرد؛ حادثه ای که فقط حدود سه روز بعد به آن اذعان کرد و آن را به "خطای انسانی" نسبت داد.

آمریکا هدایت ائتلافی بین المللی شامل ده ها کشور و هزاران سرباز در عراق را به عهده دارد که در سال ۲۰۱۴ برای مقابله با گروه "دولت اسلامی" (داعش) در عراق تشکیل شد.

عراق در سال ۲۰۱۷ شکست این گروه را اعلام کرد و پایگاه های عمده آن در سوریه هم سال پیش برچیده شد.

منبع: بی‌بی‌سی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • AGM114R9X
    0

    سلام!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها