وزیر دفاع آمریکا:

صلح با طالبان؛ واشنگتن راه را برای رقابت قدرت با چین هموار می‌کند

وزیر دفاع آمریکا توافق صلح اخیر میان کشورش با طالبان را به عنوان فرصتی برای تمرکز بیشتر آمریکا بر نزاع بالقوه در آینده با چین تلقی می‌کند.

صلح با طالبان؛ واشنگتن راه را برای رقابت قدرت با چین هموار می‌کند

روز شنبه، در شهر دوحه، پایتخت قطر، توافق صلحی که مدتها میان آمریکا و طالبان مذاکره می‌شد سرانجام میان دو طرف امضا شد؛ توافقی که یک چارچوب زمانی را برای آنکه آمریکا حدود ۱۳ هزار سربازش را از افغانستان خارج سازد در نظر می‌گیرد.

گزارش شده، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا بعد از منعقد شدن این توافق صلح با طالبان حالا قادر است با به خانه بازگرداندن نظامیان آمریکایی، روی "رقابت بزرگ بر سر قدرت" با چین و روسیه تمرکز کند.

وزیر دفاع آمریکا در نشست اعلام این توافق صلح به صورت مشترک با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اظهار کرد، به صفر رساندن تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان "هدف نهایی" واشنگتن است هر چند که او تاکید کرد، "دولت ترامپ در پاسخ به تهدیدهای تروریستی که امنیت آمریکا یا همپیمانانش را به خطر بیندازد تردید نخواهد کرد."

توافق واشنگتن با جنبش طالبان راه را برای اجرای برنامه‌هایی که قبلا اسپر در بیانیه‌هایش فاش کرد هموار می‌کند؛ برنامه‌هایی که شامل تمایل او برای کاستن از سطح حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان حتی در صورت عدم حصول توافق صلح با طالبان می‌شوند. وزیر دفاع آمریکا پیشتر فاش کرد که "او تمایل به چنین چیزی دارد چون به دنبال تخصیص مجدد قوا به منطقه آسیا-اقیانوسیه است."

اسپر در دسامبر ۲۰۱۹ در محل اجلاس دفاع ملی رونالد ریگان اظهار کرد: در همه این مکانها من می‌توانم سربازانی را در اختیار گرفته و آنها را یا به خانه برگردانم و به آنها اجازه استراحت و تجدید قوا و آموزش مجدد بدهم یا اینکه آنها را مجددا تخصیص به منطقه آسیا و اقیانوسیه در رستای رقابت با چینی ها بدهم و از آنها برای اجرای مانور و رزمایش استفاده کرده و به همپیمانانمان را نیز به خودمان مطمئن سازم.

واشنگتن تلاش دارد تا همچنان در حوزه تکنولوژی جنگی از جمله در فضا و همچنین سلاح‌های راهبردی همچون موشکهای مافوق صوت و سلاحهای هسته‌ای پیشرفته از چین و روسیه یک گام جلوتر باشد و به همین منظور می‌خواهد هر چقدر که بتواند نظامیانش را از عرصه های خارجی به خانه بازگردانده و آنها را آماده جنگ بالقوه با پکن کند.

توافق صلح آمریکا و طالبان دربردارنده خروج تدریجی تمامی نظامیان آمریکایی از افغانستان است. در اولین مرحله قرار است در مدت ۱۳۵ روز بعد از تصویب توافق تعداد نظامیان آمریکایی به ۸۶۰۰ تن کاهش یابد. نیروهای نظامی آمریکایی باقی مانده نیز در مدت ۹ ماه و نیم بعد از آن از افغانستان خارج شده و همه پایگاه‌های نظامی آمریکا در این کشور تعطیل می‌شوند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها